Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
T?ehhi õlu aafiklastele
Tehinguga tõuseb South African Breweries (SAB) maailmas kolmandaks õlletootjaks ning läheb Kesk-Euroopa turul liidriks. Suurimaks tegijaks saab SAB ka T?ehhi turul, kus õlle tarbimine elaniku kohta on planeedi suurim -- 161 liitrit aastas. Kahe suurima õlletehase Plzensky Prazdroj ja Radegasti ostuga saab SAB 44% kohalikust turust.
Koos Plzensky Prazdrojga omandab SAB originaalse pilsneri õlle, Pilsner Uruquelli kaubamärgi, mida on samas Lääne-Bohemia pruulikojas tehtud sama retsepti järgi juba 1842. aastast.
SAB maksis mullu 17,2 mln dollarit kasumit teeninud tehaste eest 629 mln dollarit. ABN-Amro analüütiku Andrew Hollandi sõnul õigustaks sellist hinda 81protsendiline kasumi tõus.
SAB ei välistagi õlle hinna tõusu T?ehhi turul, kus see on Euroopa madalamaid. Prazdroj on sel aastal juba hindu tõstnud ja kasumlikkust kolmekordistanud. Suurimat kasvu kavandatakse siiski ekspordi arvel -- SAB tahab Pilsner Uruquellist teha välisturgudel oma juhtiva kaubamärgi.
See taastaks margi kunagise hiilguse -- enne Esimest maailmasõda oli Prazdroj suurim õlletootja maailmas ning suurim õlle importija USAsse enne Teist maailmasõda.
Aastaks 2001 tahab SAB kahe tehase toodangumahu enam kui kahekordistada 17 mln hektoliitrile. Mullu ulatus Prazdroj toodang 5,3 mln ja Radegasti toodang 2,8 mln hektoliitrile. Kaheksa kuud tagasi tõestas Aafrika suurim õlletootja oma rahvusvahelisi ambitsioone noteerides aktsiad Londoni börsil.
Euroopa turule tuli SAB 1994. a, ostes Ungari juhtiva õlletootja Dreheri. Ungari tehingule järgnesid tehaste ostmised Poolas, Venemaal, Slovakkias ja Rumeenias.
Hiinas on SAB ostnud osaluse neljas õlletehases ning väidab enese olevat üks väheseid Lääne õlletootjaid, mis teenib kasumit tulevikus maailma suurimaks õlleturuks saavas riigis.
Autor: ÄP