• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 30.11.99, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eelmise nädala transpordirubriigis avaldatud laevandusekspertide Paavo Kollomi ja Raido Rebase kommentaarid mõistsid hukka Eesti Panga tegevuse oma kauba kättesaamisel laevafirmalt MSC. Olen senini veendunud kommentaatorite seisukohtade õigsuses. Tegelikult kinnitab seda ka Andres Kalf, kirjutades, et Eesti Panga ja laevafirma MSC vahelist juhtumit analüüsides on juriidiline õigus laevafirmal.
Loomulikult ei ole olukorra lahendus nii ühene ja vaatamata juriidilisele õigusele ei ole tõepoolest süüst puhas ka MSC, kes ei teavitanud klienti võimalustest, kuidas saada kätte kaup, kui bill of lading'u originaal pole vee saabunud. See oleks olnud MSC esmane kohus, sest ta toimetas kliendile ootamatult kauba kohale kuus päeva enne määratud tähtaega. Et edaspidi oskaksid kliendid nendele võimalustele ise tähelepanu juhtida, soovitan läbi lugeda Paavo Kollomi alljärgneva nõuande.
Kirjutamata reeglite mittetäitmist, millele Andres Kalf viitab, laevafirmale paraku ette heita ei saa, sest need on tõepoolest vaid rangelt vabatahtlikuks täitmiseks. Pealegi ei saa kindlasti väita, et MSC oleks oma kindlustusvastutusel olnud rahakonteineri jätnud kuhugi sadamasse vedelema.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kolmandaks kirjutab Kalf, et igaühele peaks olema selge: emiteerimata raha esmane saaja on riigipank, ja tal on õigus. Kuid nii Eesti Pank kui Andres Kalf rõhutavad saadetise hinnalisust ja turvalisuse tähtsust. Seda enam on õigustatud MSC protseduurireeglite täpne järgimine. See on kõigi laevafirmade klientide huvides, et ei tekiks lõtva suhtumist kauba üleandmisel, mis võib lõpuks viia kaupade väljapetmiseni laevafirmadelt. Usun, et enamik laevafirmade kliente ei soovi ka, et Tallinna Sadamas hakkaks kehtima kirjutamata reegel: kauba saab kätte ka automaatidega, mis on eriti mõjusad vahendid, kui puuduvad kauba dokumendid.
Usun, et laevafirmadega tekkivate arusaamatuste põhjus on ühe poole kehtivate reeglite halb tundmine ja teise poole nõrk klienditeenindus.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele