• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mobiil vähendab liikluse turvalisust

    Auto- ja turismiklubide katusorganisatsiooni Alliance Internationale de Tourisme (AIT) tellimusel viis Bremeni Ülikool Saksamaal läbi uurimuse. Sellest osavõtjad sooritasid Bremeni ümbruses 20minutilisi 15 kilomeetri pikkusi testsõite, algul ilma mobiiltelefonita. Videokaamera salvestas autojuhi tegevuse ja liikluses toimuva. Testsõitjad tegid sõidu jooksul keskmiselt ainult ühe vea.
    Teisel testiringil oli auto varustatud nn «käed vabad» süsteemiga -- häälekõvendaja ja mikrofoniga pea kõrgusel -- juhi mõlemad käed jäid enamasti roolile. Juht pidi mobiiltelefoniga rääkides lahendama mõningaid lihtsaid ülesandeid (loetlema numbrite rea tagurpidi, liitma kahekohalisi numbreid jms). Registreeriti kuus kontsentratsiooniviga: juht reageeris küll õigesti, kuid mitte piisavalt põhjalikult, näiteks pidurdas liiga hilja. Jämedaid sõiduvigu (stopp-märgi eiramine) oli juba kolm korda rohkem.
    Kolmanda sõidu ajal selgus, et rääkimine mobiiltelefoniga kõrva juures toob kõige halvema tulemuse. Keskmiselt registreeriti sõidu ajal 15 ebakindlat olukorda ja üle kuue jämeda sõiduvea. Ka sõidu ajal telefoni teel antud ülesanded lahendati tihti valesti. Seega võib kontsentreerumata tähtsaid küsimusi lahendades kergesti äri ära rikkuda.
    «Käed vabad» süsteemi kasutamine aitab autos ainult natuke. Kui juhi käed ka on roolil, siis aju on telefoniga kõneldes ikka samamoodi koormatud. Võimalik on ka mobiiltelefoniga sõidu ajal rääkimine ära keelata, nagu seda on tehtud Itaalias, Hispaanias, Portugalis, ?veitsis ja Lätis. Selle vastu kõneleb kolm argumenti: puudub edutõotav kontrollsüsteem, igal ajahetkel kättesaadav olla on paljudele meist lausa hädavajadus, käepärast oleva telefoniga võib hädavajadusel endale või kellelegi teisele kiiresti vajalikku abi kutsuda.
    Kuid sõidu ajal mobiiltelefoni kasutamisel tuleks tähele panna:
    - Kriitilistes situatsioonides, mis nõuavad juhi täit tähelepanu, peab mobiiltelefoni kasutamine autos sõidu ajal olema tabu. Seda ennekõike tiheda liikluse korral (linnatänavatel, ristmikel), suurel kiirusel, libeda tee või halva nähtavuse korral.
    - Juhul kui sellises situatsioonis autosse helistatakse, ärge võtke kõnet vastu. Telefoni võiks programmeerida nii, et kõne suunduks pärast teatud arvu helinaid kõneposti. Seejärel saab autojuht sobivas kohas peatuda ja kuulata sõnumeid. Vajadusel saab ise tagasi helistada.
    Kuidas käituda, kui kõne on vastu võetud ja seejärel muutub liiklussituatsioon või kõneluse teema kriitiliseks? Mõistlik on teatada tagasihelistamisest, kõne lõpetada, leida sobiv koht peatumiseks, helistada tagasi ja kõnelust jätkata. Ärge laske endale peale sundida kõneluste teemat, mis nõuab suurt kontsentreerumist. Peatuge, helistage ise tagasi või laske endale helistada. Kas üldse peaks autot juhtides välja helistama? Seda võiks teha, kuid ainult «käed vabad» süsteemiga, kui kõik ümberringi klapib -- mõõdukas kiirus, hõre liiklus, hea nähtavus ja soodsad ilmaolud.
    Autor: Aivo Kuldmäe
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Kaitsta tuleb Ukraina maad, mitte Putini nägu
Iga hinnaga saavutatud relvarahu Venemaaga teeniks Lääne-Euroopa mugavuse, mitte Ukraina huve. Selle soovitajatel jätkub lihtsalt jultumust väita midagi muud, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Iga hinnaga saavutatud relvarahu Venemaaga teeniks Lääne-Euroopa mugavuse, mitte Ukraina huve. Selle soovitajatel jätkub lihtsalt jultumust väita midagi muud, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Enefit Greeni aktsionärid kinnitasid dividendi
Täna toimus Enefit Greeni aktsionäride koosolek, kus kinnitati 0,151 eurone dividend, selgub börsiteatest.
Täna toimus Enefit Greeni aktsionäride koosolek, kus kinnitati 0,151 eurone dividend, selgub börsiteatest.
Coop Panga tippjuht: usaldust tuleb treenida
Juhtidel peaks olema julgust usaldada oma töötajaid ning juhul kui eesmärgid täidetakse, siis peaks andma präänikut, mitte piitsa, rääkis Coop Panga riskijuht Heikko Mäe.
Juhtidel peaks olema julgust usaldada oma töötajaid ning juhul kui eesmärgid täidetakse, siis peaks andma präänikut, mitte piitsa, rääkis Coop Panga riskijuht Heikko Mäe.
Raadiohommikus IT-minister, aasta reklaamiagentuur ja revolutsioon tervishoius
IT-minister Andres Sutiga räägime Eesti riigi positsioonidest WEB3- ja krüptomaastikul – tegu on kiiresti muutuva valdkonnaga, mis kipub regulatsioonidele jalgu jääma.
IT-minister Andres Sutiga räägime Eesti riigi positsioonidest WEB3- ja krüptomaastikul – tegu on kiiresti muutuva valdkonnaga, mis kipub regulatsioonidele jalgu jääma.
Rootsi esitas taotluse NATOga liitumiseks
Rootsi valitsus otsustas esitada taotluse NATOga liitumiseks, ütles riigi peaminister Magdalena Andersson.
Rootsi valitsus otsustas esitada taotluse NATOga liitumiseks, ütles riigi peaminister Magdalena Andersson.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.