1. aprill 1996
Jaga lugu:

PR-firma tugevus sõltub tema kliendist

MCL Info ASi konsultandile Aap Tänavale on jäänud mulje, et erastamisel osaleja, keda on abistanud suhtekorraldaja, on jäänud pika ninaga. Kui avalikkusele kinnitatakse, et firmale tehakse liiga, kui ta erastamiskonkurssi ei võida, siis tundub, et kampaania enne agentuuri otsust mängib firma enda vastu, lausub Tänav.

Kalevi erastamisel kaotajaks jäänud Aredatot toetas PR-firma Ots & Bros. Aredatot esindava ASi Kermon juhatuse esimees Tõnu Nuude kinnitab, et ei pea kaotust PR-firma süüks. «Otsus, et Talinvest erastamiskonkursi võidab, oli juba enne teada,» märgib ta kibestunult.

Ots & Bros konsultandi Peeter-Eerik Otsa sõnutsi teevad firmajuhid vea, kui PR-teenust ostes ei pea vajalikuks ka hetkel tühisena näiva nüansi avamist PR-konsultandile.

PR-firma Hill & Knowltoni abil teavitas Eesti Tubakas avalikkust oma murest seoses tubakaaktsiisi tõusuga.

Tänav leiab, et veenvad argumendid, miks aktsiis ei peaks tõusma, jäid siiski esitamata või koguni leidmata.

ASi Eesti Tubakas juhatuse liige Sven Papp nendib, et nende argumente ei võetud kuulda, soovimata Hill & Knowltoni tööd tagantjärele hinnata. Lisab vaid, et ta ei nõudnud Hill & Knowltonilt, et see lobby tehes võtaks poliitikul nööbist kinni ega laseks enne lahti kui lahendus käes.

Lahendus pole tänini selge: Eesti Tubaka turuosa on 70%-lt langenud 35%-le -- koostööleping Hill & Knowltoniga on aga endiselt jõus.

«Tagantjärele võib ju öelda, et oleks pidanud rõhu asetama teisiti, aga ei saa öelda, et nad mööda panid,» arutleb Papp.

Tulevikus kavatseb Eesti Tubakas hakata võitlema salakaubaga, ent kas selleks PR-abi vajatakse, ei ole Papp kindel.

Väljakutset salakaubandusele haub ka Liviko koostööpartner MCL Info AS. «Kui räägime PRist kui ühiskonna sanitarist, siis hakkame kindlasti võitlema salaviina leviku vastu,» teatab MCL Info ASi juhataja Tomi Saluveer.

PR-konsultantidel on mitmeid ettepanekuid tollikontrolli tõhustamiseks, alkoholikaubanduse reguleerimiseks jne. «Kõige primitiivsemat asjagi, alkoholiseadust, ei ole,» lisab Saluveer.

Liviko turundusjuht Peeter Pallo jälgib noorte meeste lennukaid plaane kõrvalt: «Kui leiame, et PR-konsultantide töö ei tasu end ära, siis ega me igavesti kokku laulatatud pole.»

«Meie koostöö jääb igavesti, uus kampaania on tulemas,» väljendab reklaamifirma Vatson & Vatson tegevdirektor Rain Teiman rahulolu KPMS & Partner tööga.

Reklaamifirma, soovimata loobuda 300 000kroonise reklaamimahuga ideest -- ema lööb maha, kui me suppi ei söö --, palkas tugitaktikat looma PR-firma KPMS & Partner. Tuli valmistuda juhuks, kui keegi hakkab sõna võtma.

Sõna võeti ajakirjanduses ligi 40 aritkliga ning KPMS & Partner konsultant Margus Mets hõõrub rahulolevalt käsi: teabega mängiti ping-pongi ja tulemuseks oli krõpsude läbimüügi ligi kahekordne suurenemine.

Pepsico Eesti ASi turundusdirektor Piret Heinaru lükkab ümber oletuse, et tänu Taffeli reklaamile suurenes ka teiste krõpsumüüjate käive. Meie läbimüük suurenes kolm korda tänu oma reklaamikampaaniale, väidab ta.

Infoga mängis KPMS & Partner ka Esoili erastamiskonkursil ASi Svergos ja Hydro Texaco abilisena.

Svergose konkurenti AA-Õligruppi toetas Harri Matskin, ASi AA Trading Ots & Bros.

«Puhtjuhuslikult võtsid meiega ühendust Svergost esindanud kodanikud Eesti Kütusest, kes olid pisut mures, kuna teine pool -- AA-Õligrupp -- teeb väga aktiivset tööd,» räägib Mets koostöö algusest. «Vähemalt propaganda võimaluste kasutamata jätmise pärast ei tohi lasta asjal luhtuda. Jutt käib ikka üle 100 miljonilistest summadest,» lisab ta.

