Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
BMW koostetehas Eestisse. Alles klar!
Välisinvesteeringute pommuudis on BMW koostetehase võimalik ületoomine Kaliningradist ühte Balti riiki. ASi United Motors müügidirektori Toomas Pärna sõnul on koostetehase siirdamise tõenäolisem asukoht praegu Läti, kuid Eestit pole kandidaatriikide hulgast välja jäetud.
Majandusminister Mihkel Pärnoja peab nüüd elu eest võitlema, et suur välisinvesteering ikkagi Eestisse jõuaks. See oleks positiivne näide riigi sekkumisest majandusse.
Tselluloositehas ja Undva süvasadam on kahjuks näited suurte välisinvesteeringute luhtumisest. Selleni on viinud Eesti-sisene kemplemine. Meelt ei tohi siiski heita ? seda visamalt tuleb uue projekti õnnestumise nimel töötada. BMWga oleks tulekul ikkagi 8 miljardit krooni investeeringuid ja 2500 uut töökohta. Eesti peab selgelt välja tooma oma majanduspoliitilised eelised.
Esiteks, sadama, raudtee ja lennuvälja lähedus, sõnaga ? soodne logistika.
Teiseks, selge ja ettevõttesõbralik maksusüsteem ning investeeringute tulumaksuvabastus. Poliitikud peavad sakslasi veenma, et järgmine valitsus ei kehtesta investeeringutele uuesti tulumaksu. Üldine maksukoormus, mis Eesti enda jaoks on kõrge, võib BMW-le tunduda madal.
Kolmandaks, Eesti poliitiline stabiilsus, pürgimine Euroopa Liidu ja NATO liikmesriigiks.
Neljandaks, Eesti liberaalne väliskaubanduspoliitika, kuulumine WTOsse. Eesti on suurema majandusvabadusega riik, võrreldes Ida- ja Kesk-Euroopaga, samuti Põhjamaadega. Eesti on teinud läbi mitmed edumeelsed reformid ning oleme saavutanud momendil kiire majanduskasvu perioodi.
Viiendaks, kvalifitseeritud tehnilise kaadri olemasolu perioodist, mil Eestis töötasid suured masina- ja aparaadi-, ka sõjatehased. Metallitööteadmised ja -oskused ei ole veel ajahambast puretud. Ametiühinguliikumine on Eestis (traditsiooniliselt?) nõrk.
BMW-le Eesti riigi garantiide andmisse tuleb suhtuda ettevaatlikult, ent konkreetsetest garantiidest hetkel juttu pole olnudki. Rõhumine soodsale majanduskeskkonnale on isegi veenvam kui garantiide andmine.
Mis puutub väidetavasse krooni devalvatsiooniriski katmisse, siis niisuguse lepingu saab alla kirjutada üksnes mõni kommertspank. Usutavasti oleks see kommertspangale üsnagi soodne tehing, arvestades Eesti rahasüsteemi stabiilsust ja suubumist varem või hiljem eurosse.
Vastuväidetena võib tuua liigse sõltuvuse ühest suurinvesteeringust, kui tehas ikkagi Eestisse tuleb. Ent kas Soome on Nokia üle õnnetu? BMW koostetehas võib tuua Eestisse suure hulga võõrtööjõudu ? kas Eesti on selleks valmis? Ent see tööjõud on kõrge kvalifikatsiooniga ega tohiks seetõttu probleeme tekitada.
BMW koostetehas tasakaalustaks Eestis nn uue ja vana majanduse omavahelisi positsioone. Praegu on veel nii, et suured rahad ja käibed pärinevad majanduse traditsioonilisemast sektorist.