Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Bensiinimüüjad meelitavad suurkliente
Viimati tuli krediitkaardiga oma kaardivahetuse kampaania käigus välja Soome riikliku kütusekontserni Neste OY Eesti tütarettevõte. Järjest tihenev konkurents sunnib pakkuma paremaid tingimusi ja krediidi andmine on praegu tunduvalt väiksema riskiga kui viis aastat tagasi, selgitab Neste Eesti jaemüügijuht Artur Praun. «Järelmaks on ju loomulik tehing,» lausub ta. «Kaart on suunatud firmadele,» lisab Praun.
Praun toob näite hulgikaubandusest, kus firmad on tänaseks läinud ettemaksu nõudmiselt üle järelmaksule. Seda saab tema sõnul teha pikaajaliste ostjate puhul, kelle rahaline seis on müüjale teada.
Eesti suurima tanklaketi Alexela jaemüügijuht Indrek Randveer kinnitab, et suuremad ostjad ja transpordiettevõtted saavad neilt krediitkaardi. Need firmad on tuntud tegijad, lisaks kontrollitakse firmade tausta äriregistri kaudu ja maksevõimet vajaduse korral maksuameti kaudu, räägib Randveer.
Kaks aastat on krediitkaarte Eestis väljastanud ka Norra riikliku kütusekontserni Statoil Eesti tütarettevõte. Statoil annab samuti krediiti vaid ettevõtetele.
«See on tingitud krediidi kontrolli nõrgast tasemest eraisikute osas,» põhjendab Statoil Eesti kliendikaardi müügijuht Helle Kirs.
Kui Neste sõlmib firmaga krediidilepingu, on juba firma otsustada, kui paljudele töötajatele, millistel tingimustel ta kaardi edasi annab, ütleb Artur Praun.
Kaardiomanike arv on bensiinimüügis oluline, sest selle kaudu kinnistatakse kliente kindlate tanklate külge. Suuremad kütusefirmad jälgivad, et pool läbimüügist ostaksid kaardiomanikud ehk püsikliendid, ülejäänu vahelduvad ostjad.
Suurim erinevus näiteks Neste ja Alexela kaardimüügipoliitikas on soodustused. Neste pakub neid ka krediitkaardiomanikele ja kohati suuremaid kui ettemaksuga deebetkaardi puhul. «Kaardikliendi võitmiseks peame tegema pakkumise, millest on raske keelduda,» selgitab Artur Praun. Soodustuse põhimõte on tema sõnul lihtne, mida rohkem ostad, seda suurem on allahindlus.
Alexela piirab allahindlust krediitkaardi omanikele. «See on väiksem kui deebetkaardi puhul,» sõnab Indrek Randveer. Krediidi kasutajad peavad kinni maksma Alexela finantskulud, kinnitab ta.
Neste lisasoodustusega võib suurte koguste juures jõuda huvitava tulemuseni. Firma, kes ostab kuus vähemalt 3000 liitrit bensiini, võib saada iga liitri poole krooni võrra odavamalt. «See on juba suur allahindlus,» tunnistab Artur Praun.
«See on kampaaniajutt,» kommenteerib konkurendi tegevust Indrek Randveer. «Pool krooni odavamalt ei ole võimalik müüa,» hüüatab ta pärast kiiret rehkendust. Sama imestunud reaktsioon kostab teistegi kütusefirmade kaardiosakonnast, kui Neste lisasoodustust kommenteerida palun.
Neste võib lubada odavamat jaemüüki tänu hulgimüügile Tallinna terminaalis, kustkaudu tuleb Eestisse enamus kvaliteetbensiinist. Jaemüügi kahjumi kataks seega garanteeritud hulgimüügikasum. Artur Prauni sõnul pole mõeldav, et Neste jaemüük hulgimüügi arvel elab.
Teine võimalus on Neste turuosa langus. Artur Praun kinnitab, et Neste turuosa ei ole langenud. «Puuduvad piisavad andmed, et teha korrektseid arvestusi,» ei soovi ta üldist turuseisu samas täpsemalt kommenteerida.