• OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,05%6 294,01
  • DOW 30−0,45%44 286,24
  • Nasdaq 0,00%20 886,53
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,26
  • OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,05%6 294,01
  • DOW 30−0,45%44 286,24
  • Nasdaq 0,00%20 886,53
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,26
  • 28.03.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Laevatööstusel on rasked ajad

Saksamaa riiklikult kontrollitavat laevaehituskontserni Bremer Vulkan, mille käive on 51 mld Eesti krooni ja võlgu 18,7 miljardi eest, hakati veebruari keskel süüdistama Euroopa Liidu raha raiskamises, mis olid mõeldud Ida-Saksa laevatehaste moderniseerimiseks.
Nimelt ostis Bremer Vulkan erastamisagentuurilt Treuhandstalt Ida-Saksa laevatehased, mis ta ELi ja Saksa riigi rahaga lubas ajakohastada. Paraku kasutas ta sellest rahast suurema osa ise ära ja Ida-Saksa tehastesse jõudis sellest ainult murdosa. Nüüd nõuab EL 3,4 miljardit krooni tagasi. Bremer Vulkanile vastupidise näitena Euroopa laevatööstusest toob suurim autoriteet sel alal, Briti ajakiri Lloyd's List Norra Kvaerneri grupi, millel on laevatehas nii Soomes, Ida-Saksamaal kui Suurbritannias. Ka Kvaerner on osavalt hankinud ELi ja üksi-kute riikide subventsioone, kuid erinevalt Bremer Vulkanist on ta kasutanud neid hoopis otstarbekamalt.
Norra kõrval hoiab oma sajanditepikkusi laevaehitustraditsioone ka Taani, mis rahva arvuga võrreldes on maailma laevaehituses esikohal, möödudes isegi Lõuna-Koreast ja Jaapanist. Laevaehitusel on Taani majanduses oluline koht ning tema käes on 3% maailma laevaehitusturust. Praegu muudetakse Taani laevaehituses struktuuri ning probleeme tekitab ka tugev Taani mark. Tugev valuuta ei ole vaid taanlaste probleem, selle läbi kannatab ka Soome, Prantsuse ja Saksa laevatööstus.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lloyd's Listi ekspert David Tinsley loodab, et OECD surub lõpuks läbi eeskirja, mis keelaks maksumaksjate raha summimise laevatööstusse, ning ennustab, et laevaehitus maailmas laieneb. 1985. a peale on laevaehitus kasvanud 50%. Erinevalt maailma suurimatest laevaehitajatest Lõuna-Koreast ja Jaapanist on Euroopa tehased investeerinud jõudsalt uurimistöösse ja laevade arendamisse. Sedamööda, kuis riiklik toetus väheneb, tuleb Euroopa lae-vatööstusel leida ellujäämiseks uusi teid. DI

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 29 p 12 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele