Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Šoti miljardär ähvardab Eesti bussituru laiaks sõita

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Eesti bussivedude turgu ootab ees suur segadus. Kohalikud bussiärimehed on ärevil ja seda põhjusega: Soomes ja Poolas jõuliselt turgu haaranud šotlasest miljardär Brian Souter on Eesti turule sisse kihutamas.

    Äripäeva hinnangul on igasugune konkurents alati teretulnud ja tarbijale on uue tegija lisandumine kindlasti hea uudis. Souteriga kaasa tulev mudel lööb hinnad alla ja eeldatavasti oluliselt. Konkurendid arvavad – midagi täiesti kindlat ei tea Souteri plaanide kohta praegu keegi peale tema enda ja ta ettevõtte –, et šotlast võiks peale rahvusvaheliste liinide huvitada ka Tallinna-Tartu liin, mis on praegu kohalike vedajate poolt tiheda graafikuga kaetud.
    Kohalikele vedajatele on see loomulikult halb uudis ja pole imeks panna, et emotsioonid on laes. Kui Eestis sünnib sama mis Soomes, siis on kohalike ettevõtete seis nutune ja mõni peab ilmselt pillid kotti panema. Soomes nimelt lõi Souter seni peamiselt traditsioonilisel pereettevõtlusel põhineva bussiliikluse täiesti pea peale ja tekitas oma Onnibussiga turul täiesti uue olukorra. Onnibussi pileti hind moodustab nimelt vaid neljandiku kõigi teiste bussiettevõtete piletihindadest. Tulemuseks olid määratud koondamised Soome bussiettevõtetes, nii omanike kui ka töötajate meeleheide. Hoobi sai ka rongiliiklus, mis ei pruugi puutumata jääda ka Eestis. Odavus on tarbija jaoks oluline argument, see on turu reaalsus.
    Sisuliselt Ryanairi kontseptsiooni kasutav Onnibussi plaanib saada Soome suurimaks bussifirmaks. Kas see õnnestub, seda näitab mõistagi aeg. Souteri enda varandus on nii palju suur (hinnanguliselt 730 miljonit naela) ja tema ettevõtete kiirelt kasutusse paisatava raha varu niivõrd suur, et paarkümmend bussi korraga välja osta pole mingi probleem. Eestis oleks sellise investeeringu tegemine mis tahes vedajale korralik väljakutse.
    Ent turg on kõigile üks ja turul on alati õigus. Ka Souteri ettevõtted peavad busse ja kütust ostma selleltsamalt turult, millelt kõik teisedki ettevõtted. Samamoodi peavad nad palku maksma sellelsamal turul, samuti makse jne. Seega seisavad kohalikud ettevõtted tõsise väljakutse ees turul ümber positsioneeruda või keerulisemal juhul ka uusi tegevusvaldkondi leida. Arusaadavasti pole see kerge ülesanne. Ent ühistranspordiseaduste muudatused avavad sügisest turu kommertsveoliinidele ning avatud turg on põhimõtteline väärtus, mille saime kaasa Euroopa Liitu astudes. Niisiis võivad Eesti vedajad samuti vaadata teiste turgude poole, nõnda nagu Brian Souter sihib Eestit. 
    Tänase seisuga pole Souteri plaanid enam mitte n-ö oraste peal, vaid konkreetses tegutsemise faasis: aprillis registreeriti äriregistris Bus Transport Holding OÜ, mille juhatusse kuuluvad Souteri osalusega Polski Busi ja Soome Onnibussiga seotud inimesed. Turu avanemine jõustab seaduse vormis sügisel. Seni on Eesti vedajatel aega end uue konkurendi tegemistega kurssi viia ja võitluseks valmistuda. Loodetavasti mitte viimseks võitluseks.
    Samas on see Eesti pisikesele turule siiski ka kompliment, et nii laia haardega ettevõtja selle vastu huvi tunneb.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Balti börsid lõpetasid kvartali tõusupäevaga
Balti koondindeks Baltic Benchmark sulgus kvartali viimasel kauplemispäeval 0,08% plusspoolel, jäädes kvartaliga siiski miinusesse.
Balti koondindeks Baltic Benchmark sulgus kvartali viimasel kauplemispäeval 0,08% plusspoolel, jäädes kvartaliga siiski miinusesse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinna lennujaamas enam vedelikke ja arvutit kotist välja võtma ei pea
Tallinna lennujaamas julgestuskontrolli uute masinate seadistamine ja testimine sai valmis ja enam ei pea reisijad enam vedelikke ja arvuteid käsipagasist välja võtma, teatas lennujaam.
Tallinna lennujaamas julgestuskontrolli uute masinate seadistamine ja testimine sai valmis ja enam ei pea reisijad enam vedelikke ja arvuteid käsipagasist välja võtma, teatas lennujaam.