Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Šoti miljardär ähvardab Eesti bussituru laiaks sõita

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Eesti bussivedude turgu ootab ees suur segadus. Kohalikud bussiärimehed on ärevil ja seda põhjusega: Soomes ja Poolas jõuliselt turgu haaranud šotlasest miljardär Brian Souter on Eesti turule sisse kihutamas.

    Äripäeva hinnangul on igasugune konkurents alati teretulnud ja tarbijale on uue tegija lisandumine kindlasti hea uudis. Souteriga kaasa tulev mudel lööb hinnad alla ja eeldatavasti oluliselt. Konkurendid arvavad – midagi täiesti kindlat ei tea Souteri plaanide kohta praegu keegi peale tema enda ja ta ettevõtte –, et šotlast võiks peale rahvusvaheliste liinide huvitada ka Tallinna-Tartu liin, mis on praegu kohalike vedajate poolt tiheda graafikuga kaetud.
    Kohalikele vedajatele on see loomulikult halb uudis ja pole imeks panna, et emotsioonid on laes. Kui Eestis sünnib sama mis Soomes, siis on kohalike ettevõtete seis nutune ja mõni peab ilmselt pillid kotti panema. Soomes nimelt lõi Souter seni peamiselt traditsioonilisel pereettevõtlusel põhineva bussiliikluse täiesti pea peale ja tekitas oma Onnibussiga turul täiesti uue olukorra. Onnibussi pileti hind moodustab nimelt vaid neljandiku kõigi teiste bussiettevõtete piletihindadest. Tulemuseks olid määratud koondamised Soome bussiettevõtetes, nii omanike kui ka töötajate meeleheide. Hoobi sai ka rongiliiklus, mis ei pruugi puutumata jääda ka Eestis. Odavus on tarbija jaoks oluline argument, see on turu reaalsus.
    Sisuliselt Ryanairi kontseptsiooni kasutav Onnibussi plaanib saada Soome suurimaks bussifirmaks. Kas see õnnestub, seda näitab mõistagi aeg. Souteri enda varandus on nii palju suur (hinnanguliselt 730 miljonit naela) ja tema ettevõtete kiirelt kasutusse paisatava raha varu niivõrd suur, et paarkümmend bussi korraga välja osta pole mingi probleem. Eestis oleks sellise investeeringu tegemine mis tahes vedajale korralik väljakutse.
    Ent turg on kõigile üks ja turul on alati õigus. Ka Souteri ettevõtted peavad busse ja kütust ostma selleltsamalt turult, millelt kõik teisedki ettevõtted. Samamoodi peavad nad palku maksma sellelsamal turul, samuti makse jne. Seega seisavad kohalikud ettevõtted tõsise väljakutse ees turul ümber positsioneeruda või keerulisemal juhul ka uusi tegevusvaldkondi leida. Arusaadavasti pole see kerge ülesanne. Ent ühistranspordiseaduste muudatused avavad sügisest turu kommertsveoliinidele ning avatud turg on põhimõtteline väärtus, mille saime kaasa Euroopa Liitu astudes. Niisiis võivad Eesti vedajad samuti vaadata teiste turgude poole, nõnda nagu Brian Souter sihib Eestit. 
    Tänase seisuga pole Souteri plaanid enam mitte n-ö oraste peal, vaid konkreetses tegutsemise faasis: aprillis registreeriti äriregistris Bus Transport Holding OÜ, mille juhatusse kuuluvad Souteri osalusega Polski Busi ja Soome Onnibussiga seotud inimesed. Turu avanemine jõustab seaduse vormis sügisel. Seni on Eesti vedajatel aega end uue konkurendi tegemistega kurssi viia ja võitluseks valmistuda. Loodetavasti mitte viimseks võitluseks.
    Samas on see Eesti pisikesele turule siiski ka kompliment, et nii laia haardega ettevõtja selle vastu huvi tunneb.
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Tuuleaktsiatele hakkab peatselt puhuma pärituul
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Nädala lood: helesinine Hispaania unistus ja 650 töökoha kadumine Eestis
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.
Raadiohitid: kinnisvara- ja ehitusturu elavnemiseks kulub aastaid
Turu elavnemine on ilmselt aastatepikkune lugu, rääkis Merko eksjuht Andres Trink nädala kuulatuimas saates “Kuum tool”. Huviga kuulati ka podcaste, mis keskendusid eri nurkade alt investeerimisele.
Turu elavnemine on ilmselt aastatepikkune lugu, rääkis Merko eksjuht Andres Trink nädala kuulatuimas saates “Kuum tool”. Huviga kuulati ka podcaste, mis keskendusid eri nurkade alt investeerimisele.