• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 11.11.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Uus must turg: libedasõidu libatunnistused

Hinnanguliselt võivad autokoolid kohustuslikku libedasõidu koolitust fiktiivselt müües tasku pista 5?6 miljonit krooni aastas.
?Oleme kuulnud, et teatud summa eest võib saada lõppastme koolitust tõendava templi koolitustunnistusele ilma koolitust läbimata,? lausus Eesti riikliku autoregistrikeskuse (ARK) juhilubade talituse peaspetsialist Jaak Hubelmann. ?Fiktiivse koolituse ostnud inimesed ei anna endale aru, et neil jääb omandamata hulk juhtimisvõtteid, kuidas tegutseda ohuolukorras.?
ARKi andmeil saab esmase juhiloa rohkem kui 17 000 inimest aastas ja samas suurusjärgus vahetatakse aastas välja ka esmaseid juhilube. Et vabaneda rohelisest vahtralehest, tuleb läbida 1000?1600 krooni maksev lõppastme koolitus, mille programmis on ette nähtud ka kuus libedasõidu õppekorda. Koolitus libedasõidu rajal maksab autokoolile ca 750 krooni inimese pealt.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Arvestades, et tänavu läbib Eesti kolmel aasta läbi töötaval libedasõidurajal Tartus, Pärnus ja Tallinnas ettenähtud programmi umbes 7000 loavahetajat, tekib küsimus, kus ülejäänud 10 000 oma koolituse teevad.
Tõsi, talvisel ajal saavad libedasõidu litsentsi omavad ligi 120 õpetajat korraldada sõiduõpet ka looduslikes tingimustes. Samas kui arvestada, et selleks on vaja koos turvatsooniga umbes 300 meetri pikkust muuks liikluseks suletud ala, siis selliseid kohti pole Eestis eriti palju. Kümmekond küsitletud inimest oskas siin ainsa näitena nimetada Tabasalu.
Pärnus libedasõidurada omava ASi Aide juhataja Enn Saardi sõnul osutavad kõik Eestis asuvat kolm aastaringset libedasõidurada teistele autokoolidele teenust. ?Õpe toimub meie autodega ja meie instruktorite käe alla,? selgitas Saard. ?Me ei rendi teistele autokoolidele rada, sest see annaks neile võimaluse vormistada paberid, justkui oleks rada kasutanud näiteks kolmsada õppurit.?
Viljandi autokooli OÜ Alopex juhataja Jaak Alesma sõnul on nad mitu aastat tellinud libedasõidu teenust OÜ-lt Autosõit. ?Eelistame Tartus asuvat rada, et mitte oma õppeautosid lõhkuda,? põhjendas Alesma.
Tema hinnangul on libalibedasõitu pakkuvad autokoolid kõvasti turgu solkinud. ?Meil oli mullu lõppastme koolituse tegijaid näiteks poole vähem kui ülemöödunud aastal,? märkis Alesma.
Tartus ja Tallinnas libedasõidurada omava OÜ Autosõit juhatuse liikme Indrek Madari kinnitusel suudaksid kolm Eestis asuvat rada rahuldada kõiki lubadevahetajaid ja muid libedasõidu kursuslasi. ?Ühe raja võimsus on umbes 40 kursuslast päevas,? arvutas Madar. ?Kui rada töötaks seitse päeva nädalas, oleks ühel rajal võimalik koolitada ligi 15 000 inimest.? Madari kinnitusel on täna rajad töös vaid 2,5?3 päeva nädalas.
Fiktiivset kinnitust lõppastme koolituse läbimise kohta pole mingi probleem saada, kinnitasid kolm noort autojuhti, kelle õigeid nimesid me nende palvel ei kasuta.
Lembitu sõnul sattus ta ühe Tartumaa sõiduõpetaja juurde tänu tutvustele. Tempel läks talle maksma 800 krooni. ?Ainus asi, mis meiega tehti, oli see, et näidati mingit vana Soome õppefilmi libedasõidust,? meenutas Lembit.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Jäärajasõitu harrastav Piret rääkis, kuidas tuttav inimene viis ta ühel võistlusel kokku ühe Tallinna autokooli omanikuga. ?Too veendus minu sõiduoskuses ning mulle läks vajalik tempel maksma vaid umbes 400 krooni,? lausus Piret. ?Tean oma tutvusringkonnas hulgaliselt inimesi, kes on leidnud võimaluse vahetada ajutine juhiluba välja ilma lõppastme koolituseta.?
Sirle sõnul maksis ta lõppastme koolituse eest ligi tuhat krooni. ?Libedasõidu täispaketti ma ei saanud,? ütles Sirle. ?Sõitsin õpetajaga eelmise aasta hilissügisel veidi Lõuna-Eesti libedatel teedel ja sellest tema arvates piisas.?
Tallinna autokool OÜ Autkol tõestas edukalt, et libedasõitu on võimalik õpetada ka paariks tunniks maha sadanud lörtsisel teel.
ARKi eksamiosakonna juhataja Toivo Kanguri sõnul uurisid nad Autkoli tegevust, kes väitis, et tegi eelmise aasta ühel novembrikuu päeval tervele grupile libedasõitu. ?Tõsi, sellel päeval sadas tund aega lörtsi, kuid see sulas ju päeva peale ruttu ära,? seletas Kangur. ?Imetlusväärne oli ka Autkoli suutlikkus saada lörtsisel hommikul kiiresti õppegrupp kokku.?
Autkoli sõiduõpetaja Gennadi Gogolev tunnistas arusaamatust ARKiga. ?Ma ei teadnud tookord, et libedasõitu võib looduslikes tingimustes teha alates 1. detsembrist,? põhjendas Gogolev, miks ta õpetas paarile õpilasele libedasõitu novembris. ?Samas tõestasin ARKile, et sel päeval sadas lund ja õppesõidu kohas olid teed libedad.?
OÜ Aleksandri Autokool jäi vahele, kui väitis, et nende grupp läbis tänavu suvel libedasõidu õppe Tallinna külje all Männikul asuval libedasõidurajal. Rada omava OÜ Autosõit klientide nimekirjas Aleksandri Autokooli ei ole.
?Kaalume asja andmist politseile uurida, sest kodanikelt kasseeriti raha, kuid teenust nad vastu ei saanud,? lausus ARKi juhilubade talituse peaspetsialist Jaak Hubelmann.
Aleksandri Autokooli omanik ja juhataja Aleksandr Aleksandrov tunnistas, et neli tema autokoolis õppinud inimest ei saanud tegelikult libedasõitu. ?Nüüd on libedasõiduga kõik korras, grupid saavad õpet Pärnus asuval ASi Aide libedasõidurajal,? lausus ta.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 1 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele