Kristjan Pruul • 9. jaanuar 2018
Jaga lugu:

Õunafirma sõda küpsistega pühib reklaamifirmade käibe

Apple
Apple  Foto: epa

Internetis reklaami müüvatel ettevõtetel on ees raske aasta, sest tarkvaragigandi Apple'i isikuandmeid kaitsev uuendus viib nende käibest sadu miljoneid, kirjutab Guardian.

Suvel teatas Apple, et veebibrauser Safari saab jälitust takistava uuenduse. Uuendus takistab reklaamifirmadel nn küpsisefailide abil jälgimast, kus kasutaja käib. Kui tavaliselt on sellised failid kasutusel ühel veebisaidil ajaloo salvestamiseks, siis praeguseks on reklaamifirmad leidnud viisi, kuidas kontrollida kasutajate käimist ka teistel veebilehtedel. Sellest tulebki, et kasutajatele tundub vahel, kuidas reklaamid teda mööda laia internetti "taga ajavad".

Üks sellist tehnoloogiat kasutav ettevõte on Criteo, mille 2016. aasta käive ulatus üle 730 miljoni dollari. Sügisel teatas reklaamifirma, et loodab pääseda 9–11protsendilise käibekaotusega, sest oli arendanud välja viisi, kuidas Apple’i uuendusest mööda hiilida. Kuna Apple ka selle variandi välistas, siis teatas Criteo aasta lõpus, et käibelangus võib ulatuda isegi 22 protsendini.

Reklaamimüügisektor on Apple’i peale vihane ja süüdistas giganti "digitaalse reklaami ökosüsteemi hävitamises". Dennis Buchheim, Internet Advertising Bureau’s Tech Lab tegevjuht ütles, et Apple’i Safari uuendusega saab pihta kogu sektor ja hoolimata katsetest sellest mööda hiilida võib ennustada, et Apple lihtsalt lapib sellised kõrvalteed ikkagi kinni ja lõpptulemus jääb suurfirma kasuks.

Nagu reklaamifirmadel veel vähe probleeme oleks, on samuti internetireklaami alal tegutsev Google teatanud, et nende brauserisse Chrome tuleb reklaamiblokeerija. Küll pisut leebemal kujul — uuendusega blokeeritakse reklaamid, mis mängivad ise heli- või videofaile, katavad ülejäänud veebilehe vms. Chrome’i uuendust on oodata veebruaris.

Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt