investor Toomas • 24. november 2015 kell 7:30

Investor Toomas: las keegi teine teeb actionit

GoPro kaamera  Foto: EPA

Kaameratootja GoPro on tuntud kui ettevõte, kes valmistab kaameraid seiklushimulistele ja hulljulgetele. Paraku on firma aktsia loodud täpselt samasugustele inimestele ja mina nende hulka kohe kindlasti ei kuulu.

Seni on kaameratootja elu börsil (turul on oldud eelmise aasta suvest) meenutanud ühte nende adrenaliinist pakatavat reklaami, kus keegi sooritab edukalt mõne julgustüki. Ainus vahe on vaid selles, et erinevalt oma reklaamidest pole GoPro aktsia lugu õnneliku lõpuga. Alguses 24 dollariga börsile tulnud aktsia rallis paari kuuga ligi 90 dollarini, imiteerides enda uhkeid reklaame, kuid sellele järgnenud masendav kukkumine on toonud aktsia alla 19 dollari.

Vaadates GoPro aktsia valuatsiooni, siis kasumi-hinna suhe (P/E) nii oma sektori kui ka S&P 500 indeksi keskmisega võrreldes on madal. Nii juhtub, kui aktsia kukub 90 dollarilt 19-le. Ma oleks rahul, kui erinevus keskmisest oleks märkimisväärne, aga paraku pole see nii. GoPro P/E on 18, samas kui nende sektori keskmine on 21. Kaameratootja ettevaatav P/E on 16, mis on vaid napilt vähem kui 17 S&P 500 puhul.

Investorite meelestatus on praegu äärmiselt pessimistlik, sest umbes pooled firma kauplemises olevatest aktsiatest on lühikeseks müüdud. Pole paremat signaali pessimismist. Hea poole pealt tähendaks võimalik märkimisväärne positiivne uudis, et tekiks lühikeste positsioonide surve, mispeale aktsia teeks järsu tõusu üles.

Vaja uusi ja huvitavaid tooteid

Paraku häirib mind kõige rohkem GoPro peamine äri - kaamerate tootmine. Selle äri väljavaated on ausalt öeldes üsna piiratud, mis tähendab ka piiratud sissetulekute kasvu. Põhiprobleem on selles, et kliendid ei raatsi uusi kaameraid osta seni, kuni vana katki läheb või uus mudel on märkimisväärselt parem vanast.

Juba praegu filmib GoPro Hero 4 lipulaevast kaamera 4k videot ja pole mingit mõtet hakata tootma 8k kaameraid, kui enamikul inimestel pole endiselt isegi 4k ekraani või televiisorit.

Firma on üritanud uusi kliente võita odavamate kaameratega, kuid hinnastamisega on puusse pandud ja turundus on osutunud puudulikuks, mistõttu kirjutati 19 miljonit dollarit korstnasse ning alandati tulevaste kvartalite käibe prognoose.

Sellest august väljatulemiseks peab firma leiutama midagi uut ja huvitavat, mis aitaks tooteportfelli laiendada ja raha sisse tuua. GoPro on rääkinud pilveühenduse loomisest, virtuaalreaalsusest ja droonidest, kuid igal alal on keegi neist ees ja nad peavad alustama tagaajajana.

GoPro aktsia on kõvasti kukkunud ja kindlasti on see nii mõneski riskivõtjas isu tekitanud, kuid mina sellist julgustükki ette ei võta. Pealegi, head videot sellest ei tuleks.

Hetkel kuum