Pärast Tallinna--Lelle, Lelle--Viljandi ja Lelle--Mõisaküla raudteeliini haldama hakkava ASi Edelaraudtee loomist otsustati firma peadirektorina tööle asuva Jüri Kuusiku sõnul vara jagada kahes etapis.
Esimeses osas jagati ära vara, mis riik paigutab ettevõttesse tema asutamisel mitterahalise sissemaksena. Siia hulka kuuluvad teed, side, elekter ja signalisatsioon.
Teiseks kuulub Kuusiku väitel jagamisele ka esmane osa veeremist, ilma milleta ei saa Edelaraudtee osutada operaatorteenuseid. Veermiku jagamine pole aga Kuusiku sõnul veel lõplik. Esialgu annab Eesti Raudtee Edelaraudteele üle viis moderniseerimata kuuevagunilist diiselrongi ja kaks moderniseeritud kuuevagunilist diiselrongi. Septembris peaks Kuusiku sõnul neile üle tulema ka kaks kolmevagunilist diiselrongi.
Kuigi alguses kuuluvad kõik firma aktsiad riigile, on Kuusiku sõnul vähetõenäoline, et riik jõuab kaua ülal pidada firmat, mis nõuab pidevalt suures mahus investeeringuid.
Kuusiku hinnangul tuleks esmased investeeringud teha teede olukorra parandamisse. Selleks, et likvideerida avariiohtlikud teelõigud, tuleks Kuusiku sõnul kohe investeerida ligi 1,6 miljonit. Kui tahetakse kaotada aga liikluspiirangud, oleks tema hinnangul kohe vaja investeerida vähemalt 28 miljonit krooni.
Kuna reisijate vedu töötab terves maailmas kahjumiga, tuleb ka Edelaraudteel suurt tähelepanu pöörata kaubavedude mahu suurendamisele. Teede- ja sideministeeriumi asekantsler Väino Soonike on korduvalt juhtinud tähelepanu sellele, et kaubavedude mahtusi annab ja tuleb antud piirkonnas tunduvalt parandada.
Jüri Kuusiku väitel võiks Edelaraudtee tulevikus hakata korraldama ka rahvusvahelisi vedusid läbi Mõisaküla. Enne tuleb aga tema sõnul välja selgitada taoliste vedude vajadus ning reguleerida Mõisaküla piiripunktiga seotud küsimused Eesti ja Läti valitsuse vahel.
Kuusiku sõnul väheneksid juba ainult lühema tee tõttu läbi Mõisaküla Tallinnast Riiga sõites kaubavedude hinnad vähemalt kuus protsenti.
Kuigi Edelaraudtee pidi moodustatud olema juba esimeseks juuliks, on firma loomine Kuusiku sõnul seni veninud, kuna varade jagamine ja meeskonna moodustamine on võtnud planeeritust rohkem aega. Lõplikult loodetakse firma moodustada lähinädalatel.
Tänaseks on asutamisdokumendid läbi töötatud loodava Edelaraudtee meeskonna, RE Eesti Raudtee ja teede- ja sideministeeriumi poolt. Uue ettevõtte äriplaani töötas välja Mainor.
Kuusiku sõnul moodustatakse Edelaraudtee keskus endise EPT kaubabaasi varadest Türil. Tema ütlusel on Edelaraudtee edukast käivitumisest huvitatud ka tegevuspiirkonda jäävad neli maakonda.
Edelaraudtee loomise vastu on korduvalt protesteerinud Eesti vedurijuhtide ametiühingute liit, kelle juhatuse liige Toivo Kaur on ajakirjanduses nimetanud kogu ettevõtmist «majanduslikuks prostitutsiooniks».
Kaur põhjendab oma seisukohti sellega, et kahjum on loodavale ettevõttele sisse programmeeritud juba tema loomisel, sest Eesti Raudtee poolt üleantav tehniline baas ning eriti rongid on väga halvas seisukorras.
Seotud lood
Eesti riigi julgeolek sõltub igaühe panusest ja ka ettevõtetel on oma osa mängida. Tööandjal on võimalik mitmeti kaasa lüüa, näiteks säilitades reservõppekogunemistel osalejate töötasu, pakkudes reservistidele soodustusi, võimaldades vaba aega või kodust töötamise võimalust, kui elukaaslane on õppekogunemisel.
Enimloetud
1
Omanik: “Ei ole kantimine!”
4
Võttis dividendi 25 miljonit
6
Kuidas kollektiivne kujutlusvõime jalgpallis pankrotistus
Hetkel kuum
![Saneerimisnõustaja hinnangul on kinnitusvahendite hulgi- ja jaemüügiga tegelev Janere maksejõuetu ning ettevõtte tegevus viidi uue ettevõtte alla. Janere omaniku sõnul ei tegele ta mingi kantimisega.](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=c6dcfcae-7d46-508f-b14c-f44602bef15f&width=3840&q=70)
Omanik: “Ei ole kantimine!”
![Soler & Palau esindaja Hilario Tome ja ETS NORDi juhatuse esimees Urmas Hiie.](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=2bd8bfe9-ad4b-566f-abe6-5d2d84601360&width=3840&q=70)
“Meid on soovinud ära osta paljud ettevõtted”
![Napilt 17-aastaselt Hispaania koondises Euroopa meistriks tulnud Lamine Yamal Berliini olümpiastaadionil tiitlivõitu tähistamas.](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=34f38a38-d679-549c-8cd6-2287caba1704&width=3840&q=70)
Kuidas kollektiivne kujutlusvõime jalgpallis pankrotistus
Tagasi Äripäeva esilehele