• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 18.03.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Logistika mõisted 2. osa

B/L (Bill of Lading) - lühend B/L, kasutatakse ka kujul BL, tähendab mereveo konossementi, vt ka konossement.
CEMT luba (CEMT permission) - dokument, mis annab autovedajale õiguse teostada rahvusvahelisi autovedusid Euroopas lepinguosaliste riikide vahel. Lubasid väljastab Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA)
CMR - rahvusvahelise autoveo saateleht, mis põhineb CMR-Konventsioonil

Artikkel jätkub pärast reklaami

CMR Konventsioon - CMR Konventsiooni eesmärgiks on määratleda kaubasaatja, kaubasaaja ja vedaja kohustusi ning vastutust. Euroopa piires toimuvate rahvusvaheliste maanteevedude korraldamisel puudub alternatiiv CMR-ist erineva lepingu sõlmimiseks. CMR Konventsiooni võttis 1956. aastal vastu ÜRO Euroopa Majanduskomisjon. See käsitleb rahvusvaheliste maanteevedude veorahalepingu sätteid. Eesti ühines lepinguga peale taasiseseisvuse saavutamist.
demurrage - merevedudel kasutatav kompensatsioon hilinemise või ooteaja eest.
EEA (EFFA) - Eesti Ekspedeerijate Assotsiatsioon. Inglise keeles Estonian Freight Forwarders Association.
ERAA - Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon
FIATA - Ülemaailmne Ekspedeerijate Assotsiatsioon. EEA on FIATA liige ja EEA liikmestaatuses ettevõtte võib taotleda FIATA assotsieerunud liikme staatust.
HBL - House Bill of Lading, ekspedeerija poolt väljastatud konossement, mille originaaleksemplaride esitamise vastu vabastab ekspedeerija agent sihtpunktis kauba konossemendi esitajale.
Integreeritud logistika - logistika, mille puhul sooritatakse ühe logistikapartneri poolt vähemalt kaks järjestikust logistilist toimingut
Intermodaalsed veod - kombineeritud vedude liik, mille puhul kasutatakse vähemalt kaht erinevat veoviisi ning üht ja sama veoühikut. Veoprotsessis osalevad erinevad vedajad, erinevad veodokumendid määravad kindlaks vastutuse jagunemise vedajate vahel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

IRU ? International Road Transport Union, Rahvusvaheline Maanteevedajate Liit, Maanteeliikluse rahvusvahelise keskorganisatsiooni tähtsaimaks ülesandeks on liikmesorganisatsioonide ühiselt vastu võetud tegevuspõhimõtete järgimine rahvusvahelise maanteeliikluse parandamiseks. IRU tegutsemise üks suuremaid saavutusi on TIR Konventsioon, mis võimaldab vähendada oluliselt tolliformaalsusi erinevate riikide vahelises liikluses. Loodi 1948. aastal Genfis, eesmärgiks oli tollal hajutatult tegutsenud maanteevedusid teostavate organisatsioonide ühendamine. Eestit esindab IRU-s Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon.
Isotermiline haagis/poolhaagis - termoisolatsiooniga kinnine haagis või poolhaagis, mis säilitab teatud aja jooksul veoperioodi kestel koormaruumis püsiva temperatuuri. Külmal ajal kaitseb kaupu külma eest ja soojal ajal liigse sooja eest. Kasutatakse enamasti toiduainete, aga ka muude temperatuuritundlike kaupade veoks.
Juhita tõstuk - (Automated guided vehicle (AGV) või laser guided vehicle (LGV)). Automaatika poolt juhitav laotõstuk, mis transpordib koormat ühest kohast teise. AGV orienteerub ruumis tavaliselt laseri ja peeglisüsteemide abil, selle tööd juhib arvuti.
Juhuveod - mereveod, mis tellitakse laevaomanikelt/agentidelt kindlate kaubakoguste, enamasti vilja, nafta, süsi, väetiste toimetamiseks ühest sadamast teise. Vahelduvad sadamad, puudub veograafik, agendid otsivad laevadele pidevalt uut lasti. Üle 75 laevatatavatest kaubakogustest teostatakse juhuvedudena.
Kõrge lao tehnoloogia - laotehnoloogia, mille puhul kasutatakse tavaliselt kaubaaluste riiuleid kõrgustega 8,0 - 14,0m. Vahekoridoride laius kõrgetes ladudes on 1,5m (teleskooptõstukite kasutamisel) või 1,7m pöördkahvliga tõstukite ja kombitõstukite kasutamisel.
Külmutusladu - laohoone või -ruum toiduainete hoiustamiseks, kus hoitakse stabiilselt temperatuuri -18 kraadi C liha ja kalatoodete puhul ja -25 kraadi C jäätise säilitamisel
Kaaluline täiteaste - koormaruumis paikneva kauba kaalu ja koorma maksimaalselt lubatud võimaliku kaalu suhe kaaluühikutes, mida väljendatakse protsendina. 80 - 90list kaalulist täiteastet loetakse üldjuhul heaks täiteastmeks.
Kasutusladu - Available stock, laovaru, millega rahuldatakse pidev, regulaarne nõudlus.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kasutusladu (aktiivne laovaru) - Active inventory, materjalivarud, mida müügiks või tootmiseks pidevalt kasutatakse või mis võetakse kasutusele lühikese aja möödudes peale saabumist.
Kaubavoog - kaupade kogum, mida veetakse erinevate transpordivahenditega kindlas suunas lähtepunktist sihtpunkti kindla perioodi jooksul
Kombineeritud veod - vedude liik, mille puhul kasutatakse kaht või enamat veoviisi. Kaup on kogu veoprotsessi käigus ühes kaubaruumis, veoühikus. Kaupa ei laadita vahepeal maha ega panda koormasse eraldatud osadena. Veoühik, näiteks treiler või konteiner, laaditakse ümber teisele veovahendile, muutuda võib veoviis.
Konossement - Bill of Lading, laevaomaniku poolt antud tunnistus kauba vastuvõtmise kohta. Sellega kaasneb kohustus toimetada kaup sihtsadamasse. Kuna konossement esindab kaupa ja selle omandiõigust, on laevaomanikul kohustus loovutada kaup sihtsadamas konossemendi seaduslikule omanikule.
Konteiner ? Container, vedudeks kohaldatav kindlakujuline suletav veoühik, mida on võimalk toimetada ilma kauba vahepealse käsitlemiseta saatjalt vastuvõtjale. Mõõtmete, ehituse ja kasutatud materjalide järgi on kasutusel palju erinevaid konteinereid. ISO standardi soovituste järgi on konteinerid standardiseeritud mõõtudelt ja kujult, kaaluliselt, tugevusnäitajatelt, ehituslikult ja otstarbe järgi.
Konteinerite mõõtmed - kasutusel on peamiselt kaks erinevate mõõtmetega konteineritüüpi: 20 ja 40jalane konteiner. Esimese kasulik pikkus on üldjuhul 5,9, teisel 12,04 meetrit. Konteinerite kasulik laius on 2,32 meetrit. 20jalasesse konteinerisse on võimalik paigutada ühes kihis 10 FIN või 11 EUR kaubaalust, 40jalasesse 22 FIN või 25 EUR kaubaalust. Konteinerite kasulik kõrgus on 2,35 meetrit.
Allikas: Äripäev, Eesti Logistikaühing
Autor: ÄP

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele