Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütuse kallinemise tõttu kaalub Soome transpordis biokütuse alternatiivi

    Nädalapäevad tagasi lõi Soome kaubandus- ja tööstusminister Mauri Pekkarinen töögrupi, mis hakkab uurima biokütuste perspektiivi transpordi alal. Seni on Soomes põhirõhk olnud biokütuste kasutamisel elektri- ja soojatootmises, kuna see on väiksemate kuludega ja keskkonnale mõjusam. Argument on olnud, et liiklusest õhku paiskuv saastekogus on suhteliselt väike.
    Teine argument on olnud maksutulu. Kui biokütuse kasutamisele teha maksusoodustusi, nagu näiteks Rootsis ja Saksamaal, jääks riigil see raha saamata. Kui biokütus maksust vabastada, läheks ELis aastaks 2010 seatud eesmärgi täitmine ? suurendada biokütuste (biodiisel, bioetanool, biogaas) osakaal transpordis 5,75 protsendile ? Soome riigile maksma 120 miljonit eurot. Nii pole Soome seni soodustuste tegemise teed läinud.
    Hetkel on biokütuste osakaal Soome transpordisektoris kaduvväike ? ca 0,1%, mis on ELilt pälvinud mitu märkust. Selle aasta lõpuks peaks biokütuste osakaal ELi riikide transpordis küündima 2%, võrdluseks on Rootsis vastav näitaja 3%. Rootsis on ka kasutusele võetud Soomes välja töötatud bioetanooli tootmise tehnoloogia, millele kodumaal rakendust ei olnud. Esimene tehas avati 2001 ning praegu on plaanimisel 4 miljardi Rootsi krooni suurune investeering kolme uue tehase rajamiseks. Seoses ELis kavandatava suhkrureformiga on aga nüüd ka Soomes alanud arutelud, kas mõnda suhkrutehast, mis muidu läheks sulgemisele, ei saaks rakendada bioetanooli valmistamiseks.
    Erinevalt Soome valitsusest toetab Rootsi biokütuste kasutamist transpordisektoris juba väga aktiivselt, mis võib osaliselt johtuda ka kohaliku autotööstuse heast lobitööst. Biobensiin E85 on Rootsis kütusemaksudest täiesti vabastatud ning viimases riigieelarves suurendas ja pikendas valitsus aastani 2011 maksusoodustusi biokütusel sõitvatele autodele. Stockholmi ja Göteborgi linnavõimud lubavad biokütust kasutavatele autodele tasuta parkimist ega nõua ummikumaksu. Firmadel ja riigiettevõtetel on maksude poolest igati kasulikum ametiautoks soetada biokütust kasutav sõiduk. Hiljuti deklareeris Rootsi ühiskonnaminister Mona Sahlin Rootsi päevalehes Dagens Nyheter, et aastaks 2020 tahab Rootsi esimese riigina maailmas naftasõltuvusest vabaks saada.
    Etanooliga sõitvate autode hulk on täna Rootsis umbes 16 000, neist 11 000 ametiautod. Prognoositakse, et sel aastal müüakse umbes 10 000 hübriidautot, gaasi või etanooliga sõitvat autot ning tuleval aastal juba ca 30 000. Üle riigi on rajatud ca 250 tanklat. 5% etanooli on lisatud ka tavalistes autodes kasutatavale oktaanarvuga 95 bensiinile.
    Biokütust kasutatakse ka avalikus transpordis. Stockholmi linnatranspordis on etanooliga sõitvate busside arv suurim maailmas ? 250. Tuleval aastal on plaanis juurde osta veel 132 bussi. Eesmärgiks on seatud, et 2006. aastaks kasutaks 25% Stockholmi bussitranspordist biokütust ning aastaks 2011 juba 50%.
    Koostöös mitmete Rootsi ning Euroopa riikide linnadega tahetakse propageerida etanooliga sõitvate busside laiemat kasutuselevõttu ning ärgitada sõidukivalmistajaid etanoolibusse tootma. Vahepeal tootmise peatanud Scania hakkab uuesti tootma etanooliga sõitvaid busse.
    Eestis aastatel 2001?2003 piiritusbensiini tootnud Alexela on jätkuvalt asjast huvitatud, kuid praegu äraootaval seisukohal.
    ?Hetkel käib aktiivne mõttetegevus, kuid kindlaid plaane (tootmise taasalustamiseks ? toim.) veel ei ole,? ütles Alexela müügidirektor Marek Miller. Otsust pärsib teadmatus, millist kütust milliste kvaliteedinormidega uuest aastast Eestis müüma hakatakse. ?Kui valimised läbi, ehk siis võetakse mõned otsused kõrgemal tasemel vastu ning siis saame ka meie edasi liikuda,? ütles Miller.
    Milleri sõnul on piiritusbensiini võimalik odavamalt toota, mis teeks selle ka tarbijale odavamaks. ?Kalkuleerime, kas tänase turusituatsiooni kohaselt oleks see otstarbekas,? ütles Miller. Hinnavahe tuleks 20 senti.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.