Fredy-Edwin Esse • 15. november 2016 kell 9:00

Kahe näoga Volkswagen

Saksa transpordiminister Alexander Dobrindt sai enda sõnul Audi pettustest teada läbi meedia.  Foto: EPA

Volkswagen sattus üle aasta tagasi suurde skandaali ja juhtimiskriisi ning praegu paistab, et probleem pigem süveneb, mitte ei unune. Sellele vaatamata on Saksa autotootja endiselt kasumlik ja müüb rohkem autosid kui eales varem.

Läinud laupäeval kinnitasid Volkswagen ja neile kuuluv tütarfirma Audi, et Euroopa Liidu ja USA ametivõimud uurivad värskelt päevavalgele tõusnud infot, mille kohaselt automaatkäigukasti ja bensiinimootoriga varustatud Audid emiteerivad lubatust rohkem süsinikdioksiidi ehk kasvuhoonegaasi.

Uurijate selgitada on nüüd asjaolu, kas ja kuidas Audi automaatkäigukastid loodi sedasi, et laboritingimustes auto emiteeritud süsinikdioksiidi hulk vastas seaduses kehtestatud piirnormile, kuid tavakasutuses teedel oli emissiooni hulk seadusega lubatust suurem.

Ühendriikides esitati juba üle 100 000 autoomaniku ühishagi, mis süüdistab Volkswageni tütarfirmat Audit seadusevastase tarkvara paigaldamises Audi A6, A8, Q5 ja Q7 mudelitele eesmärgiga emissiooniteste petta.

Süüdistuse kohaselt julgustasid Audi juhatuse liikmed tarkvara kasutamist bensiinimootoriga autodes isegi veel selle aasta mais, kaheksa kuud pärast diiselmootoriga seotud petutarkvara avalikustamist.

Volkswageni juristidel on aastateks käed-jalad tööd täis, sest lisaks juba varem väljakuulutatud 14,7 miljardi dollarilisele kokkuleppele USA föderaalvalitsusega ootavad Volkswagenit aktsionäride kohtukaasused, paljud USA osariigid eraldi on autotootja kohtusse kaevanud ning USA justiitsministeerium viib läbi oma kriminaaljuurdlust sarnaselt Euroopa ametivõimudele. Bloombergi andmeil on Volkswageni vastu esitatud praegu sadu kohtukaasusi.

Dieselgate'i mõju Volkswageni aktsiale oli märkimisväärne.  Foto: Äripäev

Euroopa kuuleb pettustest ameeriklastelt

Volkswageni pressiesindaja sõnul ei riku Audi automaatkäigukastide tarkvara nende hinnangul ühtegi Euroopa seadust, kuid USAs on olukord keerulisem ja selgub alles pärast vastavate ametivõimude juurdlust.

Tuleb välja, et Euroopa poliitikud kuulsid Audi petuvarast esimest korda läbi meedia ja neil puudus info Audi võimalike pettuste kohta. California õhukontrolli amet (CARB) avastas aasta esimeses pooles, et Audi korraldas pettust. Läinud aasta sügisel olid just USA ametivõimud need, kes paljastasid Volkswageni ebaeetilise ja seadusevastase käitumise.

Saksa transpordiminister Alexander Dobrindt ja Euroopa Komisjoni siseturu volinik Elzbieta Bienkowska ütlesid, et uudis tuli neile üllatusena ja nad võtavad CARBiga ühendust, et saada rohkem infot ja teha järeldused.

Üllataval kombel tahab Volkswageni tegevjuht Matthias Müller USA valitsusele võimalikult kiiresti hiiglasliku trahvi ära maksta. Volkswagen nõustus maksma tsiviilhagi käigus kokkuleppe menetlusena 14,7 miljardit dollarit, kuid see otsus ootab veel USA justiitsministeeriumi heakskiitu. Volkswageni tegevjuht ja nõukogu liikmed kardavad, et Donald Trumpi valimine presidendiks võib justiitsministeeriumi otsuse viibimise korral mõjutada trahvi maksmist ja summa võib suureneda. Seetõttu on Saksa autotootja huvitatud võimalikult kiiresti trahvi maksmisest.

