Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uute autode aktsiis on lõpuni läbi mõtlemata

    Et Eesti väliskaubandus on pidevalt puudujäägiga, pole üllatuseks kellelegi. Üllatus oli see, et alajaotus «transpordivahendid» moodustas 1997. a impordist tervelt 10,8%. Ehkki transpordivahendite alla kuuluvad nii sõidu- kui kaubaautod, traktorid jne, on makromajanduslik etteheide suunatud uutele sõiduautodele. Et miks me nii palju uusi sõiduautosid ostame!
    Transpordivahendite import oli 1997. a 5,045 mld kr, mis annab tõepoolest kaaluka panuse 18,013miljardilisse väliskaubanduse puudujääki. Samas on selge, et uusi autosid ei saa teha väliskaubanduse puudujäägis ainuvastutavaks. Kuid uued autod on lihtne ränga aktsiisi alla panna: vana suhtumise järgi luksuskaup.
    Mulle oli uudiseks, et uued sõiduautod on ka praegu aktsiisi all, ehkki mitte väga suurelt. Aktsiisi suuruseks on praegu 1000 kr + üks kroon iga cm³ pealt alla kolmeliitrise mahu puhul, üle selle aga kolm krooni iga cm³ pealt. Tavalise keskklassi auto aktsiis on seega praegu 2600--3000 kr. Et rahandusminister nägi Budapestis tunduvalt vähem uusi suure silindrimahuga autosid kui Eestis, plaanib Eesti tõsta uute autode aktsiisi 10--15 kroonini cm³ kohta. Sellega tõuseks makromajanduse hüvanguks makstav summa 25 000--30 000 kroonini juba keskklassi auto puhul.
    Viibides välisriigis, kõrvutad tahes tahtmata sealset elu-olu Eesti omaga. Üks tähelepanuväärsus on kindlasti konkreetse riigi autopark. Viibisin Budapestis 1993. aastal ja juba siis nägi Eesti autopark tunduvalt parem välja, ja see pani veidi imestama. Kuigi väliskaubanduse puudujäägi seisukohalt tunduvad kehvad autod riigile meelepärased, käivad kehvade autodega vaieldamatult kaasas probleemid.
    Budapestis sõitis ringi palju Trabante, mida keskkonnaohtlikkuse pärast paljudesse riikidesse tuua ei lubata, loodetavasti ka Eestisse mitte. Teiseks ei tule vanemate autode varuosad mujalt kui piiri tagant. Aktsiisi tõstmisega saavutame uute autode läbimüügi vähenemise, aga varuosade import suureneb. Masinapark hakkab uuenemise asemel vananema. Lõpuks pole selge, kas loodetud makromajanduslikku efekti üldse on. Pole kindel, kas teedel roomavad romud on üldse parem visiitkaart kui uued autod.
    Kolmandaks näib mulle riigi sekkumine turumajandusse ebaeetiline, iseäranis, kui riik ise autosid ei tooda. Alajaotuses «transpordivahendid» ei saa parimagi tahtmise juures kodumaist kaupa eelistada. Seega võiks kõiki plusse ja miinuseid veel põhjalikult kaaluda.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.