Pille Ivask • 24. aprill 2016 • 2 min
Jaga lugu:

Iraanlased püüavad läänelikke trende

Lääne moebrändid on Iraanis populaarsed.
Lääne moebrändid on Iraanis populaarsed.  Foto: EPA

Kuigi iraanlased tahavad saada võimalikult palju osa läänelikust kultuurist, pole Euroopa ja Ameerika ettevõtetel end sugugi lihtne Iraanis sisse seada.

Väljaanne The Economist kirjutas möödunud aasta lõpus, et ilukirurgiakliinikutel läheb Iraanis väga hästi.

Kui kosmeetika võimaldab naistel oma ilu rohkem esile tuua, on paljud iraanlannad otsustanud ka kirurgi noa alla minna, et ent „kohendada“ lasta. Kõige populaarsem on Iraanis ninaplastika. Kui muidu tahavad iraanlannad käia kaasas Lääne moetrendidega, siis päris „Lääne ninasid“ nad endale ei soovi. Tahavad lihtsalt väiksemaid.

Erinevalt Liibanonist, kus pangad pakuvad ilulõikuste jaoks juba ka laene, Iraanis selliseid arenguid veel pole. Iraani võimud pole seni väljendanud probleeme seoses ilukirurgiaga.

The Economist kirjutab, et sanktsioonide eemaldades muutub ilukirurgia veelgi populaarsemaks. Keskmine ninaplastika operatsioon maksab Iraanis umbes 2500 dollarit, mida on kaks korda vähem kui USAs. Teisalt, Iraani SKT per capita on kõigest 5000 dollarit. Tõenäolselt toob see kaasa ka selle, et Iraanis hakkavad ilukirurgide juures käima teisedki kliendid peale kohalike.

Kui Dubai ärinaine Negin Fattahi-Dasmal möödunud aastal Iraanis oma küünesalongi esinduse avas, suhtuti sellesse ühtlasi nii skeptiliselt kui ka suure põnevusega, kirjutab Reuters. Noored iraanlased on nimelt vägagi trenditeadlikud ning tahavad kasutada iga võimalust, et ajaga kaasas käia ning läänelikust kultuurist võimalikult palju osa saada.

Kuigi Iraanis on naiste riietele väga karmid reeglid, on sealne kosmeetikatööstus õide puhkenud. Naised peavad küll kandma kohustuslikus korras tagasihoidlikke riideid ning pearätikut, ent nende näod ning käed pole kaetud, mistõttu annab see naistele võimaluse end siiski ilutoodete abil väljendada.

Nüüd, mil Iraanilt on rahvusvahelised sanktsioonid eemaldatud, leiab Fattahi-Dasmal, et oleks aeg oma ettevõte rahvusvaheliseks teha. Tema küünesalongide ketil N.Bar on juba üsna suur kliendibaas tuhandete heal järjel olevate iraanlaste näol. Viimased käivad peamiselt Dubais puhkamas. Fattahi-Dasmali sõnul on iraanlased pärast sanktsioonide eemaldamist väga huvitatud toodetest, mis on Lääne päritolu.

Kõrgmood

Iraani moetundlikud, peamiselt 20. eluaastates naised hoiavad end viimaste moetrendidega kursis peamiselt sotsiaalmeedia kaudu. Samuti on abiks välismaal reisimine.

Fattahi-Dasmal kirjeldas, et isegi sanktsioonide aegu oli Teherani kaubandustänavatel näha uusimaid Dolce & Gabbana, Louis Vuittoni, Gucci ja Roberto Cavalli kollektsioone, mida müüsid peamiselt eraettevõtted.

Nüüd, mil sanktsioonid eemaldatud, ründavad need tippbrändid Iraani juba ise. Sama teevad kosmeetikaettevõtted: Iraani turu väärtus oleks viimaste jaoks 4 miljardit dollarit aastas.

Samas võib arvata, et kohalikud konservatiivid vaatavad kõige lääneliku tulekusse halvakspanuga. Nii võib juhtuda, et globaalselt tuntud moebrändid satuvad kriitikatule alla või keelatakse nende tegevus riigis sootuks.

Äritakistused

Fattahi-Dasmal rääkis, et äri takistavad Iraanis mitmed teisedki asjaolud peale konservatiivide pahameele. Nimelt on riigis üsna keerukad äri- ja pangandusregulatsioonid. Samuti on Iraani ärikinnisvaraturul pakutav väga kallis ning taas kehvasti reguleeritud.

„Seaduste ja muude keerukuste tõttu pole Iraanis just lihtne äri teha, ent samal ajal on äriajamine tulus,“ avaldas ta. Fattahi-Dasmal märkis, et ta on oma ettevõtte puhul otsustanud frantsiisimise kasuks.

Lisaks on mitmete ettevõtete puhul välja toodud, et neil on raskusi Iraanist sobivate partnerite leidmisega.

See probleem vaevab ka kotitootjat Longchamp. „Iraanil on potentsiaali, ent meil on probleeme õige partneri leidmisega,“ kurtis ettevõtte juht Jean Cassegrain.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt