• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,25%6 189,67
  • DOW 300,01%44 100,94
  • Nasdaq −0,49%20 269,78
  • FTSE 1000,00%8 760,96
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,53
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,25%6 189,67
  • DOW 300,01%44 100,94
  • Nasdaq −0,49%20 269,78
  • FTSE 1000,00%8 760,96
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,53
  • 09.12.04, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Riik ei pea olema riskikapitalist

Riskikapitali teema on laiem kui ainult riikliku riskikapitali loomine. See on üks aspekt kogu teemas, ja kindlasti mitte kõige prioriteetsem.
Minu jaoks on küsimus eelkõige erariskikapitalile võimaliku soodsa tegutsemise keskkonna loomine Eestis, et julgetaks riske võtta ja nii kohalikud kui ka välismaised riskikapitalistid otsustaksid investeerimisotsuste tegemisel just Eesti, mitte mõne teise riigi kasuks. Seega esimene samm on regulatsioonipoliitika ülevaatamine laiemalt, et ebaõnnestumisega ei kaasneks pätiks kuulutamine ja edasise äritegevuse raskenemine.
Tänases soodsas majanduskliimas ei saa lubada poole miljardi maksumaksja krooni suunamist väga kõrge riskiga projektidesse. Vaadates rahvusvahelist kogemust, näeme, et näiteks Euroopa Komisjoni algatatud laiapõhjaline Euroopa riskikapitali tegevuskava (European Risk Capital Action Plan) peab riskikapitali elavdamise kõikidest meetmetest riigi otsest rahalist sekkumist kõige viimaseks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Cambridge?i ülikooli ja Ameerika teadlaste koostöös valminud uuring ?The Legal Road to Replicating Silicon Valley? toob esile terve rea eeskätt regulatiivseid muudatusi, millega riigid saavad soodustada riskikapitali arengut. Ärme unusta, et riigid konkureerivad rahvusvahalisele erariskikapitalile, seega peame oleme atraktiivsed just selles võtmes.
Meie arutelu majandus- ja kommunikatsiooniministriga ei käi mitte selle üle, kas riiklik riskikapital, vaid selle üle, kuidas. Tänase Eesti probleem pole mitte riigi panuses teadus- ja arendustegevuse finantseerimisel: äsja vastuvõetud 2005. aasta eelarve kohaselt on riigi osa teadmistepõhise Eesti strateegia eesmärkidele üha lähemal. Arengutakistus on erariskikapitali ebapiisavuses. Seega: piltlikult öeldes riik ei pea hakkama mängima riskikapitalisti ? halvim tagajärg võib olla rahakaotuse kõrval erakapitali väljatõrjumine.
Meil ei ole vaja luua uusi struktuure, vaid tuleb esmalt üle vaadata olemasolevad ettevõtluse edendamiseks loodud organisatsioonide võimalused. Meie lähenemine peab olema samm-sammult ning kindlasti koostöös erakapitaliga.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele