Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Liitumismaania

    Eesti välisministeeriumis näib valitsevat mingi kummaline lepingu- ja liitumismaania. Eesti muudkui sõlmib lepinguid ja liitub, ilma nende sammude majanduslikke tagajärgi kaalumata. Täpiks i-le võib kujuneda liitumisleping WTOga, mis riigikogusse ratifitseerimiseks esitati. WTOga peetud läbirääkimised ja WTO leping tuleb tunnistada Eesti diplomaatia haledaks läbikukkumiseks.
    Tegemist on ennenägematu kaubanduspoliitilise kapitulatsiooniga. Eestlased on julged ja leidlikud ainult oma poliitiliste huvide kaitsmisel, kaubanduslahinguis ollakse jänesest aremad ja eeslist rumalamad.
    Välismajanduspoliitika on riigi majanduspoliitika tähtsamaid koostisosi. Eriti väikeriigi puhul, nagu Eesti. Kahjuks on Eesti välismajanduspoliitika olnud iseseisvusaja algusest peale poliitiliste aferistide mängumaa. Eesti majanduse pikaajalisi huvisid ja välisriikide kogemusi eirates on välismajanduspoliitika suunatud importööride taskute täitmisele. Sõlmitud on rida nn vabakaubanduslepinguid, millega tagati importööridele kauba vaba sissevedu Eestisse, aga mitte Eestis toodetud kaupade vaba pääs partnerriigi turule. Selle tulemusel on laostatud mitmed Eesti majandusharud, eelkõige põllumajandus ja maaelu.
    Välismajanduspoliitika ideoloogiline moonutamine ja Eesti majandushuvide libaliberaalne reetmine osutus aga lisaks vahetu kahju tekitamisele ka viitajaga pommiks. Eesti astus läbirääkimistesse WTOga ainulaadse masohhistliku kaubandusrezhiimiga, mis on väga kasulik välispartneritele, aga mitte Eestile. Välispartnerid püüavad nüüd WTO-lepinguga seda olukorda põlistada.
    Eesti välisministeerium ja isiklikult minister Ilves levitasid kogu aeg seisukohta, et WTO-läbirääkimiste ajal ei tohtivat väliskaubandusrezhiimi muuta. Eriti jõuliselt tegi Ilves seda 1997. aasta lõpul, torpedeerides sellega tollide kehtestamise Euroopa Liidust pärit kaupadele. Nüüd põhjendatakse Eestile pakutavaid äärmiselt madalaid tollilagesid meie senise kaubandusrezhiimiga. Erinevalt Eestist viis Läti läbi välismajanduspoliitika reformi, kehtestas impordile tollimaksud ja sai WTO-lt vastavalt ka Eestist paremad kaubandustingimused. Eesti libaliberaalid saagisid oksa, millele riigi välismajanduspoliitika toetub, ja nüüd oleme haledalt maha prantsatanud. Me saame WTOga läbirääkimistel saavutada normaalse tulemuse alles siis, kui oleme oma kaubandusrezhiimi muutnud sarnaseks WTO liikmete kaubandusrezhiimiga, st kehtestanud sama kõrged tollimaksud. Siis saavad WTO ja Eesti ametnikud lõbusalt mängida tollilagede alandamise mängu ja oma kõrgeid palku õigustada.
    Eestipoolsed läbirääkijad ei ole aru saanud nn «võrdse kohtlemise põhimõtte» seosest tollilagedega. Võrdse kohtlemise põhimõte tähendab importkaubale kodumaisega võrdseid kauplemistingimusi, välja arvatud üks «pisiasi» -- tasumisele kuuluv tollimaks. WTO ei hoia ära importkauba diskrimineerimist, vaid lubab diskrimineerida ainult tollimaksu abil. Sellepärast ongi tollilagedel nii suur tähtsus. Sellepärast püüavadki endale kõrged tollilaed kindlustanud välispartnerid Eestile peale suruda madalaid tollilagesid.
    Eesti võtab WTO-lepingus endale kohustuse piirata põllumajandustoetusi 5%ga üldtoetuste osas ja 5%ga spetsiaalsete toetuste osas. Kokku seega 10% kuludest. EL toetab põllumajandust enam kui 40%ga tootmiskuludest. Pärast selle lepingu sõlmimist pole Eesti põllumajandustoodetel mingit lootust konkureerida ELi põllumajandussaadustega. Mingit otstarvet ei ole sel juhul ka ELilt kuuldavasti väljakaubeldavatest suurematest ekspordikvootidest -- ebavõrdsed konkurentsitingimused ei võimalda nagunii eksportida.
    Kelle volitusel selline kohustus võeti? Millega küll selgitada sellise Eesti põllumajandust hävitava kohustuse võtmist? Kas tegemist on küündimatuse või korruptsiooniga?
    WTO liikmelisus olevat eeltingimuseks Eesti ühinemiseks ELiga, kuna seaduseelnõu seletuskirja kohaselt «WTO lepingud sisalduvad acquis communitaire'is». Mis lepingutest saab siin jutt olla? Eesti sõlmib ju WTOga ainult ühe lepingu -- liitumislepingu. WTO liitumislepingut «acquis communitaire'i» osana pole kuskil kirja pandud. Liitumismaniakid püüavad kõhklejaid ELiga hirmutada. Liitumis- ja lepingumaania asemel vajab Eesti rahvas ainult põhiseadusele vastavaid Eestile tervikuna kasulikke lepinguid ja liite.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.