1991. aastal hakkas kaks loomaarsti käima pärast põhitööd ka eravisiitidel. Mingi hetk tuli neile pähe mõte avada oma loomakliinik. Öeldud-tehtud: leidsime ruumid, tegime remondi ära, alustasime tööd. Alguses töötas kliinik kõigest mõned tunnid päevas, kuid abi vajavate klientide arvu suurenemisega hakkas kliinik pikapeale töötama täiskoormusega.
- Nostrem Pet on üks vähestest ettevõtetest Eestis, kellel on nii kliinik kui ka kauplusekett
TEADMISEKS
Nostrem Pet on lemmikloomapoodide kett, mille kauplused asuvad erinevates Tallinna linnaosades. Samuti kuulub ettevõttele loomakliinik aadressil Kivila 5. Just sellest algas kogu äri 1992. aastal.
Nostrem Pet'i poodides müüakse erinevaid lemmikloomakaupu. Toidud, jalutusrihmad, kaelarihmad, mänguasjad ja muud kassi- ja koerakaubad, kaubad närilistele ning muudele koduloomadele.
Kaup tarnitakse põhiliselt Eruopa tootjatelt. Norstrem Pet'il on väga kõrged nõudmised toodete kvaliteedile: näiteks odava hinnaklassi loomatoitu ettevõte ei müü.
Nii lõid Stanislav Krugovoi ja Marina Krugovaja koos Valentina Berzinaga äri, mis sai hiljuti 25aastaseks.„Avasime kliiniku õigel ajal, meenutab Marina Krugovaja. Loomi oli palju, aga kliinikuid kõigest kaks, meie oma oli kolmas. Nõudlus oli tohutu, spetsialiste ja loomaarsti teenuseid oli vähe.“
Varsti tuli noortele ettevõtjatele pähe veel üks mõte: avada kliiniku kõrval lemmikloomapood. Toona ei olnud linnast kuskilt osta isegi koerte jalutus- või kaelarihmasid. Ka see sai tehtud. Esimene avatud kauplus oli väga väike, kuid siis avati veel üks, siis veel üks ja veel üks.
Täna kuulub Nostrem Pet'ile kaheksa kauplust, mis teenivad 90% ettevõtte tulust. Ülejäänud 10% toob sisse loomakliinik. Muide, Nostrem Pet on üks vähestest ettevõtetest Eestis, kellel on nii kliinik kui ka kauplusekett.Selles valdkonnas käib tihe võitlus. Ainuüksi Lasnamäel tegutseb 17 loomakliinikut. Turul ei ole kohta nii suurele mängijate hulgale (eriti langeva turu tingimustes, aga täna just see toimubki). Kuid Nostrem Pet'il on üks tõsine eelis: ettevõte tegutseb turul juba 25 aastat ning seda tuntakse. Aastatega on kujunenud välja stabiilne klientuur.
Turg oli ülisoodus
Kuid Nostrem Pet'i algusaastatel oli konkurents hoopis teine. Tallinna elanikud vajasid hädasti loomaarsti teenuseid. See lubas Nostrem Pet'il kiiresti areneda ja teha julgeid samme. Näiteks sõlmida lepingu ühe suurima koera- ja kassitoidu tootjaga maailmas.
'„Sõitsime toona Brüsselis toimunud koertenäitusele. Seal oli esindatud palju erinevaid ettevõtteid, mis müüsid loomadele mõeldud kaupu: loomatoitu, mänguasju, jalutusrihmasid – kaupa oli igale maitsele... Sealt me leidsimegi endale tarnijaid. Meie peamiseks pikaaegseks partneriks sai Barcelona suurim koera- ja kassitoitu tootev tehas Affinity Petcare. Teeme nendega koostööd ka praegu. See on suuruselt kolmas kuiva toitu tootev tehas maailmas,“ räägib Marina.
Kuid oli üks probleem. Suurtootjad nõuavad sageli, et neilt tellitaks suuri koguseid. Selleks oli vaja raha ning töö alustamiseks Hispaania tehasega võttis Nostrem Pet laenu.„Pangad ei tahtnud meile laenu anda. Lõpuks leidsime mingi kindlustusfirma, mis andis meile hiiglasuure protsendiga laenu (täna nii suuri protsente enam keegi ei paku),“ meenutab ettevõtte juht.
Tol hetkel olid ettevõtjad kindlad, et laen tasub ennast ära ja kaup müüakse maha, kuna turul oli selge alapakkumine.Teist korda laenu Nostrem Pet võttis, kui ostis Töökoja 7 objekti. Täna on seal ettevõtte peakontor, ja kaasaegne ladu. Ülejäänus toimetab ettevõte oma vahenditega.
„Lao ehitamine oli hea otsus. Võtsime asja ette 2011. aastal, just enne ehitusmaterjalide ja ehitushindade tõusu,“ räägib Marina. „Mina usun, et edu üks peamisi tegureid on hoolikas tulude ja kulude arvestus,“ jagab ta oma mõtteid. „Nimetaksin seda teguriks number kaks. Tegur number üks on töötada ööpäev ringi 7 päeva nädalas, ei piirdu graafikuga „kl 9:00 - kl 17:00“. Ja pakkuda tõsiselt kvaliteetset toodet. Just see lubas meil püsida 25 aastat vee peal. Isegi praeguse kriisi tingimustes.“
Kvaliteet erikontrolli all
Toodete kvaliteet on Nostrem Pet'i jaoks kriitilise tähtsusega. Ettevõte müüb kassi-, koera-, linnu- ja näriliste toitu. Ettevõtte poodidest ei leia odava hinnaklassi tooteid, toodete valimisel pöörab ettevõte suurt tähelepanu tarnijate poolt pakutava kauba kvaliteedile .
„Loomatoidud jagunevad kolme kategooriasse: superpremium, premium ja ökonoom. Esimese kahe kategooria toidud on koertele head, kolmanda kategooria toidud aga kahjustavad nende tervist. Kahjuks on majanduskriisi tingimustes paljude jaoks esimene kulukirje – loomad. Kurb, kui kohtad suuremaks kasvanud kutsika omanikku toidupoest koeratoitu ostmas,“ selgitab tema.
Stabiilsus isegi kriisi ajal
Sõna „kriis“ ei kõlanud juhuslikult. Alates 2011. aastast on lemmikloomapoodide valdkonnas märgata langust, mis kestab juba üle 5 aasta ja ei taha kuidagi lõppeda.
„2008. aastal küsisin pidevalt: Kõik räägivad kriisist. Kus see on? Ei ole mingit kriisi“. Kuid 2011. aastal tabas see ka meid ja ei lõpe siiani.Kuid tõsiseks muretsemiseks põhjust ei ole: isegi tänase kriisi tingimustes ettevõte töötab ja teenib kasumit. Selline stabiilsus on võimalik tänu sellele, et ettevõte tegutseb turul juba ammu. Ettevõttel on kujunenud püsikliendid, oma lemmikloomi armastavad inimesed, kes eelistavad kvaliteetseid tooteid. Ei keeldu ettevõte ka reklaamist („tuleb pidevalt ennast meelde tuletada“) – materjalid ilmuvad regulaarselt ajakirjade kaantel ja e-kataloogide lehtedel.
Seotud lood
Tänapäeval ei räägita videokaameratest enam ainult objektide turvalisuse tagamise kontekstis. Tehnoloogia kiire areng on muutnud videovalve lahendused mitmekülgseteks tööriistadeks, mis pakuvad palju enamat kui pelgalt valvet.