Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hispaania abipalve ennustab inflatsiooni

    Teravalt päevakorda tõusnud Hispaania abipalumine, esialgu küll pankade päästmiseks, tuletab meelde Euroopa võlakriisi praeguse lahenduse suurimat ohtu, et kärbetega ja kasinusega koos kängub ka majandus, kirjutab arvamustoimetaja Harry Tuul. Satutakse deflatsioonilisse lõksu, kus kokkuhoid nõuab üha uusi kärpeid ja ühtlasi uusi laene.

    Rahulolematus sellise lahendusega on aina kasvamas, mitte ainult Kreekas, vaid, nagu näitasid valimised, ka Prantsusmaal. Teine ja ajalooliselt enim kasutatud lahendus võlalõksust pääsemiseks on ristivastupidine: paisata majandusse raha juurde ja tekitada inflatsioon. Viimane toob küll kaasa säästude kahanemise, kuid väldiks deflatsioonilist lõksu ja kohendaks hinnakorrektsiooni kaudu õigele tasemele riikide konkurentsivõimet.
    Kuigi inflatsiooni mõttega on flirditud (Euroopa Keskpank laenas pankadele 1 triljon eurot), seda reaalse lahendusena endiselt laual ei ole. Vastupidi, EKP juht Mario Draghi on kinnitanud, et inflatsiooni ohjamine on „kindlalt ankrus”. Lisaks, Euroopa majandusmootoriks oleva Saksamaal on ajaloolistel põhjustel suur hirm inflatsiooni ees. Ja nende hääl on esialgu peale jäänud.
    Kui kõik võimalused lauale reastada, ei tohiks inflatsioonistsenaarium tähelepanuta jääda. Kumbki lahendus pole hea, kuid kui juba peab ise kokkukeedetud mõru suppi sööma,  tuleb ka arvestada, et deflatsiooniline oht on võrreldes inflatsioonihirmuga euroalale rüüstavam.
    Vastuargument võib olla, et nii jääb ära sisuline kohanemine. Selline väide vaatab aga mööda tõsiasjast, et praegune probleemi üheks osaks on konkurentsivõime. Ehk et näiteks Kreeka ja teiste probleemsete riikide tooted, kaubad ja teenused on ülehinnatud. Kui hinnalangetus läbi viia, siis paraneb ka nende konkurentsivõime. Teisisõnu peabki elustandard langema, küsimus on kuidas seda teha.Samuti vaatab vastuargument mööda sellest, et poolehoid kui ka poliitiline tahe kärbeteks on kahanemistrendis. See tähendab, et surve kasinusest loobuda lähiaastatel aina kasvab, mida selgelt näitasid ka viimased valimised Prantsusmaal ja Kreekas. Samal põhjusel kukkus näiteks ka Hollandi valitsus.
    See aga omakorda tähendab, et mingi hetk jõuab Euroopa punkti, kus vastupanu soovile kärpeid piirata või neist loobuda ületab taluvuse piiri. Kuna ainukeseks alternatiiviks on inflatsioon, kasvab omakorda surve kasutada seda meetodit. Seda enam, et alternatiiv, jätkata samal deflatsiooniteel, on sama kurjakuulutav, ennustades mustemas stsenaariumis majanduste kokkukukkumist, riikide kaost ja inflatsiooni. Seega on alust arvata, et inflatsioon tuleb igal juhul, küsimus on vaid selles, millal ja mis tingimustel.
    Eesti võimalik vastuseis inflatsioonile oleks pigem ideoloogiline, sest laias Euroopa mõistes oleks Eesti kaotused suhteliselt väikesed. Eesti inflatsioon on niigi üks Euroopa kiiremaid ja viimase 20 aasta lõikes saab seda hinnata sadades protsentides. Küll aga nulliks üle-Euroopaline inflatsioon Eesti „kangelaslikud” kärped. Teisalt saame end lohutada, et jääme endiselt eeskujuks, sest võlakriisi lõpuks jõuab Euroopa paratamatult üha lähemale meie tasemele, mitte vastupidi.
    Autor: Vilja Kiisler, Harry Tuul
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.