Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hans H. Luik: ka Lätis on peamine partneri valik
Luik on Lätis osalenud kolmes äris ? reklaami alal, ajalehekioskite ketis ning infoteenust ja telefonikatalooge pakkuvas Hotline?is.
Mis oli Lätis äri ajades sinu jaoks põhiline? Nagu mujalgi, on ka Lätis otsustav partnerite valik. Kioskiketi puhul põrkasime kokku häbematu kõrgetasemelise korruptsiooniga. Nagu meie lätlastest direktorid selgitasid, oli tookord putkamajandusest huvitatud kommunikatsiooniminister Kristopans isiklikult. Näiteks Riia lennujaama oli võimatu saada kioskikohta. Hiljem selgus, et lennujaamas avaski oma kioski väidetavalt Kristopansiga seotud firma.
Väga raske oli võistelda valitsusele kuuluva Ajakirjandusleviga.
Ekspress Grupp müüs kioskiketi lõpuks Bonnierite Diena kirjastusele ja oli õnnelik.
Oled asutanud koos Eesti partneritega Baltimaade suurimaks kasvanud reklaamikontserni AGE. Kuidas seal koostöö lätlastega sujus? Läti partneritega AGEst õnnestus meil kõik hästi. Kohe alguses märkasime üht vale valikut ja tegime uue otsuse partnerite suhtes.
Riia reklaamiturg osutus ühel hetkel loomulikult suuremaks kui Tallinna oma. Ja pidigi osutuma.
Läti partnerid osutusid nii lojaalseteks firmale, et aitasid korraldada reklaamifirma omanike vahelisi suhteid ka hetkel pärast Vene kriisi, kui Eesti asutajad omavahel veidi nugade peale läksid.
Kas lätlased erinesid millegagi leedulastest?
Võrreldes lätlastega andis AGE Leedu partneritega suheldes tunda teatud usaldamatus ja jäikus. Mäletan seda ajast, kui eestlased ja lätlased pidasid vajalikuks uuele raamatupidamisprogrammile üleminekut. Kontserni jaoks oli programm selge aja- ja energiavõit. Leedukad andsid algul kindla ?ei?. Siis kahe kuu pärast palusid programminäidised n-ö igaks juhuks uurimiseks saata. Poole aasta pärast oli süsteem ka Leedus sisse viidud.
Miks ikkagi müüsid maha osaluse AGEs?
Minu hinnangu järgi saavutas eestlaste asutatud firma kolmes Balti riigis maksimaalse turuasendi. Edasine areng viis Valgevenesse ja Ukrainasse, kus kohaliku mäned?mendi lojaalsuse ja riskimisoskuse suhtes mul ei jagunud optimismi.