«Kui tippkohtumine toimub Lätis, siis ta lõpeb tõenäoliselt mingisuguse majanduslepinguga,» ennustas Vitsur. Eestit läbivad kaubavood võivad selle kokkuleppe tagajärjel hakata meist mööda minema ja meie naaberriikidesse koonduma, märkis ta.
Tariifide tõusmine on Vitsuri sõnul õhus olnud juba ammu. «Venemaal ei ole kohustust Eestit tariifitõusust ametlikult informeerida ja ma ei ootagi, et ta seda teeks,» ütles ta.
Teede- ja sideministeeriumi asekantsler Viktor Palmeti ütlusel paneb Eesti suhtes ühepoolsete tariifide tõus siinsed sadamad väga ebasoodsasse olukorda. Kas ja kui palju transiidihinnad tõusevad, on ennustada väga raske, lisas ta.
«Eesti on vaieldamatult Venemaa jaoks kõige ebameeldivam naaber, kusjuures me ei ole ka eriti palju teinud, et neid suhteid parandada,» selgitas Heido Vitsur poliitika tagamaid. «Läti ja eriti Leedu välispoliitika on meie omast alati järeleandlikum olnud,» lisas ta. »Eesti ja Vene tippkohtumine on päevakorras ammu, kuid teoks pole see kahjuks saanud,» lisas ta.
Vitsuri sõnul peavad paljud poliitikud õigeks Venemaaga teravaid suhteid hoida. «Ma ei väida, et Eesti välispoliitika oleks halb või hea, aga me peame endale teadvustama, et poliitikas on kõigel oma hind,» ütles Vitsur. «On väga raske Venemaaga poliitiliselt teravates suhetes olla ja samal ajal Venemaa transiidi arvel elada,» selgitas ta.
RE Eesti Raudtee peadirektori Parbo Juchnewitschi ütlusel võib tariifide tõstmise mõju Eestile olla päris tõsine. «Me loodame siiski, et raudteeveo tariifid ei tõuse,» ütles ta.
Juchnewitschi sõnul toob tariifide tõus kaasa ka kulusid ja sotsiaalseid raskusi Venemaa firmadele, kes avaldavad oma valitsusele küllalt tugevat survet hinnatõusu vältimiseks.
Näiteks halveneb Venemaal niigi raske kaevurite olukord, lausus Juchnewitsch. «Me loodame majanduses toimivatele tasakaalumehhanismidele,» lisas ta.