Anu Lill • 25. aprill
Jaga lugu:
Börsiuudised
Ainult tellijale

Aeg müüa Teslat enne, kui on hilja?

Teslal on suur fänniklubi, kuid ka palju vastaseid. Pärast kõrvetada saamist on endine Kase Capital Managementi riskifondi juht Whitney Tilson arvamusel, et aeg on küps Teslat müüma hakata, kuna nõudlus väheneb ja kahjumid ootavad ukse taga, selgub välismeediast.

Tesla Model 3 on alles globaalse laienemise algusjärgus, kuid talle ennustatakse hävingut konkurentsi kasvu ja jätkusuutmatu finantsseisu tõttu.  Foto: Reuters/Scanpix

Whitney Tilson, kes on üks agressiivsemaid nn Tesla-karusid, avaldas oma Tesla-hävingu tagamaad: „Tesla lühikeseks müümine oli minu riskifondi karjääri kõige halvem otsus. 2013. aastal oli Tesla paari nädala kaugusel pankrotiavalduse esitamisest, nagu olin analüüsinud ja mida kinnitasid ka finantsandmed. Üllataval kombel suutis aga ettevõte saata korda ime. Nimelt käivitati Model S ja see oli absoluutne hitt, tehes Teslast ja Elon Muskist legendi. Aktsia tõusis 35 dollarilt 200 dollarile ja mina sain lühikeseks müües korralikult kõrvetada. Sain õppetunni, et väga ohtlik on müüa lühikeseks aktsiat, mille taga seisab kultuslik fänniklubi.“

Umbes paar kuud tagasi, kui Tesla teatas, et esimeses kvartalis tarniti oodatust vähem, ja hoiatas, et tuleb kahjum, leidis Tilson, et on aeg Tesla uuesti lühikeseks müüa. Nimelt info oli vastupidine Tesla varasematele teadetele, et nad suudavad järjepidevalt kasumit teenida nagu eelmise aasta kolmandas ja neljandas kvartalis. Selgus, et autotootja kaotab esimeses kvartalis raha, mis Tilsoni sõnul tähendab, et Teslal on suur nõudluse probleem. Eile avaldatud esimese kvartali tulemuste raporti järgi sai Tesla üle 700 miljoni dollari kahjumit ja tõenäoliselt läheb nii ka teises kvartalis.

Endine fondijuht avalikustas sünge ennustuse: „Teslal on peaaegu 50 miljardi dollariline turuväärtus ja ma arvan, et see kukub kahe kolmandiku võrra, mis teeb aktsia hinnaks 100 dollarit. Neil on suur nõudluse probleem, mis on tingitud suurel hulgal turule sisenevatest uutest konkurentidest. Autotööstuse senised hiiglased tulevad võimsalt peale ja hakkavad Teslaga konkureerima. Nõudlust on ehk ainult Model 3-l, aga vanematel versioonidel mitte. Bilansis ja rahavoogude aruandes torkab silma suur võlg ja nad peaksid raha kaasama, et edasist tegevust finantseerida. Ma ei usu, et Tesla läheb pankrotti, kuid aasta lõpuks võib aktsia 100 dollarini kukkuda küll. See veritseb juba praegu.“

Karude argument on Tesla autode nõudluse vähenemine konkurentsi kasvu tõttu ja finantsseisu ebastabiilsus. Pullid ütlevad, et tooted on head, nõudlus kasvab globaalselt ja hoolimata hilinemistest on Elon Musk oma plaanid alati täide viinud.  Foto: Reuters

Whitney Tilson tõi esile ka asja teise vaatenurga. Nimelt on investorite ootused aktsia suhtes väikeseks muutunud, nii et kõik head uudised ja positiivsed vihjed võivad aktsiahinda ajutiselt ülespoole rallima panna.

Konkurendid ei maga

Model 3 oli mõeldud Tesla kliendibaasi laiendamiseks väljaspool luksusautode segmenti ning müügiks Euroopasse ja Hiinasse. Paljudel teistel autotootjatel on juba valminud või on väljatöötamisel elektrisõidukid, mis konkureerivad Teslaga. Need on kümme autot, mida Tesla lähiaastatel kartma peab. Tesla Model 3 sõiduulatus ühe laadimisega on 425 kilomeetrit, mõnel uuel tulijal on see aga suurem.

Tesla Model 3 konkurendid ja nende sõiduulatus ühe laadimisega (kilomeetrites)

1
Nissan Leaf e+
Leafi uus versioon, hind 45850 USD
364
2Chevrolet Bolt EVVälja lastud 2015. aastal, hind 37 495 USD383
3BMW Mini ElectricValmib 2019. aasta lõpuks?
4SubaruElektriauto valmib 2021?
5Volkswagen I.D.CrossElektriauto valmib 2020483
6Volkswagen I.DVäiksem versioon eelmisest, valmib 2020, hind 20 000 USD499
7FordMustangi sarnane elektriline versioon valmib 2020, 40 000 USD483
8Byton K-ByteElektriauto valmib 2021523
9Volvo Polestar 2Tootmist alustatakse 2019483
10Hyundai Kona ElectricMüüakse praegu ainult California osariigis, 35 000 USD415

Loo autor omab Tesla aktsiaid.

Jaga lugu:
Hetkel kuum