Volkswagen on praeguse seisuga kõrvale pannud 18,2 miljardit eurot kõiksugu trahvisummade katmiseks. Lisaks peab firma läbirääkimisi ametiühingutega Euroopas, mis võimaldaks töökohti koondada ja säästa kuludelt 3,7 miljardit eurot aastaks 2020.

Mõni nädal tagasi kohtusid Volkswageni esindajad teist korda Euroopa Liidu tarbijakaitse voliniku Vera Jourovaga, et arutada autotootja kohustusi tarbijate ees seoses juba üle aasta tagasi alanud skandaaliga.

Euroopa Komisjoni pressiesindaja sõnul nõustus Volkswagen välja töötama ettepanekud, kuidas täiendavalt tugevdada nende praegust tegevusplaani, mis näeb ette probleemist mõjutatud klientide teavitamist ja et kõik autod saaksid parandatud järgmise aasta sügiseks.

Euroopa tarbijahuvide eest seisvad ühingud on kritiseerinud nüüdseks juba kahte kohtumist Volkswageni ja Euroopa Komisjoni vahel, sest nende sõnul pole Volkswagen lubanud teha midagi märkimiväärselt enamat peale lihtsalt sõidukite parandamise.

Näiteks üle Atlandi ookeani USAs saavad ameeriklased lisaks tasuta autoparandusele mitme tuhande dollari väärtuses kompensatsiooni, mida Euroopa tarbijad praeguse seisuga ei näe.

Rahvas endiselt ostab

Sellele vaatamata läheb tütarfirmadel Porsche ja Škoda väga hästi ning see võimaldas Volkswagenil kolmanda kvartali brutokasumit suurendada 17%, 3,75 miljardi euroni. Oktoobri lõpus tõstis Volkswagen kogu grupi käibeprognoosi, mis nüüd näeb ette 5% languse asemel sama taset mis mullu.

Skandaalile ja maineprobleemidele vaatamata ostavad inimesed jätkuvalt Volkswageni kontserni autosid. Kolmandas kvartalis tõusis Volkswageni tarnitud autode maht aastaga 4,2%, 2,49 miljoni autoni. Aasta esimese üheksa kuuga müüs Volkswagen rohkem autosid kui Toyota, mis teeb Volkswagenist praeguse seisuga maailma suurima autotootja.

Skandaali puhkemise järel käis Volkswagen aktsia põhjas ära, kuid seejärel on üllatavalt stabiilselt kaubelnud paarikümneeuroses vahemikus. Investorid paistavad olevat juba nii harjunud Volkswageni pettustega, et Audi uudis ei toonud isegi suurt reaktsiooni kaasa.

Investoritele, kel on huvi Saksa autotööstusesse investeerimise vastu, soovitaksin uurida Mercedes-Benzi emafirma Daimleri aktsiat. Firma dividenditootlus on 5% ja ettevaatav kasumi-hinna suhe vaid 7,0. Isegi kui aktsia midagi erilist ei tee, siis dividend on korralik. See on küll puhtalt isiklik ja subjektiivne arvamus, kuid minu hinnangul on praegu Mercedesel ka atraktiivsem ja uuem mudelivalik võrreldes teiste luksusautode tootjatega nagu BMW, Audi ja Lexus.

Investorite tülpimus uute skandaalide suhtes võib olla positiivne, kuid mulle isiklikult tundub, et vähemalt seni, kuni ameeriklased jätkavad oma uuringute ja juurdlustega, pole Volkswagen veel pääsenud. Miski ütleb, et seekordne Audi skandaal pole viimane, millest me kuuleme.

Euroopas on mõistagi suhtumine Volkswagenisse oluliselt leebem, sest tegu on suure tööandja ja maksumaksjaga, millel on ka poliitilist kapitali. Pooled VW nõukogu kohtadest kuuluvad ametiühingutele ja kui poliitikute liigne agarus Volkswageni nn “kottimisel” toob kaasa töökohtade kaotamise, siis see ei meeldi Saksa ametiühingutele, kel on oluline mõju valijate üle, kes omakorda otsustavad poliitikute saatuse üle.

Hetkel kuum