• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tubakaaktsiis euroopalikuks

    Valitsusele, mille koosseisus tegutseb Reformierakond, on üsna lootustandev pakkuda välja üks konkreetne maksusüsteemi reformimise idee. Jutt tuleb tubakaaktsiisist, mille puhul on Eesti viimaste aastate praktika järjekindlalt tõestanud kehtiva süsteemi ebaotstarbekust.
    Praegu kehtiv tubakaaktsiis maksustab kummalisel kombel proportsionaalselt kõige rohkem madalaimasse hinnaklassi kuuluvaid tubakatooteid. Näiteks moodustab aktsiis enam kui 50% madalaimasse hinnaklassi kuuluvate sigarettide keskmisest jaehinnast. Selles hinnasegmendis on liidriks sigaretimark Priima. Legaalsest koguturust moodustavad Priima tarbijad 4%.
    Tegelikkuses on selle margi turuosa vähemalt kaks korda suurem, ülejäänud müügikogused tulevad mustalt turult, kus sigaretipaki keskmine hind on ostja jaoks madalam kui kehtiv viiekroonine tubakaaktsiis ühelt pakilt.
    Seevastu kõige kõrgema hinnaklassi puhul moodustab aktsiis vähem kui 30% jaehinnast ja näiteks sinna kuuluva Marlboro tarbijaid on ligi kaks korda rohkem kui Priima tarbijaid (!) ja seda legaalsel turul. Musta turu arvelt Marlboro müügikogused aga, vastupidiselt Priima näitele, ei kahekordistu ja seda peamiselt tarbija ostujõust johtuvalt.
    Niisiis püüab riik praegu saada rohkem aktsiisimaksu kõhnema rahakotiga tarbijailt. Samas on üsna selge, et madalama hinnaklassi sigarettide tarbijate hinnatundlikkus on väga kõrge ning väiksemgi hinnatõus võib tarbijad suunata eelistama illegaalseid tubakatooteid.
    Marlboro, Barclay ja teiste kõrgemasse hinnaklassi kuuluvate sigarettide ostjate puhul ei mõjuta aga mõnekroonine hinnakõikumine enamasti nende ostukäitumist. Kuid paradoksaalsel kombel on just see hinnaklass hetkel aktsiisimaksuga kõige vähem koormatud.
    Kindlasti on praegu Eestis vohavas sigarettide salakaubanduses oma roll suhteliselt väheefektiivsel tolli ja politsei tööl, kuid peapõhjus on siiski majanduslikult põhjendamatult kõrge aktsiisimäär. Kurjategijad hakkavad reeglina smugeldama just neid kaupu, millelt teenitav kasumimarginaal on kõige suurem ning turukontroll samas kõige lõdvem.
    Austria Tabak Eesti AS leiab, et praegusest ebanormaalsest turukorraldusest väljatulekuks on vajalik tubakaaktsiisi määrade ja nende rakendamise korra põhimõtteline reformimine. Meie nägemuse kohaselt tuleks Eestis lähiaastatel kehtestada enamikes Euroopa Liidu riikides toimiv aktsiisisüsteem.
    Euroopa Liidu maades kehtiva maksustamissüsteemi kohaselt kuulub sigarettide maksustamine kolme põhilise maksuliigi alla. Esiteks on fikseeritud maksumäär 1000 sigareti kohta ja teiseks rakendatakse ad valorem (väärtuse järgi, hinnale vastavalt -- ld k) maksumäära proportsionaalselt toote jaehinnast. Kolmandana lisatakse loomulikult käibemaks.
    Reformi sisu peitub ad valorem osa sissetoomises aktsiisimäära arvutamisel. ELi direktiivide järgi peab fikseeritud maksumäär koos advalorem maksumääraga moodustama vähemalt 57% turul juhtiva hinnaklassi jaehinnast. Vältimaks turuga manipuleerimist, määratakse järgmise eelarveaasta juhtiva hinnaklassi jaehinnatase eelmise aasta asemel üle-eelmise aasta turustatistika järgi (nii määraks 1999. a juhtiv hinnaklass 2001. a maksu arvestamise taseme). Ad valorem maksumäär sõltub tarbimisest ja reguleerib tarbimist, tagades nõnda konkreetse turusituatsiooniga adekvaatse maksukoormuse. See süsteem ühtlustab ka erinevate hinnaklasside vahelist maksukoormust.
