Iiri õllevalmistaja Guinness jõudis 1990. aastate algul arusaamisele, et õllereklaamile raha kulutamine on tühi vaev ning et kõigepealt tuleb õpetada maailma jooma iiri tumedat kanget õlut.
Õppevahendiks valis firma iiri pub'i, mille ekspordi edendamiseks asutati 1991. a Irish Pub Company. Guinnessi partneriks selles firmas sai McNulty Design Group. Mel McNulty on sisearhitekt, kes oli spetsialiseerunud Iirimaale ja ka Inglismaale rajatud iiri õllekate sisekujundusele.
Algusest peale on olnud põhimõtteks luua algupärane iiri pub, mis on osa keldi kultuuritraditsioonist. Seal on ühendatud kujundus, personal, muusika ja road. Sel moel on viie aastaga maailma levinud kuni 200 iiri pub'i, räägib McNalty Design Kenny müügijuht Connor Kenny. Kokku on maailmas juba 1200 iiri pub'i.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Iiri pub'ide eksportijate sooviks on, et kui välismaal viibiv iirlane astub sisse mõnda kohalikku iiri õllekasse, siis ei kogeks ta sel muud erinevust kui ainult publikus. Kõik muu -- õlu, toidud ja personal -- peab olema eht iiri värk.
Irish Pub Company edu on sellele alale tõmmanud ka teisi Iiri firmasid, kuid oma edumaa on ta säilitanud.
Iiri pub'ide rajamist alustati Inglismaal, järgnes Lääne-Euroopa. Edasi jätkus see Ida-Euroopas, Lähis-Idas, Aasias, Austraalias ja Põhja-Ameerikas. Näiteks Hongkongi Delayney's, Budapesti Beckett's, Amsterdami O'Reilly's, Moskva Rosie O'Grady's ja Tallinna George Browne's on omavahel peaaegu identsed.
«Oma ekspordis ei ajenda meid sugugi isamaalised tunded, vaid see, et iiri pub on tõepoolest maailma parim. Ja mida vanemaks ta saab, seda paremaks muutub,» sõnas Connor Kenny.
Iiri pub'ide sisustuse kavandab McNulty ja suures osas valmistab need Irish Pub Company ise.
Kenny sõnul vajab korralik iiri õllekas vähemalt 200 ruutmeetri suurust pinda. KL