Artikkel
  • Kuula

    Jahmatav statistika: kuidas üks kõige saastavamaid tööstusharusid kontrolli alla saada?

    Ainuüksi Euroopa Liidus visatakse igal aastal minema 5,8 miljonit tonni tekstiilijäätmeid ehk umbes 11 kilogrammi inimese kohta. Möödunud aastal Bloombergi poolt avaldatud artiklis mööndi, et rõivatööstusega on seotud kuni kümme protsenti kogu maailma süsinikuheidetest ehk selle mõju on suurem kui õhu- ja meretranspordil kokku. Lisaks sellele on rõivatööstus vastutav viiendiku plastjäätmete eest, mis igal aastal meie planeedile lisandub.

    Need on jahmatavalt suured arvud ja kuigi rõivatööstused räägivad vastutustundlikust ja jätkusuutlikust äritegevusest, esitletakse üht uut rõivakollektsiooni teise järel. Eesti Kunstiakadeemia jätkusuutliku tekstiilidisaineri Maria Kristiin Petersoni sõnul räägitakse moemaailmas jätkusuutlikkusest üha enam, kuid samas on küsitav, kui kiiresti ja kas üldse suudavad suured moebrändid oma tootmis-, tarne- ja müügiahelaid tervikuna muuta.
    Tekstiilidisainer Maria Kristiin Peterson: „Jätkusuutlikkuse poole liikuv moesektor ei ole uus trend, vaid ammune reaalsus. Globaalse kliimakriisi valguses on tekstiili- ja moesektori keskkonnareostus rohkem luubi alla võetud ning keskkonnapliitikast lähtudes tuleb suurimaid muutuseid teha kiirmoebrändidel. Üle tuleb vaadata nii oma toormaterjalid kui ka tootmis- ja müügiahelad. Seda, kas moegigandid nagu Zara või H&M suudavad oma ärimudeleid nõutud määral muuta, näitab aga aeg.“
    Samuti märkis Peterson, et Euroopa Liidu karmimad meetmed suunavad loodetavasti tarbijaid tegema järjest arukamaid ja jätkusuutlikumaid valikuid. Õhus on veel hulgaliselt küsimusi ning murekohti. „Jätkusuutlikkus ei ole moes uus trend ning kuigi rääkida oskavad sellest kõik, siis praktikas lähevad need põhimõtted mõnevõrra vastuollu suurte tegijate ärimudeliga. Peamine eesmärk on ju tarbimist vähendada – aga kelle arvelt? Head tahet on muidugi palju, kuid on raske näha, kuidas saaks näiteks Zara või H&M oma tootmismahtude juures olla jätkusuutlikkuse lipulaevaks.“

    Esimene samm jätkusuutlikkuse suunas on õiged materjalid

    Vastutust tekstiilide ja muude materjalide jätkusuutliku kasutamise eest ei pea kandma siiski moevaldkond üksi. Tekstiile kasutatakse ohtralt ka mujal ning tuleb näha vaeva, et liikuda rohelisemate ning keskkonda säästvate tarbimisviiside poole. Näiteks leidub palju tekstiilmaterjale autodes – need katavad istmeid, viimistlust, sõitjateruumi lage ja teisi detaile. Autodes kasutatavad materjalid peavad kestma kauem kui vaid loetud kuud, kuid sellele vaatamata tuleb tootjatel mõelda jätkusuutlikkusele. Igal materjalil on mõju ja kuigi need võivad sõidukis kesta aastakümneid, peab siiski mõistma, et igal materjalil on keskkonna jalajälg, mida tuleb vähendada. See nõuab uute lahenduste leidmist ja unikaalsete materjalide kasutusele võtmist.
    Luksusautode tootja Jaguar Land Rover on seadnud eesmärgiks pakkuda oma tootevalikus laia hulka elektrilisi sõidukeid, kuid vaid sellele ei saa jätkusuutlikkuse teekonnal lootma jääda. Seetõttu pööratakse olulist tähelepanu kogu sõiduki tootmisprotsessile ning sellele, milliseid materjale autodes kasutatakse.
    Näiteks Range Roveri mudelites Velar ja Evoque kasutatakse koostöös ettevõttega Kvadrat välja töötatud villast ja kunstseemisnahast valmistatud siseviimistluslahendusi, mille tootmiseks kasutatakse ühe auto kohta keskmiselt 53 ümbertöödeldud plastpudelit. Valikus on ka eukalüptipuu kiududest valmistatud taimne kangas, millel on seni tootja kasutatud materjalidest madalaim globaalse soojenemise potentsiaal (GWP).
    Range Rover Velar (tootja foto)

