5. detsember 1995
Jaga lugu:

Lõuna-Korea eksport kasvab väga kiiresti

Majandusasjatundjate arvates on Lõuna-Korea majandus praegu kolmeaastase «kuldperioodi» keskel. Riigi keskpank loodab tuleval aastal majanduse pehmet laskumist, mis tähendaks rahvamajanduse kogutoodangu (RKT) langemist 7,2 protsendini.

Selle aasta kolmanda kvartali ametlikud statistikaandmed veel puuduvad, kuid poole aasta tulemused on muljetavaldavad. RKT suurenes esimeses kvartalis 9,9% ja teises 9,6%. Keskpank prognoosib aasta keskmiseks RKT kasvuks 8,4%.

Lõuna-Korea tööstustoodang suurenes teises kvartalis 12,2% ja esimeses kvartalis 14,1%. Rasketööstuse toodang suurenes aprillis--juunis 16,1% ja kergetööstuse toodang kahanes 1,2%. Eksperdid peavad kergetööstuse osakaalu vähenemist positiivseks nähtuseks, mis näitab, et Lõuna-Korea on üle läinud käsitöölt ja tööjõumahukalt odavalt tootmiselt rohkem kapitali nõudvale tootmisele, kus lisanduv väärtus on suurem.

Lõuna-Korea ekspordile on oluliselt kaasa aidanud Jaapani jeeni ülikõrge kurss dollari suhtes. Selle aasta jaanuaris--septembris eksportis Lõuna-Korea autosid 77%, laevu 25,4%, pooljuhte 71,5%, arvuteid 35% ja tööstuse elektriseadmeid 32,6% rohkem kui eelmise aasta sama aja jooksul.

Import kasvas teises kvartalis koguni 40,4%. Keskpanga hinnangul peaks kaubandusbilanss jääma tänavu kaheksa protsendiga miinusesse, kuid see moodustab üksnes kaks protsenti RKTst. Lõuna-Korea töötus on alanenud alla kahe protsendi.

Lõuna-Korea suured laevatehased Daewoo Heavy Industries, Samsung Heavy Industries ja Halla ostavad välismaal laevatehaseid ja pürivad jaapanlastest mööda maailma suurimaks laevaehitajaks.

Lõpule on jõudmas Korea firma Daewoo läbirääkimised Rumeenias ühe laevatehase ostmiseks, samasuguseid oste kavandatakse Vietnamis, Indias ja Malaisias.

Korea laevaehitajate liidu andmetel said Jaapani firmad tänavu kümne kuuga uute laevade tellimusi 7,8 miljonit brutoregistertonni ja Lõuna-Korea firmad 5,11 miljonit brutoregistertonni.

Kui aastail 1993--1994 tõstis Jaapani jeeni revalveerimine laevade ekspordihindu 20--30%, siis nüüd on hinnavahe kahanenud viie protsendini.

Korea riikliku arengupanga arvestuste kohaselt peaks Lõuna-Korea tõusma aastal 2005 brutoregistertonni arvestuses maailma suurimaks laevaehitajaks. Laevaehituse maailmaturust peaks siis Lõuna-Korea käes olema 28,5%. Eelmisel aastal oli laevaehitusturust Jaapani käes 45,7% ja Lõuna-Korea käes 21,9%, väidab Lloyd's of London Press. Praegu teevad Lõuna-Korea firmad suuri jõupingutusi, et jaapanlasi kinni püüda ka tehnoloogiliselt. DPA-KL

Jaga lugu:
Hetkel kuum