• OMX Baltic0,01%291,09
  • OMX Riga−0,3%880,48
  • OMX Tallinn−0,22%1 844,4
  • OMX Vilnius0,51%1 138,05
  • S&P 5001,76%5 767,57
  • DOW 301,42%42 583,32
  • Nasdaq 2,27%18 188,59
  • FTSE 100−0,1%8 638,01
  • Nikkei 2250,58%37 826,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%90,55
  • OMX Baltic0,01%291,09
  • OMX Riga−0,3%880,48
  • OMX Tallinn−0,22%1 844,4
  • OMX Vilnius0,51%1 138,05
  • S&P 5001,76%5 767,57
  • DOW 301,42%42 583,32
  • Nasdaq 2,27%18 188,59
  • FTSE 100−0,1%8 638,01
  • Nikkei 2250,58%37 826,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%90,55
  • 06.08.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Maismaa odavus parem turvalisest mereteest

Tänane ekspertarvamus seletab, kuidas suudab LõunaEesti väikefirma teha 2--4 korda odavama pakkumuse, kui suured ekspedeerijad. Tasakaalu jalule seadmiseks peab selgitama ka kallimate pakkumuste eeliseid.
Enamus ekspedeerijaid kasutavad kauba Soomest Eestisse toimetamiseks laevasõitu Helsingist Tallinnasse. Kallima hinna, võrreldes maismaaveoga, peab kompenseerima turvalisus. Teades Venemaal valitsevat anarhiat on see igati arvestatav põhjendus. Ei usu siiski, et idanaabrite maanteeröövlid kuivsegulaadungite kaaperdamisest elatuvad. Turvalisuse probleemile tasub mõelda rohkem siis, kui Soomest tuua näiteks suurem partii Nokia mobiiltelefone.
Olles otsustanud tuua kaup Soomest laevaga, on targem valida suurte firmade vahel. Nendel on iga päev laevadel kohad broneeritud ja ei teki probleemi laevale pääsemisega. Väike juhuvedaja, kes iga päev üle lahe koormaid ei vea, võib jääda pikemaks ajaks sadamasse toppama. Seda eriti suvisel ajal, kui kasvab busside tulv üle Soome lahe. Bussidel on kõigi teiste sõidukitega võrreldes laevale pääsemisel eelisõigus.
Igapäevastel Soome vedajatel on laevafirmadega ka sooduslepingud, mis võimaldavad neil kuni 20% piletihinna alandust.
Vaatamata juba räägitule, mida võimaldab laevatransporti kasutav tuntud ekspedeerija, peab viitama tänasele küsitlusele. Eesti üks suurem ehitusmaterjalide müüja AS Auma Expo laseb kauba Soomest tuua mööda maad kahel väikesel tundmatul veofirmal.
Soome--Eesti vaheliste kaubavedude levinumad artiklid on puit(tooted), ehitusmaterjal, toiduained jms. Veofirmasid, kelle autojuhtidel on passis Soome viisa, tegutseb Eestis sadu.
Kui riikides kehtestatud kaalupiirang vähegi lubab, toimub suurem osa vedudest maismaa kaudu. Põhjuseks on asjaolu, et autofirmad ei taha just meeleldi poolt veorahast laevakompaniidele jätta. See seletab ka ASi Võru Trans soodsat pakkumust. Koorem veetakse mööda maad ja kuna nii Kotka kui ka Narva jäävad teele ette, ei nõua nende vahel väikese kaubakoguse (kaks tonni kuivsegu mahub ligikaudu kahele kaubaalusele) kaasavõtmine autofirmalt lisakulutusi.
Sarnaselt kõigi muude kaubaveosuundadega on kliendil ka Soome puhul arukas sõlmida sõltumata kaubakogusest määratletud veoleping. See väldib arusaamatusi ja pingeid partneritevahelistes suhetes.
Kaubakoguste planeerimiseks tasub arvestada, et mõnevõrra väiksem valikuvõimalus on haagiste osas, mille pikkus on 13,6 meetrit (33 EUR). Autofirmad eelistavad neid hoida Euroopa suundadel.
Märkimisväärne on, et mitmed Soome kaupmehed lisavad müügitingimustesse protektsionistliku nõude kasutada mõnevõrra kallimaid Soome veofirmasid.
Põhiliselt kasutame kahte firmat. Need on paari masinaga autoveofirmad AS RBE ja AS Allando. Oleme nendega tänu pikaajalisele koostööle isiklikes suhetes. Nende hinnad on meie jaoks kõige soodsamad. Hind ongi aga määrav. Veoajast kinnipidamine ei pruugi olla tunnise täpsusega. Soomest kaupa tellides kannatab ka päeva jagu kauem oodata. Üldiselt on aga autodel pidevalt peal samad juhid ja me teame, kui kaua nad sõidavad.
Kaup tuleb Soomest Eestisse mööda maad Venemaa kaudu. Kuritegevusega pole Venemaal seni kokkupuuteid olnud. Tolliga oli vahepeal probleeme, kuid need on lahenenud.
Kohalikku ehitusmaterjali veavad kohalikud veofirmad. Samuti litsentsi alusel mõned üksiküritajad. Me ei ole endale transpordiga tegelevat koosseisulist töötajat võtnud, mistõttu kaugemalt kaupa tellides laseme saatjal transpordi korraldada ja hinna kauba maksumusele juurde arvutada.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele