• OMX Baltic0,39%296,16
  • OMX Riga−0,28%908,02
  • OMX Tallinn0,41%2 041,42
  • OMX Vilnius0,05%1 203,45
  • S&P 500−1,6%6 238,01
  • DOW 30−1,23%43 588,58
  • Nasdaq −2,24%20 650,13
  • FTSE 100−0,7%9 068,58
  • Nikkei 225−0,66%40 799,6
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,7
  • OMX Baltic0,39%296,16
  • OMX Riga−0,28%908,02
  • OMX Tallinn0,41%2 041,42
  • OMX Vilnius0,05%1 203,45
  • S&P 500−1,6%6 238,01
  • DOW 30−1,23%43 588,58
  • Nasdaq −2,24%20 650,13
  • FTSE 100−0,7%9 068,58
  • Nikkei 225−0,66%40 799,6
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,7
  • 30.03.05, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Laoteenused liiguvad pakihoiult väärtuse lisamisele

Ladudel on rohkem funktsioone kui lihtsalt kaupade hoiustamine nõudluse ja pakkumise muutuste tasandamiseks. Muutunud on ka laojuhtimiseks kasutatavad võtted ja mõtteviis.
Konkurentsis püsimiseks on vajalik efektiivne laojuhtimise süsteem, mis aitab laovarusid optimeerida, suurendada käibekiirust erinevate strateegiliste ja tehnoloogiliste vahendite abil. Kiiresti arenev tehnoloogia on oluliselt vähendanud inimtööjõu osakaalu kauba käsitlemisel ja haldamisel ladudes. Kaasaegsed laod pakuvad oma klientidele üha enam erinevaid väärtust lisavaid teenuseid, mis on muutunud oluliseks osaks klienditeeninduse strateegia kujundamisel.
Üldine suund on väärtust lisavate teenuste toomine tarneahelas kliendile võimalikult lähedale. Selle uudse lähenemisega kaasa läinud firmad on vähendanud laovarusid ja suurendanud varude käibe kiirust.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kõige levinumad Eesti ladudes ja jaotuskeskustes teostatavad väärtust lisavad teenused on etikettide lisamine ja pakendamine. Samuti triipkoodide trükkimine, kojuvedu, kvaliteedi kontroll, raamatupidamis- ja statistikateenused, toote kokkupanek, ettevalmistus müügiks, erinevad IT-lahendused ? professionaalsed laopartnerid lähtuvad üha enam põhimõttest ?kõik ühest kohast?. q
Neli arengut, mis tõenäoliselt lähiajal ka Eesti laondusturul populaarsust koguma hakkavad.
Laos monteeritakse pooltooted kokku valmistooteks koos pakenduse ja kasutusjuhistega lõpptarbijale. Hea näide on Nokia mo­­­biiltelefonide lõplik kokkupanek Soome ja Saksamaa jaotuskeskustes, arvestades seejuures sihtregioonide iseärasustest tulenevate nõuetega. Tootjal on tihti raske ette ennustada, milliste tehniliste omadustega ja millist värvi telefoni konkreetne kliendisegment eelistab. Maitseskaala on tihti väga lai ja seepärast on kaasaegsed jaotuskeskused rajatud just sellist ärimudelit silmas pidades, et kliendi üha kasvavate vajadustega kaasas käia.
Nokia mobiilide komponentide tootmisüksused asuvad erinevatel kon­tinentidel üle maailma. Telefonide südamikud, korpused, akud, pakend ja muu vajalik suunatakse vastava piirkonna suurtesse jaotuskeskustesse, kus saabunud tellimuste põhjal need kokku pannakse ja klientidele saadetakse. Nokia on koondanud ka klienditeeninduse jaotuskeskustesse, mis asuvad tarneahelas kliendile lähemal ja muudavad infovahetuse oluliselt lihtsamaks ja kiiremaks.
Kauba pakend vaadatakse üle ja võimalikud puudused tuvastatakse ilma pakkeüksuseid avamata. Kaasaegsed laod võimaldavad saadetiste läbivalgustamist, mis aitab kergemini avastada toote füüsilisi defekte.
Uudse lahendusena on jaotuskeskused hakanud pak­kuma testimisteenust, mis tähendab toodete eraldi läbivaatamist ning nende funktsioneerimise kontrolli. Näiteks elektriliste seadmete väikeste partiide kaupa testimine, et leida nende võimalikke mittevastavusi kehtestatud nõuetele või muid puudusi. Testimine vahelaos aitab oluliselt parandada toodete kvaliteeti lõpptarbijale.
Kui testimisel avastatud defektid on kergemat laadi, on võimalik need jaotuskeskuses likvideerida. Tõsisemate vigade puhul saadetakse toode praagina tagasi valmistajale. Hiinas asuvad eksporditavatele valmisriietele spetsialiseerunud jaotuskeskused, kus toimub riiete väga põhjalik kontroll enne väljastamist. Jaotuskeskustes on olemas vajalik varustus väiksemate parandustööde tegemiseks, milleks võib olla nööpide paigaldamine või lihtsamate õmblustööde tegemine.
Kaasaegne ladu on varustatud heade IT- ja infrastruktuuriliste lahendustega. Turul pakutavad laotarkvarad on multifunktsionaalsed ja pakuvad erinevaid võimalusi laooperatsioonide teostamiseks. Valitud tarkvara peab olema paindlik ja toetama laos juurutatud protsesse. Uued tarkvarad võimaldavad jaotuskeskustes kaupa efektiivselt paigutada, juhtida laovarusid, koordineerida tõstukite ja liftide tööd ning muuta tellimuste komplekteerimisprotsess märksa lihtsamaks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Uudse lahendusena laovarude juhtimisel kasutatakse veebikaamerate süsteemi. Kaubariiulite vahele paigutatud kaamerad on ühendatud interneti teel otse tarnija arvutiga, kellel on reaalajas ülevaade oma toodangu varudest laos. Veebikaamera tuvastab muutusi laoseisus reaalajas. Kui laovarud vähenevad teatud piirini, koostab tarkvara uue tellimuse ja edastab selle tarnija infosüsteemi. Selline IT-lahendus tagab laovarude optimaalse taseme ja vajalike toodete õigeaegse tarne.
Tootele väärtust lisavad protseduurid on tarneahelas nihkunud oluliselt lähemale lõpptarbijale. Seda trendi iseloomustavad kõige paremini massdiferentseerumine ja postponement ehk viivitamine. Mitmed tootjad on sõlminud jaotuskeskustega müügijärgse teeninduse korraldamiseks lepingud, et tuua need protsessid tarbijale lähemale, keskendudes ise oma põhitegevusele.
Ülemaailmse logistikakontserni Exel Rootsi osakond pakub täislogistikalahendust elektroonikatootja Sun Microsystemsi kohalikule tootmisüksusele. Peale tavapärase rahvusvahelise transpordi, ladustamise ja jaotamise on Exeli jaotuskeskuses eraldi Sun Microsystemsi garantiiremondi osakond. Seal on olemas kõik vahendid toodete vigade identifitseerimiseks ja kõrvaldamiseks. Defektiga toode saadetakse tagasi jaotuskeskusesse, kus toimub selle kiire garantiiekspertiis. Ekspertiisi tulemusest lähtuvalt otsustatakse, kas toode vahetatakse uue vastu või saadetakse remonti.
Autor: Magnus Lepasalu

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 14 p 22 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele