• OMX Baltic−0,38%292,1
  • OMX Riga−0,09%889,93
  • OMX Tallinn−0,39%1 856,17
  • OMX Vilnius−0,25%1 135,09
  • S&P 5000,64%5 675,12
  • DOW 300,85%41 841,63
  • Nasdaq 0,31%17 808,66
  • FTSE 1000,56%8 680,29
  • Nikkei 2250,93%37 396,52
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,16
  • OMX Baltic−0,38%292,1
  • OMX Riga−0,09%889,93
  • OMX Tallinn−0,39%1 856,17
  • OMX Vilnius−0,25%1 135,09
  • S&P 5000,64%5 675,12
  • DOW 300,85%41 841,63
  • Nasdaq 0,31%17 808,66
  • FTSE 1000,56%8 680,29
  • Nikkei 2250,93%37 396,52
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,16
  • 12.04.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Auto ostu finantseerimine ja selle omandus

Omavahenditest finantseerimine oli mõni aasta tagasi ainus auto soetamise võimalus. Täna on selle meetodi osatähtsus langenud miinimumini. Nii ostavad praegu autosid need, kel on piisaval hulgal odavat raha, ja need, kelle finantsaruandlus ei kannata esitamist.
Raha intress ei ole auto puhul ainus kuluartikkel ja seetõttu võivad raha hinnaga saavutatud võidu neelata asjatundmatusest tingitud muud kõrgendatud kulud.
Jooksvatest kuludest on suurima osatähtsusega amortisatsioon, mistõttu tuleb selle tasakaalustamisele erilist tähelepanu pöörata.
Enne auto ostu tuleb selgitada, kuidas muutub auto väärtus järelturul ja millal on soovitud autost soodsaim aeg vabanemiseks (realiseerimiseks) sõltuvalt ekspluatatsiooni ajast, läbisõidust, auto vastupidavusest, uue mudeli tulekust jm. Kui auto ekspluateerimise aeg on ette teada, tasub ost siduda müüja tagasiostuoptsiooniga.
Olukord autode kindlustusturul on ebastabiilne ja auto superkasko kindlustusega eriti keegi tegeleda ei taha. See on põhjuseks, miks kindlustuspreemiad on suhteliselt kõrged ja kliendi omavastutus suur. Olulisem on siiski veendumus, et kahjujuhtumi korral ka ettenähtud kompensatsioon kliendini jõuaks.
Sõltuvalt autost on jooksvad kulud väga erinevad ja esmapilgul veidi soodsam auto ostuhind võib hiljem kujuneda pettumuseks, kui ei uurita välja enne auto ostu võimalikke kulutusi tehnohooldusele, põhilistele varuosadele, varuosade tarneajale, bensiinikulule.
Firma omanduses olev auto eeldab administreerimiskulusid paljude probleemide lahendamiseks. See vajab professionaalset lähenemist, mistõttu pole otstarbekas jätta neid kohustusi autode kasutajate kanda, sest nemad on saanud teise koolituse ja vastutavad erinevate töölõikude eest. Eriti väiksemates firmades on mõttekas tellida vastavad teenused mõnelt spetsialiseerunud firmalt, mis välistaks ettenägematud olukorrad.
Kui kliendi põhitegevuseks ei ole transporditeenuste osutamine, ei ole käibemaks tagastuv.
Kapitali- ehk finantsliising on tavalisim kauba ostmine järelmaksuga. Auto on registreeritud liisingfirma omandusse kuni liisinguperioodi lõpuni või (ja) kuni vara väljaostumaksete sooritamiseni, misjärel on võimalik auto registreerimine kasutaja nimele. Liisinguperiood on kuni 36 kuud.
Tavaprotseduuri kohaselt pöördub klient liisingfirma poole. Pärast kliendi kvalifitseerimist (registreerimisdokumentide ja finantsaruannete esitamist) sõlmitava lepingu alusel tuleb tavaliselt tasuda avanss, mis moodustab ca 30% vara maksumusest; ülejäänu finantseerib liisingfirma, millele lisab intressi ja lepingutasu. Auto on soetamisest alates kliendi bilansis.
Auto soetamisel kasutusrendi printsiibil auto omandussuhe kliendile üle ei tule ja igakuiste renditasudena maksab klient amortisatsiooni, intressi jm kulude eest olenevalt sõlmitud lepingust.
Rendilepingu sõlmimise järel tasutakse 4--5 kuu renditasu suurune ettemaks. Rendiperioodi pikkuseks on tavaliselt 12, 24 või 36 kuud, misjärel auto kuulub tagastamisele. Auto tagastamise tingimused on sageli üldsõnalised, millest võivad johtuda mitmed arusaamatused auto tagastamisel.
Kliendi lahendada jäetakse sageli kindlustusküsimused, hooldusprobleemid, asendusauto tehniliste rikete, avariide jms korral.Vastutus valitud kindlustusfirma kompensatsioonide ja auto hävimise suhtes lasub kliendil. Renditasud lähevad kliendi raamatupidamises kuludesse, samuti on renditasudelt makstav käibemaks maha arvatav põhitegevusest laekunud käibemaksust.
Täisteenindusliisingut pakuvad kitsalt spetsialiseerunud firmad. Liisinguperioodi pikkuseks on üldjuhul 12, 24 või 36 kuud ja auto omandussuhe kliendile üle ei lähe. Lepingu sõlmimisel kuulub tasumisele 2--3 kuu liisingtasu suurune garantiideposiit.
Enamus probleeme on kliendi jaoks lahendatud. Tasuda tuleb igakuised liisingtasud, mis lähevad firma kuludesse. Samuti on tagastuv käibemaks.
Igakuised liisingtasud sisaldavad auto ost-müügiga seonduvaid kulutusi, amortisatsiooni, intressi, kindlustusi, tehnohooldekulusid, assistentsi avariide ja kindlustusjuhtumite korral ning esindamist politseis ja kindlustusfirmades, asendusautot ja 24tunnist hädaabiteenust. Avariide, ärandamiste jm juhtude korral vastutab kindlustusfirmadelt tulevate kompensatsioonide eest liisingfirma.
Liisingfirma korraldab tehnohooldused ja remondid ning samuti tasub nende eest. Tehnohoolduste ja remontide ajaks võimaldatakse kliendile asendusauto.
Seega on auto omandussuhtest lähtudes võimalik kaks erinevat printsiipi: ühel juhul on auto firma omanduses, teisel juhul mitte. Maksusüsteemist lähtudes on kasulikum autot liisida\rentida kui omada. Sageli juhtub, et firma bilansis olev auto läheb ettearvamatu amortisatsiooni tõttu lõpuks kallimaks kui auto liisimine\rentimine mujalt, kuna amortisatsiooni saab teada alles pärast auto realiseerimist.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele