Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti energeetika konkureerival elektriturul

    Konkurents elektriturul algab võidujooksust turu määravale osale ? suurtarbijatele: see, kes saab endale suurtarbijad, kontrollib peagi kogu mängu, ja see, kes kaotab suurtarbijad, on üsna pea mängust väljas, sest ilma suurklientideta ei ole võimalik tagada uuteks investeeringuteks vajalikku rahavoogu.
    Selles võidujooksus ei alanda elektrihinda mitte niivõrd suurenenud efektiivsus, vaid võime kanda pikaajalist kahju. Seetõttu on tihti üsna pea selgunud, et nii mõneski kohas on hinnad ülemääraselt alanenud ja vanad tegijad pole energeetikasse piisavalt investeerinud, uued aga pole madalate hindade tõttu turule tulla saanud. Nagu näitas eelmine aasta, on sellises olukorras suurimaks kaotajaks energiasüsteemide töökindlus, aga mitte seal tegutsevad kompaniid.
    Teiseks turu avanemisega kaasnenud arenguks on olnud energiasektori konsolideerumine: energiagigantide osa suureneb ja sama kiirelt väheneb iseseisvate kompaniide arv. Näiteks kaheksa aastat tagasi kontrollisid kuus energiagiganti kolmandikku Euroopa energiaturust, kaks aastat tagasi oli nende osa juba üle poole. See tä-hendab, et kuigi energiaturu avamine Euroopa ulatuses toob kaasa konkurentsi, hakkavad väiksemaid piirkondi, riike või nende gruppe ikkagi kontrollima seal valitseva seisundi saavutanud kompaniid.
    Väikseim Euroopa suurtest on meie naaber Vattenfall, Eesti Energiast ainult 30 korda vägevam. Tõeliselt suure E.ONi müügimaht ületab Eesti tarbimist 130 korda. Täna kontrollib või omab E.ON osalust energiaettevõtteis Lääne-Euroopast Vene Gazpromi ja Venemaa ühtse energiasüsteemini, ta on kohal Balti riikides ja Soomes. Samuti tuleb arvestada Soome ja eriti Leeduga, sest kuni Ignalina sulgemiseni võib Leedu müüa Euroopa Liidu maade odavaimat elektrit. Kuid enne kui seda elektrit rõõmuga oma turule lasta, peab teadma, mis saab pärast jaama sulgemist.
    Kahjuks ei ole Ignalina meie piirkonna elektrituru ainuke probleem: enamik võimsustest on amortiseerunud, mis tähendab, et pidu siin kaua kesta ei saa. Aga kuivõrd elektri transport on kütuste transpordist kallim, peame üsna lähedas tulevikus arvestama hoopis teise turusituatsiooniga kui täna.
    Turu võimalikult kiire avamine ei tähenda lõppkokkuvõttes midagi muud kui seda, et Eesti peab astuma üleeuroopalisse konkurentsi kahe blokiga Narva jaamades, mis tagavad Eestile umbes viiendiku vajalikust tippvõimsusest ja reservidest. See aga tähendab, et Eesti Energia on konkurentsist väljas, sest nii väikesel tootjal pole võimalik võistelda suurtega suurklientide pärast ega teenida raha arendustegevuseks.
    Lihtsamalt öeldes ei tähenda turu avamisega kiirustamine midagi muud, kui seda, et keegi on hakanud väitma, et Eesti võib näiteks minna purjeregatile ja seal teistega võrdvõimeliselt võistelda ka siis, kui meil on jahist maha pandud üksnes kiil. Pole raske ennustada, millega selline võistlus lõpeb: põlevkivienergeetika vastased saavad oma tahtmise, Ida-Virumaal kaotavad tuhanded perekonnad ainsa sissetuleku, Eesti maksebilanss halveneb mõne miljardi krooni võrra, elekter on mõnda aega natuke odavam, kuid hiljem kindlasti kallim.
    Kombijaamade ehitamist Tartusse või mistahes teise kohta, tulgu nad siis turba, puidu või gaasi baasil, ei saa üldse si-duda turu avamisega. Esiteks on piisavalt suuri kombijaamu võimalik ehitada vähestesse kohtadesse ja väljaspool Tallin-na ei saa need olla kuigi suured. Tartusse planeeritava kombijaama elektriline võimsus pole palju suurem kui protsent Eestile vajalikust genereerimisvõimsusest. Seetõttu ei saa need jaamad, rääkimata siis tuulikutest või muust sellisest, juba põhimõtteliseltki avatud turgu mõjutada. Teiseks tuleks ka suletud elektrituru korral kõik vähegi suuremad keskküttekatlamajad kombijaamadeks ümber ehitada, sest teisiti toimida oleks lihtsalt rumal.
    Mis puutub Eesti Energia jagamisse, siis energia genereerimise, ülekande, jaotusvõrgu ja müügi eraldamine iseseisvateks ettevõteteks on niikuinii turu avamise eeltingimuseks. Mis edasi saab, on juba omaette küsimus. See sõltub sellest, kas me arvame, et Eesti energiakompaniidel on siis rohkem ?ansse vastu pidada, kui nad on konkurentidest saja korra asemel tuhat korda väiksemad ja lagunenud, või siis, kui nad on renoveeritud ja neil on selline võimsus, et nende pakkumisel võib Läänemere piirkonna elektriturul olla mingisugunegi kaal. Mina ise arvan millegipärast, et võita saavad üksnes vägevad. Lõpuks sõltub see otsus ka sellest, millist tähtsust omistame oma energiaalasele sõltumatusele.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Suurbritannia jagas kümneid litsentse fossiilsete kütuste puurimiseks
Põhjamerel võib naftapuurimine jätkuda kuni kümme aastat üle Suurbritannia valitsuse 2050. aastaks seatud net zero tähtaja, sest fossiilkütuste ettevõtetele on jagatud kümneid uusi litsentse.
Põhjamerel võib naftapuurimine jätkuda kuni kümme aastat üle Suurbritannia valitsuse 2050. aastaks seatud net zero tähtaja, sest fossiilkütuste ettevõtetele on jagatud kümneid uusi litsentse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Elcogen ehitab Tallinna külje alla uue tehase
Tehnoloogiatootja Elcogen rajab Tallinna külje all asuvasse Loovälja Tehnoparki tehase, mis suurendab märkimisväärselt ettevõtte senist tahkeoksiid-kütuseelementide tootmisvõimsust.
Tehnoloogiatootja Elcogen rajab Tallinna külje all asuvasse Loovälja Tehnoparki tehase, mis suurendab märkimisväärselt ettevõtte senist tahkeoksiid-kütuseelementide tootmisvõimsust.
Raadiohommikus: kinnisvarast ja planeeringutest
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.