Äripäev • 14. mai 2015
Jaga lugu:

Šoti miljardär ähvardab Eesti bussituru laiaks sõita

Juhtkiri  Foto: Anti Veermaa

Eesti bussivedude turgu ootab ees suur segadus. Kohalikud bussiärimehed on ärevil ja seda põhjusega: Soomes ja Poolas jõuliselt turgu haaranud šotlasest miljardär Brian Souter on Eesti turule sisse kihutamas.

Äripäeva hinnangul on igasugune konkurents alati teretulnud ja tarbijale on uue tegija lisandumine kindlasti hea uudis. Souteriga kaasa tulev mudel lööb hinnad alla ja eeldatavasti oluliselt. Konkurendid arvavad – midagi täiesti kindlat ei tea Souteri plaanide kohta praegu keegi peale tema enda ja ta ettevõtte –, et šotlast võiks peale rahvusvaheliste liinide huvitada ka Tallinna-Tartu liin, mis on praegu kohalike vedajate poolt tiheda graafikuga kaetud.

Kohalikele vedajatele on see loomulikult halb uudis ja pole imeks panna, et emotsioonid on laes. Kui Eestis sünnib sama mis Soomes, siis on kohalike ettevõtete seis nutune ja mõni peab ilmselt pillid kotti panema. Soomes nimelt lõi Souter seni peamiselt traditsioonilisel pereettevõtlusel põhineva bussiliikluse täiesti pea peale ja tekitas oma Onnibussiga turul täiesti uue olukorra. Onnibussi pileti hind moodustab nimelt vaid neljandiku kõigi teiste bussiettevõtete piletihindadest. Tulemuseks olid määratud koondamised Soome bussiettevõtetes, nii omanike kui ka töötajate meeleheide. Hoobi sai ka rongiliiklus, mis ei pruugi puutumata jääda ka Eestis. Odavus on tarbija jaoks oluline argument, see on turu reaalsus.

Sisuliselt Ryanairi kontseptsiooni kasutav Onnibussi plaanib saada Soome suurimaks bussifirmaks. Kas see õnnestub, seda näitab mõistagi aeg. Souteri enda varandus on nii palju suur (hinnanguliselt 730 miljonit naela) ja tema ettevõtete kiirelt kasutusse paisatava raha varu niivõrd suur, et paarkümmend bussi korraga välja osta pole mingi probleem. Eestis oleks sellise investeeringu tegemine mis tahes vedajale korralik väljakutse.

Ent turg on kõigile üks ja turul on alati õigus. Ka Souteri ettevõtted peavad busse ja kütust ostma selleltsamalt turult, millelt kõik teisedki ettevõtted. Samamoodi peavad nad palku maksma sellelsamal turul, samuti makse jne. Seega seisavad kohalikud ettevõtted tõsise väljakutse ees turul ümber positsioneeruda või keerulisemal juhul ka uusi tegevusvaldkondi leida. Arusaadavasti pole see kerge ülesanne. Ent ühistranspordiseaduste muudatused avavad sügisest turu kommertsveoliinidele ning avatud turg on põhimõtteline väärtus, mille saime kaasa Euroopa Liitu astudes. Niisiis võivad Eesti vedajad samuti vaadata teiste turgude poole, nõnda nagu Brian Souter sihib Eestit. 

Tänase seisuga pole Souteri plaanid enam mitte n-ö oraste peal, vaid konkreetses tegutsemise faasis: aprillis registreeriti äriregistris Bus Transport Holding OÜ, mille juhatusse kuuluvad Souteri osalusega Polski Busi ja Soome Onnibussiga seotud inimesed. Turu avanemine jõustab seaduse vormis sügisel. Seni on Eesti vedajatel aega end uue konkurendi tegemistega kurssi viia ja võitluseks valmistuda. Loodetavasti mitte viimseks võitluseks.

Samas on see Eesti pisikesele turule siiski ka kompliment, et nii laia haardega ettevõtja selle vastu huvi tunneb.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Hetkel kuum