• OMX Baltic−0,25%300,53
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,34%2 073,99
  • OMX Vilnius0,18%1 201,74
  • S&P 5000,00%6 198,01
  • DOW 300,00%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 100−0,45%8 746,09
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,66
  • OMX Baltic−0,25%300,53
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,34%2 073,99
  • OMX Vilnius0,18%1 201,74
  • S&P 5000,00%6 198,01
  • DOW 300,00%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 100−0,45%8 746,09
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,66
  • 13.10.04, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Prügikuningas Tallinna Prügila haub jälle hinna tõstmist

Vaevalt poolteist aastat tegutsenud Tallinna Prügila kavandab juba teist hinnatõusu. Kui eelmisel aastal kergitas ettevõte prügi ladestamise hinda 40% ? seda Tallinna linna rusikatega vehkimisele vaatamata ?, siis nüüd soovib prügila ?vaid? 28% senisele hinnale otsa panna.
Tallinna Prügila argumendid on justkui papist ? need ei kinnita sellise hinnatõusu vajalikkust, pigem paneb prügikuningas proovile oma võimupiire.
Aastaga on kallinenud kütus, uuest aastast tõuseb saastetasu ja vee hind ? nende argumentidega kaitseb hinnatõusu Tallinna Prügila juhataja Allan Pohlak. Lisaks toob ettevõte põhjenduseks Eesti ühinemisel ELiga kaasnenud üldise hinnatõusu ja uuest jäätmeseadusest tulenevate käitlusnõuete täitmise.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Prügila rajati juba uusi nõudeid arvestades. Uued nõuded puudutavad rohkem eramuomanikke, korteriühistuid, jäätmevedajaid ja omavalitsusi.
Kütuseaktsiis suurenes krooni võrra liitrilt. Tõsi, kütusemüüjad on tõstnud hinda rohkem kui kroon. Aga Tallinna Prügila ei vea üle Eesti prügi kokku. See, et üks vedaja on ka prügila omanik, ei peaks ju prügi ladustamise hinna kujunemisel mingit rolli mängima. Kütuse ja vee hinna tõus ei mõjuta siiski prügi ladestamise hinda märkimisväärselt.
Saastetasu tõus järgmisest aastast on Tallinna Prügila ainus arvestatav argument. See suureneb tõepoolest mitu korda: 4 kroonilt 30 kroonini tonnilt. Elanikele tähendaks see, et 240-liitrise konteineri pealt tuleks edaspidi maksta üks kroon, s.o paar protsenti rohkem kui praegu. Mitte kuidagi ei tule kokku soovitud ladustamishinna tõus 120 krooni tonnilt (ilma käibemaksuta). Tallinna Prügila paistab olevat nii tõsistes raskustes iga krooni lisamise põhjendamisel, et on isegi suhkru hinnatõusu arvestanud
Väikesed prügilad on suletud, Tallinna Prügilal konkurent puudub (Ragn-Sells alles peab prügila rajamise plaane) ning ta käitub, nagu iga teine monopolist seda tema olukorras teeks. Prügimajanduses ei ole sellist regulaatorit, nagu näiteks energiaturu inspektsioon energeetikas, mis ohjeldaks prügikunni ega laseks tal jäätmetekitajailt seitset nahka koorida. Seda rolli peaks täitma antud juhul Tallinn, kuid pealinna ja prügila eelmise aasta hinnasõjas linn sisuliselt kapituleerus prügila ees.
See ei tekita mingit usku, et linn tänavu oma partnerit, 65protsendilise osalusega Cleanawayd, suudaks ümber veenda. Eriti kui arvestame praegust võimuvõitlust linnas: prügikäitleja on valinud õige hetke oma kavatsuseks.
Eelmisel aastal lubati pealinna ja selle ümbruse elanikele, et prügiveo hind ei tõuse ladustamishinnaga ühes taktis ? ladustamishind moodustavat sellest vaid 40%. Keilas näiteks kerkis prügiveo hind rohkem kui kaks korda.
Tänavu paistab käiku minevat sama stsenaarium: inimestele räägitakse taas hinnatõusust kuni viiendiku võrra. Milliseks hind tegelikult kujuneb, on raske ennustada ? uus jäätmeseadus kinnistab ühe piirkonna juurde ühe kindla jäätmekäitleja ehk lisaks prügikunnile saab iga piirikond ka oma prügiparuni. Tallinna Prügila ahnus kipub varjutama õilsaid keskkonnakaitselisi eesmärke. Kui tahame puhast metsaalust, teeveeri ja tänavaid, raisata vähem loodusressurssi, tuleb riigil kärpida monopolide tiibu.
Autor: ÄP

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele