Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Müügiga viivitamine vähendab kliendi võimalusi
Äripäeva kinnisvarateatmikus avaldas toimetaja Enn Tosso arvamust, et arendaja seisukohalt on mõistlik kortermaja valmis ehitada ja alles siis müügiga alustada. Selline käitumine võtab aga kliendilt võimaluse korteri siseplaneeringut vastavalt oma vajadustele ümber mängida.
Sageli soovitakse muuta kraanikausside, pistikute asukohti. Torud, juhtmed valatakse põranda sisse juba ehituse algfaasis. Nii on muudatuste hilisem tegemine kliendile kallis. Uue korteri ostja üks oluline argument on just siseviimistluses kaasa rääkimine, et uus kodu saaks selline nagu seda soovitud ? nii planeeringutelt kui ka sisekujunduslikult. Sellest klient loobuda ei taha, ei ole nõus.
Hiline müügiga alustamine pikendab ehitusprotsessi siseviimistluse hilisema valmimise läbi. See muudab ehitamise ehitajale-arendajale ja ka kliendile kallimaks. Ebamugavust tekitab nii kõrgem hind kui ka esimesi uusi elanike segavad töömehed, tolm, müra...
Ja mida peaks arendusfirma tegema klientidega, kes ehitatavast majast mööda käivad ja küsivad, mis korter maksab? Nad konkurendi juurde suunama? Ka põhjanaabrite praktika näitab, et 60?70% kortermajadest on müüdud enne hoone valmimist.
Selles suhtes olen jälle Tosso kommentaariga täiesti nõus, et spekuleerimist jääb vähemaks ? arendaja ei taha oma kasumit ära anda. Päris ära siiski vaevalt spekuleerimine kaob, väheneb see eelkõige aegadel, kui turul toimuvad mingid olulised protsessid, nagu näiteks ehitushindade äkilisest tõusust ja uue kinnisvaraarenduse käibemaksustamisest põhjustatud hinnatõus.