    Igasuguse reformi läbiviimine eeldab põhjalikke arvutusi ja arutelusid. Ootame poliitikutelt avatust ning tahet meie ettepanekusse süveneda. Teiseks ootame võimulolevalt reformimeelselt valitsuselt ka poliitilist tahet ja julgust tõepoolest reformi läbi viia. Täna ei ole kehtiva aktsiisisüsteemiga rahul ei riik, tubakakäitlejad ega lõpptarbijad. Ainsad, kes hetkel rahulolu tunda võivad, on salakaupmehed ja neid kontrollivad kriminogeense taustaga rühmitused.
    Autor: Jaak Uus
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Peapiiskop emeeritus: peame moraalselt toime tulema
Tuleb olla valvel, et me kriisiolukordades ei kaotaks iseenda ja ühiskonna inimlikku palet, kirjutab Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku peapiiskop emeeritus Andres Põder vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Tuleb olla valvel, et me kriisiolukordades ei kaotaks iseenda ja ühiskonna inimlikku palet, kirjutab Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku peapiiskop emeeritus Andres Põder vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Pühin Arco Vara portfellist minema
Otsustasin oma portfelli koristada, et teha ruumi uutele investeerimisvõimalustele. Esimesena jäi minu luua ette kodumaine kinnisvaraarendaja Arco Vara.
Otsustasin oma portfelli koristada, et teha ruumi uutele investeerimisvõimalustele. Esimesena jäi minu luua ette kodumaine kinnisvaraarendaja Arco Vara.
Emöke Sogenbits: aga nii pikka jamade rodu pole ma oma elus veel näinud!
"Kriisis on hea näha, et vahet pole, mis tööd teed, juhtidel on sarnased probleemid. Ma ei taha olla ebatsensuurne, aga kõige kõige hullem juhtimise juures on see, et mida kõrgemal kohal sa oled, seda hullem mhh-magnet sa oled," alustas Metallitööstuse Hanza Mechanics Balti klastri juht Emöke Sogenbits.
"Kriisis on hea näha, et vahet pole, mis tööd teed, juhtidel on sarnased probleemid. Ma ei taha olla ebatsensuurne, aga kõige kõige hullem juhtimise juures on see, et mida kõrgemal kohal sa oled, seda hullem mhh-magnet sa oled," alustas Metallitööstuse Hanza Mechanics Balti klastri juht Emöke Sogenbits.
Muljetavaldav debüüt: uus Range Rover Sport näitas närvekõditava etteaste käigus oma tegelikku võimekust
Uus Range Rover Sport seljatas oma ülemaailmse debüüdi raames järjekordse närvekõditava väljakutse, ronides Islandil üle maailma suurima omataolise Karahnjukari tammi, pistes samal ajal rinda 750 tonni minutis langevate veevoogudega. Kriitilistel hetkedel haarduvuse kadumine tähendanuks uue sportliku linnamaasturi roolis istunud James Bondi ametlikule kaskadöörile Jessica Hawkinsile 90-meetrist langust tammi ülevoolukanali põhja.
Uus Range Rover Sport seljatas oma ülemaailmse debüüdi raames järjekordse närvekõditava väljakutse, ronides Islandil üle maailma suurima omataolise Karahnjukari tammi, pistes samal ajal rinda 750 tonni minutis langevate veevoogudega. Kriitilistel hetkedel haarduvuse kadumine tähendanuks uue sportliku linnamaasturi roolis istunud James Bondi ametlikule kaskadöörile Jessica Hawkinsile 90-meetrist langust tammi ülevoolukanali põhja.
Majutusidu Bob W ostab Eesti ettevõtte
Täisautomaatsel tehnoloogial põhinev Soome majutusettevõte Bob W omandas Eesti suurima lühiajalisele majutusele keskenduva korterite operaatori Estonishing Stay, kindlustades sellega Eestis valdkonna turuliidri positsiooni, teatasid ettevõtted.
Täisautomaatsel tehnoloogial põhinev Soome majutusettevõte Bob W omandas Eesti suurima lühiajalisele majutusele keskenduva korterite operaatori Estonishing Stay, kindlustades sellega Eestis valdkonna turuliidri positsiooni, teatasid ettevõtted.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.