Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Raha eest rahvale tervist ei osta

    Foto: Anti Veermaa

    Järjest uute maksude kehtestamise asemel tasuks mõelda, kuidas inimesed ise saaksid oma tervise eest suuremat vastutust võtta.

    Eesti pumpab igal aastal järjest rohkem maksumaksja raha tervishoidu, kuid see on nagu põhjata kruus – ükskõik kui palju sisse kallad, täis ikka ei saa. Maksumaksjate arv väheneb, maksukoormus kasvab, kuid rahva tervisenäitajad ja tervishoiuteenuse kättesaadavus ei parane.
    Äripäev leiab, et aeg oleks maksukoormuse kasvatamise asemel asuda inimeste tervisekäitumist parandama, motiveerides neid ise oma tervise eest hoolitsema. Pakkudes piitsa asemel porgandit.
    Me oleme viimase viie aasta jooksul suurendanud ravisüsteemi rahastamist keskmiselt pea 100 miljoni euroga aastas, kuid tehtud operatsioonide ja protseduuride arv on jäänud samale tasemele ning inimeste oodatav tervena elatud aastate arv on selle aja jooksul isegi vähenenud. Riigikantselei ja sotsiaalministeeriumi tellitud ning poliitikauuringute keskuse Praxis tehtud analüüsist selgub, et aastatel 2009–2016 vähenes tervelt elatud eluiga Eesti meestel 1,4 ja naistel 3 aastat. Igapäevaelu takistavad tervisehädad hakkavad kimbutama üha nooremaid inimesi ja kõige enam on kasvanud selliste inimeste osakaal nooremate kui 35aastaste seas. Uuringu kohaselt kaotab tööturg igal aastal ligikaudu 14 000 tööealist inimest vanuses 16-59, kellele määratakse esmane püsiv töövõimetus.
    Sotsiaalministeeriumi terviseala asekantsler Maris Jesse näeb lahendust uute maksude kehtestamises. Eestis on töötavate ja mittetöötavate inimeste suhe tema sõnul sedavõrd paigast ära, et ravikindlustussüsteemi elushoidmiseks tuleb laiendada märgatavalt tervisekindlustusega maksustatavaid tululiike. Ministeeriumis ongi valmimas järjekordsed ettepanekud tervishoiu rahastamise suurendamiseks.
    Loll järjekindlus
    Kui seni ei ole raha ravisüsteemi juurdepumpamine tulemust andnud, siis miks me loodame, et seekord läheb teisiti? Sellega, et haigusi ennetada on odavam ja tõhusam kui pärast neid ravida, nõustuvad kõik. Riiklik arusaam haiguste ennetamisest on aga maksude kehtestamine – järjest kerkiv alkoholiaktsiis, unistused magusamaksust.
    Äkki tasuks vahelduseks proovida karistamise asemel sobivat käitumist hoopis premeerida? Anda vastutus oma tervise eest senisest rohkem inimeste endi kätte?
    Näiteks inimene, kes oma tervise eest aktiivselt hoolt kannab, end gripi vastu vaktsineerib, kord aastas hambaarsti juures käib ja vähi sõeluuringutes osaleb, saaks vajadusel ravijärjekorras ettepoole inimesest, kes oma tervisest ei hooli. Samuti oleks tema aastane hambaravihüvitis suurem kui inimesel, kes eelmisel aastal hambakontrolli vahele jättis.
    Kui tööandja soovib oma töötajate tervise eest hoolt kanda, siis ei peaks seda erisoodustusmaksuga karistama. Spordikompensatsiooni maksuvabastus oli samm õiges suunas, kuid samamoodi võiks maksust vabastatud olla hooajaline gripi vastu vaktsineerimine või profülaktiline visiit arsti juurde. Kõlab küll küüniliselt, kuid kui seadmete hooldamine on ettevõtte seisukohast majandustegevusega seotud kulu, siis miks peaks töötaja töövõime säilitamise kulu olema maksustatud erisoodustusmaksuga?
    Võimalusi inimeste positiivseks motiveerimiseks oma tervise eest suurema vastutuse võtmisel on kindlasti palju, kuid nende leidmine ja rakendamine eeldab mõtteviisi muutumist. Riik peab loobuma lapsevanema rollist ja asuma kohtlema oma kodanikke kui vastutusvõimelisi täiskasvanuid.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.