14. november 1996 kell 22:00

Suitsetamisest on saanud arengumaade lõbu

Ülemaailmse tervishoiuorganisatsiooni (WHO) prognoosi järgi kolmekordistub aastal 2020 suitsetamisega seotud surmajuhtude arv ning sellest saab surmatekitaja number 1. Selle ohu tajumine on üks põhjusi, miks eriti arenenud maades levib tubakavastane võitlus ning miks tubakafirmad nii aktiivselt tungivad uutele turgudele.

Araabiamaades on kohvikus vesipiibu suitsetamine olnud sajandeid meeste meelistegevus. Kuid alates augustist on vesipiibu suitsetamine avalikes kohtades Araabia Ühendemiraatides keelatud. Järgmisel kuul teatasid AÜE, Saudi Araabia, Kuveit, Omaan, Bahrein ja Katar, et nad tõstavad ühiselt tubaka ja sigarettide tollimaksu 100%.

Araabiamaad on ainult üks koht, kuhu USAst alguse saanud suitsetamisvastane kampaania järjega on jõudnud. Paljud riigid, nagu Mehhiko, Ungari, Läti, Brasiilia ja Belgia on kas kehtestanud või kehtestavad tubakareklaamile olulisi piiranguid. Hiljuti teatas Lõuna-Aafrika Vabariigi tervishoiuminister, et ta taotleb kohalike tubakatootjate reklaami keelustamist. Oktoobris keelustati Hiina 27 linnas suitsetamine avalikes kohtades. Väidetavalt tarbitakse Hiinas 39% maailma sigarettidest.

Kuna USAs, Kanadas ja Lääne-Euroopas käib suitsetamise piiramine juba aastaid, siis on suured tubakakontsernid asunud aktiivselt tegutsema Aasias, Ida-Euroopas ja Lõuna-Ameerikas, kus nad on köitva reklaamikampaania ja kvaliteetsemate sigarettide pakkumisega suutnud tubaka tarbimist suurendada peaaegu paar protsenti aastas. Analüütik Martin Feldman väidab, et firma Philip Morris tulu rahvusvahelisest tubakamüügist (4,14 miljardit dollarit) on tänavu esmakordselt võrdsustunud kodumaise müügituluga (4,17 miljardit dollarit). Feldman ennustab, et rahvusvahelise tubakamüügi põhitulu kasvab lähematel aastatel kuni 20% aastas ja hakkab edaspidi vähenema, kui rahvusvaheline tubakavastane võitlus jõuab ka praegustesse tubakabuumimaadesse.

Tubakatööstus ei ole jäänud piirangute kasvades passiivseks, vaid otsib uusi reklaamikanaleid. Näiteks Poolas, kus tubakatoodete avalik reklaam on keelatud, on tubakafirmad asunud enda nähtavaks tegemiseks spondeerima rokikontserte, moe-show'sid ja spordivõistlusi ning paigutama oma logosid rõivastele ja restoranisiltidele.

Samal ajal käib arenenud riikides piirangute pidev karmistamine. Näiteks Kanada parlamendi tervishoiukomitee on soovitanud, et sigaretipakil ei tohiks olla värve, pilti ega logo. Austraalias otsustas kohus, et tubakapood on avalik koht, mis võib edaspidi tähendada sigarettide müügi keelamist poeruumides. BW

Hetkel kuum