Äripäev • 21. september 2015 kell 4:45

Turundus panustab virtuaalmaailmale

Juhtkiri.  Foto: Anti Veermaa

Ettevõtjad võiksid hakata rohkem panustama digikanalitele, sest märgid näitavad, et digimaailmasse investeerimine ei ole pelgalt kulu, vaid sellelt saab ka kasumit teenida, leiab Äripäev tänases juhtkirjas.

Äripäev avaldas hiljuti olulised TOPid neile, kes peavad oluliseks turundust. Sisuliselt tähendab see pea iga ettevõtet, kes tahab reklaamiga jõuda õige sihtgrupini. Edukamate meediafirmade ja turundusettevõtete värsked edetabelid paljastavad, et edu tuleb digikanalites.

Menukad veebiportaalid

Meediakanalite ­TOPis näitab esikolmik ilmekalt, et internetiturundusele panustajad olid mullu edukamad. Kui kolmandalt kohalt vaatab vastu välireklaamibüroo JCDecaux Eesti, siis teisel kohal on Ekspress Meedia ehk endine Delfi. Turuliidriks tõusis Sanoma Baltics, kes avaldab kuulutusi ja reklaame veebiportaalides, sh auto24.ee ja kuldnebors.ee. Sanoma kasv tuligi peamiselt bännerreklaamidelt, mille maht kasvas ligi kolmandiku. Samaväärset hüpet ootab ettevõte 2015. ja 2016. aastalt.

Sarnane võimuhaaramine hakkab silma turundusettevõtete edetabelist, kui paremuselt esimene ja kolmas tegelevad e-turundusega. Turunduse TOPi võitja digimeediaagentuuri Mediabrands Digitali juht usub, et lähiaastatel muutub digimeedias rohkem kui viimasel kümnel aastal kokku. Sellised turumuutused vihjavad selgelt, et turunduse löögijõud kolib aina enam virtuaalmaailma. Internet, mille maht ja võimalused jäävad tõenäoliselt paljudele hoomamatuks, võib avada märksa rohkem uksi ka ettevõtjatele, kes seni reklaamiga on hätta jäänud.

Digikanalite kasutajad varieeruvad samamoodi nagu inimesed tänaval, kuid osavamad turundajad jõuavad sihtgrupini kergemini, kui oskavad tarbijakäitumist täpsemalt hinnata ja ära kasutada.

Isiklik lähenemine

Agaramad turundajad ei pea sihtrühmani jõudmist enam probleemiks, vaid olulisem on panna tarbijaid kuulama ja reageerima. Turundus muutub aina enam isikupõhiseks, järgides ülejäänud ühiskonna korralduse kulgu. Ettevõtted kolivad sotsiaalsetesse kanalitesse nagu Facebook ja YouTube, kuna sealne suhtlus muutub vahetumaks kui tänaval või isegi telefonis. Selline lähenemine kogub populaarsust, sest on efektiivsem.

Kui oled tähele pannud, kuidas pärast Google’is mõne toote otsimist hakkavad samateemalised reklaamid Facebookis ilmuma, siis mõistad, et turundajad üritavad potentsiaalset klienti tabada võimalikult efektiivselt. Selgitatakse tarbija vajadused ning reklaamitakse võimalikke sobivaid tooteid/teenuseid.

Eksitavad arusaamad

Digikanalite pessimistid võivad arvata, et näiteks adblock’id ehk maakeeli bänneriblokkijad rikuvad hea turunduse võimaluse ning reklaamiraha võib sama hästi kui korstnasse kirjutada. Samas kasutavad bänneriblokke vaid teadlikumad kasutajad, keda eri uuringute järgi peaks Eestis olema 8–25 protsenti, ja sellele vaatamata on muidki võimalusi sihtgrupi tabamiseks: sisuturundus, sotsiaalmeedia, otsimootorid jne. Kus on tekkinud takistused, sinna on leitud lahendused.

Kui ettevõte mõistab, et ka tema potentsiaalne klient liigub virtuaalmaailmas, siis tasub tõsiselt muuta turundusstrateegiat. Traditsioonilised meediakanalid nagu televisioon, raadio ja trükiväljaanded võivad jõuda küll laia publikuni, kuid samas tasub kiigata e-kanalitesse, kus isiklikum lähenemine võib päädida usalduslikuma suhte loomisega ja seeläbi tekitada jätkusuutlikuma kliendibaasi.

Hetkel kuum