Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hasartmängukorralduse seaduslikud raamid
Hasartmängude korraldamine vajab traditsiooniliselt rangemat regulatsiooni kui muu ettevõtlus. Eestis moodustavad hasartmänguga seonduva õigusliku raamistiku peamiselt hasartmänguseadus ja hasartmängumaksu seadus.
Hasartmänguseadus sätestab hasartmängude (v. a loteriide) korraldamise õiguslikud alused. Hasartmäng on mäng, milles on võimalik võita raha vm vara ning mille tulemus oleneb juhusest, kusjuures mängija riskib kaotada mängus osalemiseks tehtud panuse. Hasartmängude korraldamise õigus on Eesti Vabariigil, kuid riik võib seda õigust tegevuslubade kaudu edasi anda.
Hasartmängud jagunevad õnnemängudeks, osavusmängudeks, totalisaatoriteks ja kihlvedudeks. Kasiinode seisukohalt on olulisim esimene liik, kuhu kuuluvad nii rulett, kaardi- ja täringumängud kui ka mänguautomaadid. Hasartmänge võib korraldada vastavalt kinnitatud mängureeglitele, mis esitatakse tegevusloa väljastajale ja mida ilma loa andja nõusolekuta muuta ei tohi.
Hasartmängu korraldaja on kohustatud tagama mängukohas korra ja turvalisuse; mitte lubama mängu mängijaid, kel pole selleks õigust; registreerima üle 5000-kroonised võidud; andma välja võidu vastavalt reeglitele ning mängija nõudmisel selle kohta ka tõendi; lahendama mängijate pretensioonid ning hoidma mängijate võidud ning kaotused saladuses.
Hasartmängu korraldamisega võib tegeleda vaid tegevusloa alusel, lisaks sellele on vaja korraldusluba, mis annab õiguse korraldada hasartmänge konkreetses kohas. Tegevusluba võib taotleda AS või OÜ, mille kapitali suurus on vähemalt 2 mln kr. Ettevõte ei tohi tegeleda millegi muuga peale hasartmängude korraldamise ning aktsionäride, osanike, juhatuse liikmete ja töötajate hulka ei tohi kuuluda isikud, kes kannavad karistust tahtliku kuriteo eest.
Hasartmängude korraldamise üle teostavad järelvalvet politseiametnikud ja spetsiaalsed järelvalveametnikud, kel on õigus teha hasartmängukorraldajale kohustuslikke ettekirjutusi. Ametnikud võivad kontrollida mängukohti ja hasartmängukorraldaja majandustegevust kajastavaid dokumente. Ettekirjutuse alusel võib mängukoha ka sulgeda.
Ebaseadusliku hasartmängu korraldamise eest (keelatud mängud, puuduv tegevusluba jne) on ette nähtud suured trahvid: 50 000 ? 1 000 000 kroonini.
Hasartmängumaksu seaduse objekt on osavusmängu, totalisaatori ja kihlveo korraldamisest saadud tulu; mängulauad ja mänguautomaadid ning loterii korraldamisest saadud tulu. Maksu maksavad hasartmängude ja loteriide korraldajad. Kasiinode seisukohalt on taas tähtsaim õnnemängude maksustamine.
Õnnemängu korraldamisel on maksustamisperioodiks üks kuu ning maksu tasumine toimub maksumärgi omandamise kaudu. Maksumärk on kleebis, mis tõendab maksu tasumist ja kleebitakse mängulauale või -automaadile. Hasartmängumaksu tuleb kuus maksta 5000 krooni ühe automaadi ning 15 000 krooni ühe mängulaua kohta. 5 maksust laekub mängukoha valla või linna eelarvesse, ülejäänud summa aga riigieelarvesse.