• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,23%6 190,63
  • DOW 300,68%44 393,45
  • Nasdaq −0,87%20 191,99
  • FTSE 1000,19%8 778,04
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,46
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,23%6 190,63
  • DOW 300,68%44 393,45
  • Nasdaq −0,87%20 191,99
  • FTSE 1000,19%8 778,04
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,46
  • 14.05.04, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Hans H. Luik: ka Lätis on peamine partneri valik

Luik on Lätis osalenud kolmes äris ? reklaami alal, ajalehekioskite ketis ning infoteenust ja telefonikatalooge pakkuvas Hotline?is.
Mis oli Lätis äri ajades sinu jaoks põhiline? Nagu mujalgi, on ka Lätis otsustav partnerite valik. Kioskiketi puhul põrkasime kokku häbematu kõrgetasemelise korruptsiooniga. Nagu meie lätlastest direktorid selgitasid, oli tookord putkamajandusest huvitatud kommunikatsiooniminister Kristopans isiklikult. Näiteks Riia lennujaama oli võimatu saada kioskikohta. Hiljem selgus, et lennujaamas avaski oma kioski väidetavalt Kristopansiga seotud firma.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Väga raske oli võistelda valitsusele kuuluva Ajakirjandusleviga.
Ekspress Grupp müüs kioskiketi lõpuks Bonnierite Diena kirjastusele ja oli õnnelik.
Oled asutanud koos Eesti partneritega Baltimaade suurimaks kasvanud reklaamikontserni AGE. Kuidas seal koostöö lätlastega sujus? Läti partneritega AGEst õnnestus meil kõik hästi. Kohe alguses märkasime üht vale valikut ja tegime uue otsuse partnerite suhtes.
Riia reklaamiturg osutus ühel hetkel loomulikult suuremaks kui Tallinna oma. Ja pidigi osutuma.
Läti partnerid osutusid nii lojaalseteks firmale, et aitasid korraldada reklaamifirma omanike vahelisi suhteid ka hetkel pärast Vene kriisi, kui Eesti asutajad omavahel veidi nugade peale läksid.
Kas lätlased erinesid millegagi leedulastest?
Võrreldes lätlastega andis AGE Leedu partneritega suheldes tunda teatud usaldamatus ja jäikus. Mäletan seda ajast, kui eestlased ja lätlased pidasid vajalikuks uuele raamatupidamisprogrammile üleminekut. Kontserni jaoks oli programm selge aja- ja energiavõit. Leedukad andsid algul kindla ?ei?. Siis kahe kuu pärast palusid programminäidised n-ö igaks juhuks uurimiseks saata. Poole aasta pärast oli süsteem ka Leedus sisse viidud.
Miks ikkagi müüsid maha osaluse AGEs?
Minu hinnangu järgi saavutas eestlaste asutatud firma kolmes Balti riigis maksimaalse turuasendi. Edasine areng viis Valgevenesse ja Ukrainasse, kus kohaliku mäned?mendi lojaalsuse ja riskimisoskuse suhtes mul ei jagunud optimismi.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele