• OMX Baltic0,05%308,63
  • OMX Riga−0,03%870,55
  • OMX Tallinn−0,02%2 049,44
  • OMX Vilnius−0,19%1 208,15
  • S&P 500−1,61%5 844,61
  • DOW 30−1,91%41 860,44
  • Nasdaq −1,41%18 872,64
  • FTSE 1000,06%8 786,46
  • Nikkei 225−0,81%36 996,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%90,52
  • OMX Baltic0,05%308,63
  • OMX Riga−0,03%870,55
  • OMX Tallinn−0,02%2 049,44
  • OMX Vilnius−0,19%1 208,15
  • S&P 500−1,61%5 844,61
  • DOW 30−1,91%41 860,44
  • Nasdaq −1,41%18 872,64
  • FTSE 1000,06%8 786,46
  • Nikkei 225−0,81%36 996,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%90,52
  • 05.07.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mägirattaga Eesti künkaid vallutama

Tõsine harrastussõitja Jüri Saarma on jäänud pealinna kriminogeenses keskkonnas ilma kolmest hinnalisest rattast, kuid jätkab ikkagi sõitmist. Neljas ratas on tal Kona Cinder Cone, mille võib liigitada tõsise harrastaja tippsõidukiks. Konal on Deore/LX komponendid, alumiiniumraam, amort, hind jääb 13 000?15 000 krooni vahele. Lisadena ostis Saarma spidomeetri, sadulakoti, sõidukingad, kiivri ja vajalikud sõiduriided.
Klipid ehk lukustusega pedaalid annavad Saarma sõnul sõidule väga palju juurde, nad aitavad lisaks pedaali surumisele seda ka tõsta. ?Oluliselt võidab kiirendamisel ja mäkketõusul, sest jalad töötavad vahet pidamata,? kirjeldab ta. ?Head pedaalid on isegi tähtsamad kui esiamort.?
Klipid koosnevad lukustusmehhanismist ja vastavatest kingadest. Enne sõidu alustamist peaks kindlasti jala lukustamist kuivalt harjutama, et ei tekiks kukkumisel üllatusmomenti. Triki selgekssaamisel on lukustatavad jalanõud paremad kui tavalised.
Eestis on ratturid Saarma sõnul jaotunud kahte klassi. ?On olemas tossuvennad ja klippidega tõsised sõitjad. Tossuvennad kasutavad tavalisi pedaale,? ütleb Saarma. ?Võistlustel hea koha saavutamine tavaliste pedaalidega nõuab tugevat füüsist.?
Hawaii Expressi edasimüüja Paides ASi Timex Top müüja Ivari Ratturi sõnul peaks rasketeks teeoludeks kohandatud sõiduk sisaldama vähemalt Deore käiguvahetust, samas kui võistlusvahetajad kannavad tähekombinatsiooni XTR. Hea käiguvahetus vahetab käike isegi mäest üles sõites, nõrgem vahetaja ei suuda jõukäigul käike vahetada.
Vajalikud on topeltveljed, mis ei keerdu kergelt ?kaheksasse?. Tavavelg ei kannata suurt koormust ja kipub põrutuse tagajärjel deformeeruma. Vändasüsteem on kallimatel ratastel kergmetallist ja sageli seest tühi, muutes ratta lõppkaalu võimalikult väikeseks.
Kerge rattaga sõitmine on ohutum, sest rattasõitja suudab sõidukit efektiivsemalt kontrollida. Kergsulamist (milleks on sageli alumiinium) raamiga mägirattaid on saadaval alates kümne tuhande krooni suuruse hinnaga. Jäikuselt ja vastupidavuselt ei jää kergraam alla rauast eelkäijale, pigem vastupidi.
Künklikul maastikul liiklemine eeldab amortisaatori olemasolu, vastasel juhul saabub sõitja iga kord koju valulike randmetega. Soovitav on osta sõidukindad ? kätte ei teki rakke.
Ratturi sõnul taluvad karmimat sõitu kõik amordid alates RSTst. Paremaid amorte saab lukustada vastavalt maastikuoludele. ?Kui on sirgem langus, siis võib amordi enne sõitu fikseerida sobilikku asendisse,? märgib Rattur. ?Levinumad on õliamordid, vähem tuntakse kalleid õli-õhk-amorte.?
Tavasõitjate seas levinud kuulujutud, et kitsas sadul paneb istmiku väljakannatamatult valutama, on valed.
?Kitsas sadul on mugav ja kasulik, kuigi algul harjumatu,? teab Rattur. ?Veel efektiivsemad on istmikuga kohanduvad geelsadulad, kuid need pole levinud oma kalli hinna tõttu.?
Kitsa sadulaga rattaga sõites tasub soetada pehmendusega liibuvad ratturipüksid, mis muudavad sõidumõnu veelgi suuremaks.
Suurel osal uutest ratastest on V-pidurid, mille pidurdusvõimest piisab sõiduks tagasihoidlikel mägedel. Kiiruste kasvades peaks ratta valikul pöörama tähelepanu ketaspiduritele või siis juba pneumaatilistele piduritele.
Tarviliku lisavarustusena nimetab Rattur kiivrit. ?See pole küll kohustuslik, kuid elu on kallis ning parem on ikkagi kasutada,? lausub Rattur. ?Paha ei tee sõiduprillid, sest alati lendab putukaid silma.?
Rehvide valikul peab lähtuma sõidetavast maastikust. Künklik tee nõuab kindlasti paksu mustriga kummi, kuid maantee jällegi siledat. Kasutusel on ka universaalsed kummid, mis haakuvad pinnale ainult äärtega. Talvesõiduks on võimalik muretseda naelkummid. ?Proovisime talvel mäest alla tulla ning tänu naeltele jäime püsti,? räägib Rattur. Tema sõnul võib rattaga sõita aasta läbi. Talvel tekitab probleeme metallosade roostetamine, kuid seda aitab ära hoida sagedane hooldus.
Paikasid, kus mägijalgrattaga vabal ajal sõita, Eestis leidub. Ideaalseteks sõidupaikadeks Tallinna elanikele on Pirita ja Nõmme. ?Palju on häid paiku Lahemaal, eriti Kolgaküla suusakeskuses,? teab Saarma. Eesti maastike valik on väga lai, eriti Lõuna-Eesti kandis.
Saarma sõnul saab rattaga sõites nautida loodust, aga panna ennast ka proovile. ?Sõites on hea omi mõtteid mõlgutada, sest kedagi pole segamas.? Siiski soovitab ta rattasporti harrastada koos sõpradega, sest üksinda sõit tüütab kiirelt ära.
Vaata ka: http://www.esport.ee - Eesti harrastussportlaste koduleht, kust võib leida võistluste protokolle, uudiseid ja kus saab võtta sõna foorumis. Leht ühendab Eesti sportlasi, andes asjakohast infot saabuvatest üritustest ja isegi kohalesõidujuhiseid.
Autor: Lauri Levo

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele