14 detsember 1997

Messi valik ja osalemise taustatöö

Kuna vaid vähesed teemad on niivõrd populaarsed, et suudavad toita mitut konkureerivat messi, on Eesti firmadel lihtne messi valida: turismifirma valib Touresti, toiduainetootja Toidumessi ja automüüja Autorexi. Alati tasub aga tõstatada küsimus, kas messil osalemisesse investeeritud raha ei too suuremat kasu mõnes muus turunduskommunikatsiooni- või müügikanalis.

- Kui messi valikus ei ole kahtlusi, uuri messi organiseeriva koostööpartneri käest messi kohta taustainfot. Eesti oludes varustavad messi organiseeriajad eksponente liiga vähese infoga eelmistest messidest. Nõua eksponentide ja külaliste arvamusi kajastavaid uuringutulemusi.

- Kontrolli koostöös messi korraldajaga, kas messi ja ettevõtte eesmärgid on samasuunalised. Ära võta puhta kullana konkurentide või sõprade arvmusi: messi edukus või edutus sõltub ka nende endi töö tõhususest.

- Selgita oma ettevõtte sõnumi sihtrühm: sellest oleneb, kas tasub osaleda üldmessil, erialamessil või ettevõttelt-ettevõttele suunatud messil.

- Tee kindlaks, kas messi külastab ostev klient ja kas sinu kaaseksponentideks on messi temaatikaga haakuvate pakkumistega ettevõtted. Hoolimata messi tüübist pole oluline mitte eksponentide ja külaliste arv, vaid nende kvaliteet.

Maakondades on sihtrühmad keskustega võrreldes huvitavatele pakkumistele vastuvõtlikumad. Väikestel maakonnamessidel osalemine võib anda häid tulemusi. Tuleb aga silmas pidada, et kulud ei muutuks tuludega võrreldes põhjendamatult suureks.

Välismesside vahel valida on oluliselt raskem. Eelkõige kuula välismessidel osalenud firmade kogemusi ning väliskaubandusega kokkupuutuvate institutsioonide (majandus- ja välisministeerium, kaubandus-tööstuskoda) nõuandeid. Välismesse propageerivad korraldajate käepikendused on üldjuhul Eesti suuremad messikorraldajad või organisatsioonid. Siingi tasub vaadata uuringutulemusi eelnevate messide kohta -- tõsisel korraldajal on need olemas.

Hetkel kuum