Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hiiu Kalur proovib Aafrikas õnne

    Kalurite liidu juhatuse esimees ja samuti Angolas püüdnud kalur Toivo Orgussaar leiab, et püük sealkandis on kallis ja probleemiderohke. «Suurim probleem on kohalike sadamate kehv seisukord,» ütleb ta. «Ei usu, et seal kümne aasta jooksul kardinaalselt midagi muutunud on.»
    Kala oli seal küll kõvasti, meenutab endine kalur. «Ja nüüd on veel rohkem, sest laevu on sealkandis vähem ja kohalikel pole ookeanipüügi korraldamiseks raha,» sõnab Orgussaar. «Angola kalurid suudavad püüda vaid päris ranna ligidal.»
    Eesti riikliku mereinspektsiooni peadirektor ja endine Hiiu Kaluri laevastiku kapten Aado Luksepp sõnab, et Angolas kohalike ärimeestega suheldes tsiviliseeritud maailma reeglid ei kehti. «Seal loevad kõige enam sidemed ja tutvused,» iseloomustab ta Aafrika äriajamistavasid.
    Hiiu Kalur põhjendab Angolas püügi alustamist sellega, et Eesti laevadele antud püügikvoodid Kanada lähistel ja Barentsi meres on liiga väikesed, et kõik seal püüdvad laevad võiksid täismahuga töötada. Sel põhjusel otsustaski Hiiu Kalur ühe Kanada juures püüdva laeva Angolasse viia. Praegu püüab Angola vetes kala kümme laeva, nõukogude ajal oli seal korraga kuni 150 laeva.
    Hiiu Kaluri tütarettevõtte ASi Dagomar juhataja Marek Harjak nõustub, et nii kauge püük on seotud suurte kulutustega. Kui palju Hiiu Kalur ikkagi Aafrikas tulu loodab saada, ei nõustu ta ütlema.
    «Selge on see, et esimesel aastal on laeva rentaablus väike, sest juba sõit Angolasse on kallis,» ütleb Harjak vaid. «Praegu tuleb meie peamine tulu siiski kohaliku püügi arvel, ookean toob vähem sisse.»
    Aado Luksepa sõnul on kalapüük kulukas olenemata sellest, kas seda teha ranna ligidal või ookeanil. «Püük on reeglina vähem rentaabel kui töötlemine,» nendib Luksepp. «Kala kokkuostuhinnad sadamates on mitmeid kordi väiksemad, kui poes müüdava värske kala hind.»
    Kalapüügiga kiiresti miljonäriks ei saa, sõnab Luksepp. «Käibed on küll suured, kuid ka kulud on suured,» lisab ta.
    Hiiu Kaluri Angolasse sõitvale laevale asuvad tööle ka sealsed mustad. «Vähemalt neli musta peame kindlasti võtma, meile on selline tingimus peale pandud,» ütleb Harjak.
    Kuigi kohalikele makstakse vähem palka kui eestlastest kaluritele, pole Harjak nende palkamisest vaimustuses. «Ega nad ikka tööd teha ei viitsi,» sõnab ta skeptiliselt ja lisab, et osale kohalikele makstakse palk kalas.
    Hiiu Kalur teeb Angolas koostööd sealse firmaga, kes garanteerib laevale vajalikud püügilitsentsid, abi laadimisel ja tehnilise varustuse. Laev hakkab püüdma 15 tonni kala päevas ja jääb Aafrika rannikule nii kauaks, kuni püük seal end ära tasub.
    ASi Viru Rand juhatuse esimees Endel Pilder leiab, et oleks patt mitte ära kasutada Hiiumaa kalurite kogemusi.
    «Nad püüdsid seal ju ka Vene ajal ja tunnevad seda kanti hästi,» ütleb Pilder.
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Leedu suurettevõtted odavnesid suure käibega
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Eesti kaotas elektriühenduse Soomega
Esmaspäeval katkes elektriühendus Eesti ja Soome vahelises kaablis Estlink 1.
Esmaspäeval katkes elektriühendus Eesti ja Soome vahelises kaablis Estlink 1.