• OMX Baltic−0,36%300,2
  • OMX Riga0,01%893,58
  • OMX Tallinn−0,51%2 070,41
  • OMX Vilnius0,49%1 205,44
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,51%8 819,12
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,92
  • OMX Baltic−0,36%300,2
  • OMX Riga0,01%893,58
  • OMX Tallinn−0,51%2 070,41
  • OMX Vilnius0,49%1 205,44
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,51%8 819,12
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,92
  • 22.12.98, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Transpordifirmad esitavad klientidele vigaseid tarnetingimusi

Eesti praktikas on ekspedeerijate/vedajate hinnapakkumistes sisalduv tarnetingimus küllalt sageli vigane, tekitades arusaamatusi ja mitmetitõlgendamist.
Üks levinumaid eksimusi on kahest Incotermsi või Combitermsi tarneklauslist koosneva kombinatsiooni kasutamine tarnetingimusena juhtudel, kui pole tegemist uksest ukseni veoga.

Artikkel jätkub pärast reklaami

- Näide: FCA Loria -- DDU Tallinn.
FCA (free carrier...) klausel tähendab, et müüja on tarnekohustuse täitnud, kui on korraldanud ekspordi- ja ekspordi tolliformaalsused ja andnud kauba üle ostja nimetatud vedajale kokkulepitud kohas või punktis.
DDU (delivered duty unpaid...) klausel tähendab, et müüja on täitnud oma tarnekohustuse, kui on teinud kauba ostjale kättesaadavaks nimetatud kohas impordimaal, kandes sinnani kaubaga seonduvad riskid ja kulud (v.a impordimaksud ja impordi tolli-
formaalsused). Ostja korraldab impordi tolli-
formaalsused.
Tegemist on vastandlike tarneklauslitega. Ekspedeerija on hinnapakkumises tahtnud fikseerida kaks kauba üleandmist: saatjalt vedajale (FCA) ja vedajalt/

Artikkel jätkub pärast reklaami

ekspedeerijalt saajale (DDU). FCA-DDU kombinatsiooni all on ta pidanud silmas, et kaubad võetakse saatjalt vastu FCA tingimusel. Edasi transporditakse kaubad Eestis asuvale saajale, kusjuures viimane korraldab ise vajalikud impordi- ja tolliformaalsused.
Paraku ei vasta kaupade üleandmine saajale DDU tarneklauslile, sest kaupade veokulusid ja -riske terminaalini ei kanna mitte saatja (nagu DDU klausli kasutamine eeldab), vaid saaja.
Teoreetiliselt võib saaja FCA-DDU tarneklausli puhul veokulude tasumisest ekspedeerijale/vedajale keelduda, sest DDU tarneklausli järgi maksab transpordi eest müüja/saatja. Igal juhul tekitab kõnealune kombinat-
sioon segadust ja arusaamatust igal kliendil, kes seda tarnetingimust lahti püüab mõtestada.
Kahe tarneklausli kombinatsiooni kasutamine tarnetingimusena on tavaliselt tingitud ekspedeerija/
vedaja hinnapakkumise «ratsionaliseerimisest». Sellesse tarnetingimusse üritatakse ebaõnnestunult kokku panna mitut hinnapakkumise rida: pealelaadimis-
koht/lähtepunkt, mahalaadimiskoht/sihtpunkt ja tarnetingimus, märkused tarne kohta.
Eespool näitena toodud tarnetingimus kirjutatakse korrektse hinnapakkumisena järgmiselt:

Artikkel jätkub pärast reklaami

- pealelaadimiskoht: Loria (Itaalia);
- sihtpunkt: saaja Y, Tallinn;
- tarnetingimus: FCA Loria (Incoterms 1990);
- märkused: impordi tollimise korraldab kauba saaja.
Autor: Ain Kiisler

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 18 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele