Tallinna rahandusameti juhataja Heino Tonsiver ütles, et kuna reklaami- ja kuulutusemaksu määrus pole seni volikogu heakskiitu leidnud, ei saa rääkida lõplikult otsustatud numbritest. «Maksu kehtestamine on vajalik, sest seni korjasid linnaosavalitsused reklaamiloa maksu sisuliselt isetegevuslikus korras,» sõnas ta.
Tonsiveri sõnade kohaselt puudub linnavalitsusel täpne ülevaade seni reklaami maksustamisest saadud raha laekumisest, kuna see jäi linnaosavalitsuste kasutusse.
«Selline maks töötab selgelt reklaamiagentuuride kahjuks,» märkis reklaamibüroo Io välireklaami projektijuht Marko Rüütel. Tema sõnul sunnib see reklaamifirmasid märgatavalt teenuste hinda tõstma, mis toob kaasa klientide huvi languse välireklaami vastu.
«Välireklaami müümine on niigi raske ja hinna tõstmine 40--50 kroonilt 250 kroonile ruutmeetri eest toob kaasa selle, et kliendid otsustavad teiste reklaamiviiside kasuks,» ütles Rüütel. «Ma saan aru, et linn soovib igale poole käe vahele pista, aga see maks on absurdne ja võib juhtuda, et linn ei saa üldse midagi.»
Reklaamibüroo Nelja Silma All Disain direktor Mati Kahu iseloomustas reklaamimaksu ideed sõnaga «segane». «Iga asja kohta on võimalik kehtestada maks, iseasi, kas see hakkab laekuma,» sõnas ta. «Nõustun, et reklaami kujunduslik külg linnas peab olema kontrolli all, aga loota, et linn saab reklaami maksustades endale tohutuid lisakasumeid, oleks mõttetu.»
Kahu ütles, et kuna igas määruses on lüngad, leiavad inimesed tõenäoliselt mooduse reklaamimaksu määruse erinevaks tõlgendamiseks. «Kuidas käituda näiteks siis, kui hoone, millel paikneb reklaam, on eraomanduses. Või mis saab siis, kui kogu hoone arhitektuur kujutab endast sisuliselt reklaami,» viitab Kahu reklaami- ja kuulutusemaksu määruse eelnõu puudujääkidele.
Kahu arvamuse kohaselt hakkavad soliidsed firmad maksu maksma. Palju firmasid võib aga tema sõnul jätta maksu tasumata, sest Tallinnal puuduvad tegelikult organid, kes kontrolliksid maksude korrektset laekumist.
«Arvestades sellega, et linnas reklaamitakse praegu niigi vähe, oleks võinud teha esialgu välireklaamile soodustusi,» ütles reklaamibüroo Jaa Disain kommertsdirektor Tanel Trööp. «Helsingis ja Stockholmis on näiteks ühekordne maks, meil tahetakse raha reklaami üleval oleku aja iga kuu eest,» lisas ta.
Trööp märkis, et Stockholmis makstav ühekordne reklaamimaks on 200 000-- 300 000 Rootsi krooni. «Kakssada krooni ühe ruutmeetri eest iga kuu peletab suurema osa klientidest Tallinnast hoopis eemale,» leidis ta.
Tallinna linnavolikogus arutusel oleva määruse kohaselt kuulub maksustamisele igasugune ettevõtjat, äriühingut, kaupa või tasulist teenust tutvustav reklaam, kuulutus ja reklaamviit, mis on paigaldatud linna territooriumil üldkäidavasse kohta või Tallinnas asuva firma või isiku sõidukile. Maksu maksab reklaami paigaldanud juriidiline või eraisik. Reklaamistendile, -viidale ja -postile paigaldatud reklaami eest tasub maksu nende kohtade omanik.
Reklaamipinna ruutmeetri hind Tallinna peamistel väljakutel ja vanalinna elava liiklusega tänavatel on 250 krooni. Linna peamagistraalidel, elava liiklusega tänavatel ja väljakutel ning ühissõidukitel maksab reklaami ruutmeetri hind 200, kesklinnas 150, väljaspool kesklinna 100 ja vähese liiklusega kõrvaltänavatel 50 krooni kuus.
Piirituse, piiritusjookide, alkohoolsete jookide ja õlle, mille alkoholisisaldus on üle kuue mahuprotsendi, samuti tubaka ja tubakatoodete reklaamimisel rakendatakse kolmekordset maksumäära.
Kui reklaami eksponeerimisaeg on lühem kui üks kuu, tuleb tasuda ühe kuu maks. Vähema kui ruutmeetrise pinna puhul tuleb tasuda ruutmeetri hind.
Maksust on vabastatud kuni ruutmeetri suurused pinnad, mis kajastavad pelgalt firma nime ja on paigaldatud vahetult ettevõtte või äriühingu tegutsemiskohta. Samuti ei kuulu maksustamisele kaubandus- ja teenindusasutuste sissepääsu juurde paigaldatud infokandjad, mis kajastavad asutuse lahtioleku aega.
Kohalike maksude seadusest lähtuvalt on maksust vabastatud riigi- ja omavalitsusasutuste reklaam ning erakondade, valimisliitude ja üksikkandidaatide valimiskampaania reklaamkuulutused.
Reklaami paigaldamise lubasid Tallinnas hakkavad väljastama asjakohase ringkonna linnaosavalitsused. Transpordile paigaldatava reklaamiga tegeleb Tallinna transpordiamet.
Seotud lood
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.