Ühisrahastusportaale, mille hulgast valikuid teha, on palju, seega olen veetnud viimastel kuudel päris palju aega ühte ja teist portaali uurides ja puurides. Selle tulemusena ei saa ma enam aga ühtki internetilehte avada või isegi Youtube’ist videot vaadata, ilma et mind agressiivselt ühisrahastusteemaliste reklaamidega pommitataks.
- Ühisrahastus pole mütsiga lööma minek. Olenevalt platvormist ja projektist võib tootluse arvutamine, laenukontorite läbisõelumine või kinnisvaraprojektidesse süvenemine palju aega ja vaeva nõuda.
See paneb mind aga natukene kukalt kratsima. Muidugi tean, et niimoodi reklaam käibki, et veebilehe külastajatele sihtmärk külge pannakse, ent mida rohkem reklaame näen, seda rohkem tunnen muret selle pärast, kas ikka niimoodi investeerimistooteid ja teenuseid reklaamima peaks.
Ühisrahastus – kas kõigile?
Ühisrahastusportaalide reklaame vaadates torkab mulle eelkõige silma, et reklaamis on üks põhilisi argumente see, et investeerimine on imelihtne, näiteks lausa nii lihtne, et sobib absoluutselt kõigile maailmas. Nii julge väite peale hakkan kahtlustama, kas äkki ei üritata veidi vähem teadlike investorite raha petlike lubadustega mängu tõmmata.
Olen ise ühisrahastusinvesteeringuid analüüsides kulutanud tunde, teinud arvutusi Excelis ja otsinud kokku projektide ja laenukontorite kohta tausta – ei ole ükski nendest nii lihtne, et lihtsalt üle jala seda teha jõuaks. Muidugi investeerimine ise on lihtne – klõps ja raha laenuna välja antud. Küsimus on aga alati eeltöös, kas see on piisavalt põhjalik olnud, et lihtsalt välja antud raha ka hiljem koos intressidega portfelli tagasi jõuab.
Kuidas muidu teadlikkust tõsta?
Saan ka aru, miks on ühisrahastusportaalide reklaamid suuresti internetti ja sotsiaalmeediasse kolinud. Kuidas muidu investoriteni üldse jõuda? Olen kuulnud mitmelt tuttavalt investorsõbralt, kes panga nõustamisel käinud, et ühisrahastuse kohta räägitakse ainult hirmujutte ja soovitatakse pika ringiga mööda käia. Seda siis, kui üldse ühisrahastust üldse võimaliku investeeringuna mainitakse.
Kui ma aga investorina tahaksin kuskilt täpsemalt portaalide kohta lugeda või neutraalset ja asjalikku nõustamist saada, siis võta näpust, ei saa seda kuskilt. Nii olengi sunnitud kondama mööda internetifoorumeid, Facebooki gruppe ja kohalike investorite blogisid lugema, et olla olukorraga kursis.
Mureks muidugi siinkohal see, et ükskõik mis portaali nime sisse trükid, saad hinnanguid ja kogemuslugusid ühte- ja teistpidi ning raske on kindel olla, mis siis õige on. Portaalide enda reklaam on siin täiesti arusaadav: kui juba korra nende kodulehele jõudnud oled, siis äkki oled ka valmis raha mängu panema.
Pea meeles!
- Majandusteoreetiliselt peegeldab intress riskitaset: kõrgem intress viitab kõrgemale riskile.
- Võetav risk peab saama õiglaselt kompenseeritud!
- Ühisrahastuses on palju riske: laenuvõtja ei maksa tagasi, esitatud info ei ole korrektne, portaalipidaja tegevuse ootamatu lõppemine. Reklaamid on alati kütkestavad, kuid enne inveteeringu tegemist proovi mõista millisesse tootesse sa tegelikult investeerid.
Seotud lood
Et riigiametid või elutähtsate teenuste osutajad pakuvad küberkurjategijatele huvi ei üllata kedagi. Tõsiasi, et igapäevaselt rünnatakse ka väikeettevõtteid tuleb ilmselt paljudele uudisena – sageli ka neile endile.
Enimloetud
3
Tesla ostuga võiks oodata
6
“A kust leiad sina ööga 100 000 eurot?”
Hetkel kuum
Tesla ostuga võiks oodata
“A kust leiad sina ööga 100 000 eurot?”
Tagasi Äripäeva esilehele