Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jäätmekäitlust tõhustab laadimisjaamade võrk

    Eesti on selleks liiga väike ja tihedalt asustatud, et igasse maakonda võiks prügila rajada, küll aga saab prügi transpordikulusid vähendada piirkondlike laadimisjaamade võrgustiku rajamise abil.
    Jäätmekäitluse kõige kulukamad osad tarbijale on jäätmete kogumine ja transport prügi tekitaja juurest prügi käitluskohta. Juba rajatud prügilat linnale lähemale ei too. Transpordiprobleemide lahendus aga peitub maakondlike laadimisjaamade rajamises. Laadimisjaamade otstarbekust on tõestanud ka meie lähinaabrid Soomes, kus nende rajamisega on optimeeritud jäätmekäitlust.
    Laadimisjaam on koos laadimisseadmega kinnine hoone, kus väikesemahulistelt prügiveokitelt võetakse prügi vastu ja laaditakse ümber suurema mahuga konteineritesse. Laadimise käigus pressitakse prügi ka tihedamini kokku. Kõik see toimub suletud süsteemis ja lühikese aja jooksul. Prügi ei seisa kusagil lahtiselt ja nõrgvett ei teki, kogu protsess on kiire ja efektiivne, võttes aega vaid 7?8 minutit.
    Täidetud suurtest konteineritest moodustatakse autorong ning kuni 30 tonni prügi veetakse ühe vooriga edasiseks käitlemiseks jäätmekäitluskeskusesse, kus see sorditakse ning seejärel suunatakse kas tagasi ringlusesse või ladestatakse keskkonnaohutult.
    Meist keegi ei soovi, et tema akna taga asuks prügila. Aga selline oht on olemas suure prügila rajamisel, sest selleks vajalikku 50?100 hektarit, mis asuks asundustest piisavalt kaugel, on isegi hajaasustusega Eestis raske leida. Laadimisjaam vajab oma tegevuseks aga ainult kuni 1,5 hektari suurust pinda. Laadimisjaama rajamise eeliseks on ka selle investeeringu väiksus võrreldes prügila rajamisega. Nimelt on laadimisjaama rajamine 10 korda odavam kui näiteks Tallinna prügila I etapi rajamine ja pea 60 korda odavam Tallinna prügila koguinvesteeringust. Keskkonnakaitse seisukohalt on laadimisjaam kindlasti väiksema keskkonnariskiga, kuna selle tegevus ei mõjuta pinna- ega põhjavett ning ei reosta atmosfääri gaasi tekkimisega, mis prügilates on paratamatu.
    Eesti on võtnud suuna regionaalprügilate rajamisele, mis peavad teenindama ümbruskaudset piirkonda. Seega on pikk transpordimaa, sarnaselt Tallinna ja Harjumaaga, tulevikus probleem ka mujal Eestis. Mured tekivad juba siis, kui suletakse kõik keskkonnaohtlikud väikeprügilad.
    Transpordivahemaa lühendamiseks on Tallinna Prügila AS võtnud suuna laadimisjaamade rajamisele Põhja- ja Lääne-Eestisse. Laadimisjaamade võrgustik aitab transpordikulusid vähendada, kuna prügivedaja ei pea enam sõitma prügilasse, vaid lähimasse laadimisjaama.
    Tallinna Prügila laadimisjaamas võetakse prügi vastu sama hinnaga, mis on kehtestatud Jõelähtme vallas asuvas prügilas.
    Laadimisjaama puhul on positiivne ka asjaolu, et sellise jaama haldamisel ei ole vaja arvestada selle sulgemiseks vajaliku investeeringu kohustusega, mis on prügila ladestamishinna üks kohustuslik osa. Me ei saa arvestada, et ka 30?40 aasta pärast on EL nõus toetama meie prügilate sulgemist, nagu ta seda praegu teeb.
    Kohalik omavalitsus peab korraldama piirkonna jäätmekäitluse. Selleks tuleb arutada ja analüüsida kõiki variante, mis aitavad lahendada prügiprobleemi parimal ja odavaimal viisil. Kui arutatakse, kas ja kuhu rajada prügila, võiks analüüsida ka laadimisjaama rajamise eeliseid.
    Autor: Raivo Uukkivi
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Riik loob 50 miljoni euroga kaitsetööstuse fondi
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.