23 aprill 1997

Hoiupanga uuendused võrgupanganduses

«See asi ei läinud pangale rohkem maksma kui ühe töötaja ühe kuu töötasu,» rääkis Hoiupanga virtuaalpanganduse osakonna juhataja Heino Talvik. Tema sõnul on uus teenus nii kliendi, panga kui ka ostja jaoks täiesti turvaline. Ostja peab olema Panganeti klient ja müüja peab sõlmima pangaga lepingu ning omama pangas kogumiskontot.

Hoiupanga Interneti projektide spetsialist Timo Mitt arvas, et uus teenus köidab kiiresti pitsabaare ja teisi toitlustusettevõtteid, kes toovad kauba kliendile koju kätte.

Esimene ettevõte, kes Hoiupanga leiutisest kinni haaras, oli Microlink Online, kes hakkas pakkuma Interneti kaudu kirjade saatmise teenust. Soovijal tuleb sisestada tekst ja Online saadab soovitud aadressil kas kirja või postkaardi. Online'i konsultant Margus Rumberg ütles, et teenust saab kasutada nii WWW kui ka elektronposti kaudu.

Stockmanni kaubamaja direktor Juha Oksanen ütles, et tema ei näe internetikaubandusel lähema kümne aasta jooksul erilist perspektiivi. «Kaubamajabisnise idee on ikka see, et klient tuleb ise kohale. Seda pole võimalik teha Interneti kaudu. Näiteks Soomes on see Interneti asi rohkem imago küsimus,» märkis ta.

Arvutus- ja kontoritehnika müügifirma Poniard juhatuse esimees Ivo Suursoo ütles, et ilmselt peab Oksanen oma arvamust paari aasta jooksul muutma. Suursoo sõnul oli korraliku maksesüsteemi puudumine peamine internetikaubandust takistav tegur. «Internetikaubanduse puhul on kriteeriumiks aeg. Näiteks mina käin Statoili bensiinijaamas toitu ostmas vaid seepärast, et see on kaua lahti. Võimaluse korral saadaksin tellimuse arvuti kaudu päevasel ajal ja kaup toodaks mulle koju kätte,» märkis ta.

Talviku sõnul ei lähe ostmine Interneti vahendusel kliendile midagi maksma, sest pank võtab raha kaupmehe käest.

Väärtpaberitehingud Interneti kaudu

«Väärtpaberite ost-müük Internetis muudab väärtpaberitehingud mugavamaks ja kiiremaks väikeinvestoritele, kel pole enam vaja pangakontorisse tulla,» ütles Hoiupanga Interneti projektide spetsialist Timo Mitt.

Esialgu pakub pank tehinguid börsil noteeritud väärtpaberitega, teises etapis lisanduvad vabaturu ettevõtted ja Hoiupangas noteeritud väärtpaberid.

Hoiupanga virtuaalpanganduse osakonna juhataja Heino Talvik ütles, et Panganet aitab pangal raha kokku hoida, kuna pank kulutab kliendiga suhtlemisele pangakontori kaudu neli korda rohkem kui Interneti kaudu. Väärtpaberitega saab kaubelda börsi lahtioleku ajal. Info aktsiate hinna kohta vahetub Panganeti leheküljel iga 1--2 minuti järel.

Panganet pakub peale väärtpaberitehingute võimaluse sooritada makseid, kontrollida konto seisu ja vahetada valuutat. Puudub võimalus teha välismaiseid maksekorraldusi, taotleda laenu ja hankida pangakaarti. Miti sõnul on Panganet tänaseks tehtud kulutused tasa teeninud.

Tänaseks on Hoiupanga Panganetil ligi 1500 klienti, kellest 10 protsenti on Hoiupanga töötajad. Panganeti käive oli märtsis 5,5 miljonit krooni.

Hetkel kuum