Eesti Statoili peadirektori Epp Kiviaia sõnul kasvab tehingu tulemusel ettevõtte turuosa kütuse jaemüügis viiendikuni, mis ületab paari protsendiga Shelli turuosa. «Ehkki Shell omab Eestis endiselt kõige rohkem teenindusjaamu, peaks Statoili läbimüük meie hinnangul olema suurem,» lausus Kiviaed.
Shell Eestile kuulus eelmise aasta lõpus 38 teenindusjaama, Statoili omanduses on nüüd 33 tanklat. Kui suur on Alexela ja Statoili vahelise tehingu rahaline väärtus, ei soostunud pooled avalikustama. Statoili investeeringute kogumahuks Eestis nimetas Kiviaed 460 mln krooni.
Statoil kavatseb 1. juuniks enda värvidesse kujundada ainult kaheksa Alexelalt ostetud tanklat, mille ümberkujundamine läheb maksma 20 miljonit krooni. Ülejäänud üksteist jäävad esialgu kandma Alexela sümboolikat. Statoilile müüdud tanklates ei saa enam kasutada Alexela kliendikaarte.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Eelmise aasta detsembris sõlmitud Alexela ja Statoili vaheline leping nägi ette võimaluse 24 teenindusjaama üleminekuks, kuid viie tankla omandamisest Statoil loobus. Kiviaed selgitas, et mõne jaama ülevõtmisel ilmnesid juriidilised probleemid, näiteks oli lahendamata maa omandiküsimus.
Alexela Oili tegevdirektor Heiti Hääl ütles, et Statoiliga sõlmitud leping nägi ette minimaalselt 18 jaama müüki. Hääle sõnul on Statoilil õigus osta tulevikus veel paar tanklat.
Hääl möönis, et osa Statoili omandusse läinud tanklate Alexela värvidesse jäämine võib tekitada klientides segadust. Tema hinnangul on Alexela turuosa tehingu tulemusel langenud 17 protsendilt 5 protsendile.
Suuruselt kolmanda kütusemüüja Neste Eesti jaemüügijuht Heikki Vuorinen ütles, et suhtub konkurentide tegevusse rahulikult. «Turul on olukord nüüd kindlasti selgem,» lausus Vuorinen. Tema sõnul on Neste valinud loomuliku arengu tee ega kavanda praegu mõne väiksema jaemüüja ülevõtmist.
Endise turuliidri Shelli juhtkond ei soovinud muutunud turusituatsiooni kommenteerida.
Eelmine suur muutus Eesti kütuse jaemüügiturul toimus 1998. aasta kevadel, kui Shell ostis EK jaemüügiketi. Shell maksis 31 tankla eest 10 mln dollarit.
Autor: Henrik Ilves