• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,15%6 207,27
  • DOW 30−0,19%44 412,08
  • Nasdaq 0,58%20 320,77
  • FTSE 100−0,33%8 756,52
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,67
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,15%6 207,27
  • DOW 30−0,19%44 412,08
  • Nasdaq 0,58%20 320,77
  • FTSE 100−0,33%8 756,52
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,67
  • 29.04.97, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kas Via Baltica hakkab valmima?

Balti riikide transpordiministrid on avaldanud taas lootust, et Via Baltica ikka ükskord valmis saab. Eesti teede- ja sideminister Raivo Vare kinnitas Balti assamblee istungjärgul, et kaubatee rajamine jõuab lõpule aastaks 2000. Lootus võib olla liiga optimistlik.
Kaks aastat tagasi rajati Via Baltica edasisi plaane 1993. aastal Soome konsultatsioonifirma Viatek ja Rootsi Sweroadi poolt tehtud tasuvusuuringule. Selle järgi vajas Eestis kulgev Via Baltica lõik aastatel 1995--2000 koheselt trabimiseks 6 miljonit dollarit ja investeeringutena 10--20 miljonit dollarit. Raivo Vare nädalavahetusel tehtud avalduse järgi on Via Baltica hind kahe aasta jooksul Eesti jaoks kasvanud peaaegu kaks korda -- 48 miljoni dollarini.
Uuringud näitavad, et peale rahaliste kulutuste on muud olulised parameetrid jäänud samaks. Lahendust pole leidnud piiriületusprobleemid. Via Baltica Monitoring Commitee (VBMC) küsitlus autojuhtide seas näitas, et pikim ooteaeg on endiselt Leedu-Poola piiril, kus kulub keskmiselt 8--9 tundi.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kaks aastat tagasi selgus Eesti maanteeameti statistikast, et igast sajast Helsingist tulnud reisijast suundus Via Balticale edasi vaid kaks. VBMC uuring näitab, et endiselt kasutatakse maanteed peamiselt kohalikuks liikluseks. Kui linnade läheduses on teede koormus kuni 20 000 autot ööpäevas, siis muudel lõikudel vaid 2000--3000 autot. Läti-Eesti piiri ületab näiteks ööpäevas 600--700 autot.
Teedevõrgu puudulikkus on kõige enam tuntav Poolas. Samas on Poola juba kaks aastat tagasi teatanud, et Via Baltica ei kuulu tema prioriteetsete projektide hulka. Selle nimel suurele laenukoormale enam lisa ei võeta.
Kahe aastaga pole neid küsimusi suudetud lahendada. Kas õnnestub seda teha aastani 2000 järlejäänud kolme aastaga. Üks peamisi probleemipesasid Poola on ju seisukohal, et Via Baltica projekt polegi esmatähtis.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele