Liisinguturu kerge ülekuumenemine on suurendanud liisingufirmade autode läbimüüki, uute masinate müüjatel läheb aga üha raskemaks.
Paljud autoostjaid on loobunud mõttest liisida uhiuus sõiduriist ning otsustavad mõne vähesõitnu kasuks. Sõiduomadustelt ei erine auto uuest kuigivõrd, hinnalt aga oluliselt.
Tallinnas Mäepealse tänaval asuval liisingufirmade müügiplatsil ei tea müügimehed suvisest «hapukurgihooajast» vähimatki. Liisingufirmade vara müüva Balti Realiseerimiskeskuse (BRC) läbimüük kasvas juulis kolmandiku võrra. Pole ju mujalt 60 000--100 000 krooni maksvat autot liisinguga kuigi lihtne saada.
Lõviosa Mäepealsel seisvatest sõidukitest on need, mille maksmisega on rentnik jänni jäänud. Samuti on kätte jõudnud aeg, mil rendilepingud hakkavad lõppema, klient liisib uue auto, vana läheb müüki.
Mõistagi erinevad taolised autod üksteisest samavõrd kui autode kasutajad. Mõni 40 000 kilomeetrit läbinu näeb välja hullem kui 110 000 sõitnu. Sestap erinevad ka liisingu saamise tingimused, mis otsustatakse iga kliendi ja auto kohta eraldi.
Üldiselt ei anna BRC liisingut üle seitsme aasta vanustele autodele. 1992.--1995. aasta masinatel on järelmaksu pikkus kuni kaks, 1996.--1997. kolm ja 1998.--1999. kuni neli aastat.
Mäepealse platsil seisvatele autodele liisingu saamine lihtsam kui salongist uut ostes. Liisinguettevõtted on paigutanud aastatega autode alla hiigelsummasid ja oma raha tagasisaamise nimel ollakse valmis suurteks kompromissideks. Seevastu uute juurdeostmist kaalutakse tõsisemalt kui kunagi varem ning juba on liikvel jutud 40protsendilise sissemaksu alammäära kehtestamisest.
See sunnib aga uute autode müüjaid liisingufirmade masinatele kõõrdi vaatama. Näiteks mõnikümmend tuhat läbinud auto välja valinud kodanikule tehakse firmateenindusse kontrolli minnes selgeks, et väljavalitu teeb viimaseid hingetõmbeid. Jahmunud klient juhatatakse sujuvalt müügisalongi ning loetakse loeng teemal: ostes uue auto, võid teeninduse aastateks unustada.
Seega saab kasutatud autot ostest usaldada vaid kõhutunnet. Esmalt tuleb pilk heita läbisõidule, puhtusele ja kriimudele, mis räägivad endisest rentnikust nii mõndagi. Uurida tasub ka hooldusraamatut. Kui eelmine rentnik pole käinud õigel ajal tehnohooldes, võib selguda, et garantii on ammu katkenud.
Me ei ole liisingufirmade mõju põhjalikult analüüsinud ega konkreetsetesse arvudesse pannud. Nende osakaal kasvab hetkel autoturul valitseva olukorra tõttu ning kasutatud autode müük on suurenenud ka meil. Seetõttu on nii BRC-l kui teistel liisingufirmadega kauplevatel ettevõtetel meile loomulikult mingi mõju olemas, kuid ma ei usu, et see väga suur on.
Uutel autodel on oma klientuur olemas ja see ei kao kusagile.