    Tähtis on kogu tootmise jalajälg

    Tekstiilidisaineri sõnul ei piirdu materjalide jätkusuutlikkus siiski vaid sellega, millest nad valmistatud on. Suurtest kaubamärkidest rääkides märkis Peterson, et olulise osa saastest moodustab tegelikult tootmisprotsess ise ning lõpptoodete käitlus peale tarbimisaja lõppu. „Jätkusuutlikud materjalid on vaid üks samm. Oluline on ka see, et tootjad omaksid reaalset kontrolli kogu oma tarneahela üle alates toormaterjalide tarnimisest ja tekstiilitootmise protsessidest kuni toodete käitlemiseni ning loomulikult ka töötajate eetilise kohtlemise ja õiglase tasuni välja.“
    Säästliku tarneahela ja jätkusuutliku tootmise peale on mõelnud Jaguar Land Rover koos Kvadratiga. Kõik tekstiilid valmistatakse Suurbritannias, et omada võimalikult terviklikku pilti kogu tootmisprotsessist. Samuti võimaldab lühem tarneahel – nii materjali kui ka autode tootmine asub samas riigis – vähendada transpordist tulenevat keskkonnamõju. Kvadrat peab oma tootmisprotsessides kinni kõige rangematest säästlikkusnõuetest ning tagab, et parimaid praktikaid järgiks nii nad ise kui ka nende partnerid.
    Range Rover Velari salong (tootja foto)
    Kõige jätkusuutliku kõrval pole aga ära unustatud ka kvaliteeti. Kuigi ümbertöödeldud materjale võib esmalt seostada millegi keskpärasega, seab Jaguar Land Rover oma partneritele kõrgeimad standardid. Autotootja on juba aastaid oma sõidukites taaskasutatud materjale kasutades tõestanud, et jätkusuutlikkust, kvaliteeti ja luksust saab pakkuda üheskoos.
    „Oluline on end tarbijana võimalikult palju harida ja olla oma ostuotsuste juures alati teadlik. Disainerina soovitan ostuotsused alati läbi kaaluda ning olla uudishimulik – vahel isegi veidi rohkem, kui tundub vajalik – ning küsida, kas mõni ese on toodetud jätkusuutlikult, kas selle valmistajaid on koheldud eetiliselt ja kas neile on tasutud õiglast töötasu, kas toode ise on kvaliteetne ning kas see on kauakestev. Parem tarbida vähem, aga kvaliteetset,“ rõhutas ekspert.
    Range Rover Velari salongidetailid (tootja foto)
  • Hetkel kuum
Lobitöö: pistke ilusad naised ja tüsenevad mehed põlema
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsler Sandra Särav sobib ideaalselt tuleriidal põletamiseks: noor, ilus, tark, võimekas ja entusiastlik – täiuslik libahunt, kirjutab suhtekorraldusfirma Powerhouse konsultant Andres Reimer.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsler Sandra Särav sobib ideaalselt tuleriidal põletamiseks: noor, ilus, tark, võimekas ja entusiastlik – täiuslik libahunt, kirjutab suhtekorraldusfirma Powerhouse konsultant Andres Reimer.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa tipp-poliitikute plaan teeb Eesti töösturitele karuteene
Veelgi ühetaolisem Euroopa ühisturg ei lahenda Eesti-suguste väikeriikide probleeme, ütles intervjuus Äripäevale rahandusministeeriumi välissuhete nõunik Märten Ross.
Veelgi ühetaolisem Euroopa ühisturg ei lahenda Eesti-suguste väikeriikide probleeme, ütles intervjuus Äripäevale rahandusministeeriumi välissuhete nõunik Märten Ross.
Eesti 200 oli järjekindlalt Boltile kahjumliku direktiivi vastu
Eesti 200 on järjekindlalt olnud vastu platvormide direktiivi vastuvõtmisele, mis on Eesti tehnoloogiahiiu Bolti jaoks ebasoodne.
Eesti 200 on järjekindlalt olnud vastu platvormide direktiivi vastuvõtmisele, mis on Eesti tehnoloogiahiiu Bolti jaoks ebasoodne.