14 veebruar 1996

Ober Haus süüdistab konkurente plagieerimises

«Juba mõnda aega kestab olukord, kus iga kord, kui meie turundusosakond töötab välja uue reklaaminipi, ilmub mõnes ajalehes varsti sama ideega kinnisvarafirma reklaam,» rääkis ASi Ober Haus juht Paul R. Oberschneider. «Eestis pole ühtegi seadust, mille abil võiks seda probleemi lahendada, küll pean ma aga seda tõsiseks ärieetika rikkumiseks,» kinnitab ta.

Oberschneideri sõnutsi hakkas probleem võimenduma möödunud aasta mais, mil Ober Haus lisas oma kinnisvarareklaamidele viltuse kasti sees asuva märke «müüdud». Sama aasta novembris hakkas peaaegu samasugust, ainult teistpidi põiki asuvat kastikest kasutama kinnisvarafirma Abelia Kinnisvara.

«Kui meie firma hakkas pruukima reklaamis lauset «raha kohe kätte», ilmus mõned nädalad hiljem ühe teise kinnisvarafirma reklaamile tekst «müüjale raha kohe kätte»,» jätkas ASi Ober Haus maakler Peter Gage Morris. Tema sõnul oli tegemist kinnisvarabürooga Pindi Kinnisvara. «Samuti hakkas firma sarnaselt meie reklaamiga kasutama iga pakkumuse juures väikest firma logo ning lisas reklaamile maakleri pildi -- täpselt nagu oleme teinud meie,» märkis ta.

«Viimane piisk meie jaoks oli aga see, et mõnda aega pärast seda, kui hakkasime paigutama kuulutuselehes Soov ilmuva teksti vahele oma logo, helistas ajalehte üks teine soliidne kinnisvarafirma ja teatas, et ka nemad soovivad järgmises lehes samamoodi teha,» sõnas Morris.

ASi Pindi Kinnisvara Tallinna büroo juhataja Jaak Vende kinnitas, et tema arusaamise kohaselt ei ürita ükski kinnisvarafirma kopeerida Ober Hausi.

«Ober Haus kasutab mujal maailmas väga levinud reklaaminippe,» jätkas Vende. «See, et nemad võtavad need nipid kasutusele varem kui teised Eesti kinnisvarabürood, ei tähenda veel seda, et teistel büroodel on keelatud kasutada samu võtteid,» märkis ta. Vende ütles, et Ober Hausil ei ole nimetatud ideedele ainuõigust, mistõttu teised bürood ei ole rikkunud seadust.

Advokaadibüroo Raidla & Partnerid vandeadvokaadi abi Monika Sehver ütles, et ta pöördus ASi Ober Haus palvel kirjeldatud probleemiga ka konkurentsiameti poole. Konkurentsiameti korraldatud ekspertiis näitas, et tegemist ei ole otseselt kõlvatu konkurentsi või eksitava reklaamiga.

«Korraldasime 34 tarbija hulgas küsitluse, millest selgus, et vaatamata sarnastele kujunduselementidele eristab tarbija selgelt Pindi Kinnisvara ja Ober Hausi reklaami,» kinnitas konkurentsiameti äritavade ja avalike suhete osakonna juhataja Aime Võsu.

Monika Sehveri ütlust mööda ei käsitle Eesti konkurentsiseadus piisavalt reklaamikujundust, maailmas kehtivate seaduste järgi oleks tema kliendil põhjust kohtuprotsess algatada. «Eestis pole mõtet protsessi algatada,» meil puudub sellistes juhtumites eelnev kohtupraktika, mistõttu protsess kujuneks kliendile pikaks ja kulukaks ning pole teada, millega see lõppeda võib,» sõnas Sehver.

Hetkel kuum