Skeemi kohaselt avalikustati esmalt Svergose osalemine ning alles viimasel hetkel teatati, et pakkumisega on kaasas Hydro Texaco. Nüüd oli pall kindlalt meie käes, tuli lihtsalt vaadata, millist infot ajakirjandusele anda, meenutab Mets.

MCL Info AS, kes nõustas Tallinna välireklaami maksu tõusuga rahulolematuid ettevõtjaid, aitas enda arvutuste kohaselt firmadel kokku hoida 5--6 miljonit krooni.

«Me ei saa öelda, et see on ainult tänu meile,« möönab MCL Info ASi juhataja Tomi Saluveer, «kuigi me kirjutasime kogu kampaania ette, seletasime isegi seda, kuidas ajakirjanikule helistada ja mida talle öelda.»

Analoogset taktikat kasutas AS Meediameister, kes Pärnusse bussitäie ajakirjanikke toimetas. «Meie ülesanne oli tutvustada pressile Pärnu sadamat kui potentsiaalset investeerimispaika,» deklareerib Meediameistri konsultant Meelis Kubits.

Tulemuseks -- Pindi Invest investeeris sadamasse 9,8 miljonit krooni. Õnnestunud projekti eest sai Meediameister ligi 15 000 krooni.

ASi Hill & Knowlton tegevdirektor Peep Mühlsi kalkulatsiooni kohaselt on turul ruumi tosinale PR-firmale, kellest kuus tekitaks põhikäibe. Selle aasta PR-turu mahuks hindab Mühls netokäibena 30 miljonit krooni.

Ühe esimese suhtekorraldusfirma käimalükkajana leiab Mühls, et kui tema firma teenused algavad meediasuhetest, ettevõttesisesest suhtekorraldusest ja lõpevad keskkonnaküsimustega, siis 1995. a turule tulnud käituvad eelkõige kui pressivahendusfirmad.

1995. a suvel alustanud KPMS & Partneri konsultant Margus Mets leiab, et Eesti korporatiivses ühiskonnas, kus kõik tunnevad kõiki, saavad ettevõtjad lobbyga ise hakkama: «Ettevõtja küsib küll nõu, kuidas oleks kõige parem lobby korraldada, ent suhtekorraldusfirmalt tellib ta meedia- ja teavitamispoliitika ning ürituste korraldamise.»

«Tõsiseid majandusteadmisi PR-mehel ei ole,» põhjendab olukorda, kus PR-mehelt tellitakse põhiliselt meediasuhtlust, hulgimüügifirma Jungent turundusdirektor Kait Liinev. Liinev ei leidnud aasta jooksul PR-firmaga sobivat koostöövormi.

Nüüd usub Liinev, et hulgimüügifirma PR-teenust eriti ei vajagi. «Hulgimüüjatel on pakkuda vaid 2--4 uudist aastas, aga turunduses või müügiarenduses PR-firmast abi ei ole,» on Liinev kindel.

ASi Kermon juhatuse esimees Tõnu Nuude ei ole nii pretensioonikas, leides, et suhtekorraldusfirmadelt majandusharidust nõuda on palju. «Siis võiks ju tippadvokaadilt PR-teenust osta,» paneb ta ette.

Saamaks tipptasemel teenust, palkas kindlustusselts Leks firmasse spetsiaalse PR-töötaja. «Ta saab vähemalt aru, mis on kindlustus,» põhjendab eriharidusega PR-töötaja eelistamist PR-firmale seltsi juhatuse esimees Raul Kastan.

Kastanile oponeerib ASA Kindlustuse nõukogu esimees Leonid Apananski, kes leiab hoopis, et suhtekorraldusfirma töötajal on hoopis laiemad taustteadmised: «Ostame ikka vaid professionalismi.»

AS Polaris aga pidas parimaks lahenduseks turundusdirektori ja suhtekorraldaja ameti ühendamist. PR-firmade hinda peab Polarises kahte ametit pidav Peeter Kase liiga kalliks.

Selline seisukoht üllatab Vatson & Vatsoni tegevdirektorit Rain Teimanit, kes ei leia, et PR-teenus peaks näiteks advokaadi tunnitasust odavam olema.

Hill & Knowlton korrutas alanud aastal oma teenuse hinnad 1,8ga. Kõik PR-firmad kinnitavad, et ärisuund on spetsialiseerumisel.

KPMS & Partneri konsultant Margus Mets prognoosib oma töös meediasuhtluse vähenemist. Tähtsamaks muutub investorite, omanike ja töötajate vaheline suhtekorraldus, on ta kindel. «Tõsistel konkurentidel on probleemiks juba teineteisele helistamine,» viitab Mets konkurentidevahelise suhtekorralduse tähtsusele, «tuleb lasta mõlemal poolel oma mõtteid selgitada, aga sobival hetkel öelda, sorry, räägi nüüd sina.»

Jaga lugu:
Hetkel kuum